Enrosabil rullar sakta mot R600

Ulvhamne

Banknarkare
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Skoogen
Hoj
Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
Jag kanske går sängvägen? ;)
Näe, men i Rookie1000 så skulle annars två nya V-twin modeller inte få vara med i en supporterklass. Min samt Ducati 1299 panigale. I R600 så finns det ju redan en motor på 599cc för den modellen. Det finns ju således en markant skillnad. Sen kan jag tycka att det inte spelar någon roll egentligen i en supporterklass med fri trimning.

Det här är dock endast mina spekulationer och jag har ingen aning om Svemos anledningar alls när det kommer till Rookie 600.

Man måste ju sätta gränsen nånstans för den mindre klassen, och då kan man ju ta den godtyckligt vedertagna gränsen 600cc. Den stora klassen har ju inget större ovanför så där kan man ju öka på utan att börja närma sig en annan klass.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59
Varför har alla nybörjare så lätt att bli snabba nuförtiden?
På min tid fick man börja med att sopa depån de första två åren och skötte man det RIKTIGT bra så kanske man kunde få lov att ta ett varv runt banan till fots. På kvällen. Under vinterhalvåret.
Inte konstigt att man blir ifrånåkt.:gnissla


Tack för bra tråd, prenumererad!:tummenupp
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Jag kanske går sängvägen? ;)
Näe, men i Rookie1000 så skulle annars två nya V-twin modeller inte få vara med i en supporterklass. Min samt Ducati 1299 panigale. I R600 så finns det ju redan en motor på 599cc för den modellen. Det finns ju således en markant skillnad. Sen kan jag tycka att det inte spelar någon roll egentligen i en supporterklass med fri trimning.

Det här är dock endast mina spekulationer och jag har ingen aning om Svemos anledningar alls när det kommer till Rookie 600.

I mina ögon så är det väl lite så att varken 1299 eller din 1290 aldrig var byggda för tävling, för den som vill tävla finns 1199 och rc8. Det är likadant med min, det finns ju zx6rr (som jag hade föredragit, men som inte fanns att få tag på i vettigt utförande då), precis som man om man vill köpa en ny zx6r o tävla med får ansöka hos kawasaki så får man om man har tur köpa en zx600r, homologeringsversionen, för ca 20k mindre än orginalhojen som har 636cc. Att det egentligen är en zx6r 09-12 som man bara fortsatte producera lite i skymundan spelar inte kawasaki någon roll.

Man måste ju sätta gränsen nånstans för den mindre klassen, och då kan man ju ta den godtyckligt vedertagna gränsen 600cc. Den stora klassen har ju inget större ovanför så där kan man ju öka på utan att börja närma sig en annan klass.

Ja du har rätt, det finns ju en gräns där för att det är till för 600cc klassen, det är ju bara att kawa ville bygga en "värre" gathoj än alla andra för att få mer sålt. Dock kan jag tycka det är lite löjligt, resultatet blir ju att jag får köpa ny hoj, med mer hästar på bakhjulet än gamla 636:an hade i motorn när den var ny, och vad jag i princip betalat för var fjädringen och lite av lullullet på den, så jag blir ju mer konkurrenskraftig med den nya hojen än vad jag hade ens en chans att vara med gammelkawan. Enda skillnaden är att det kostat mig en massa pengar, och kommer kosta ännu mer, ett lite dåligt recept för att få upp folk från speedster. Det jag kunde tycka vore väl att man gav mig möjligheten att åtminstone köra ett race i r600 för att testa med 636:an, nu måste jag slänga ut en bunt månadslöner på ett bräde för att se om jag kan få det hela att funka och kännas dugligt...

Varför har alla nybörjare så lätt att bli snabba nuförtiden?
På min tid fick man börja med att sopa depån de första två åren och skötte man det RIKTIGT bra så kanske man kunde få lov att ta ett varv runt banan till fots. På kvällen. Under vinterhalvåret.
Inte konstigt att man blir ifrånåkt.:gnissla


Tack för bra tråd, prenumererad!:tummenupp

Kan det vara en kombination av mycket vilja och avsaknad av självbevarelsedrift? Såg ju dessutom någon på en scarver i den där lite magiska SNABBA gruppen på ezzodagen, går det att köra så fort med en scarver så måste det väl ändå gå att få det att gå undan åt bara h***e med en sporthoj!?
Ärligt talat så gjorde grabbarna jag var iväg i spanien och körde med väldigt mycket, förutom att vi hade grymt kul så fanns det en hel del att lära, tillsammans med tänket "det är bara att göra" så är jag ganska säker på att det gjorde mycket för min framfart. "Bromsa senare!" Ja men då gör jag väl det då, flyttar fram bromspunkten 5 meter och så gick det ju faktiskt fortare, när jag väl kände mig bekväm med det så var det väl bara att flytta fram bromspunkten 2 meter till, och så fortsatte det. Att åka iväg dit, och att de var villiga att lägga en del av sin träningstid på att hjälpa mig såpass som de gjorde är jag helt övertygad om att det gjorde massor för min utveckling.
Sen har jag ju delvis lärt mig på det dyra sättet med, vi kan väl säga att gammelkawan inte var helt ovurpad när jag sålde den...

Tack själv, det är ju ni som läser tråden som gör det kul att skriva och uppdatera :)
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Den kommer jag ihåg, i regnracet på gåsen var du väldigt varvad-medveten som få. Ett bra sätt att bli ihågkommen på må jag säga! Ska bli kul att följa

Jag tyckte det var lika bra att träna inför r600, den blå flaggan kommer ju bli välanvänd :3freak:crash
Det var även förmodligen både första och sista racet jag kvalade in på en startposition före dig! :yoparty

På lördagen var för övrigt första gången jag använt regndäck, så började folk snacka om regninställnignar på fjädringen med? Regninställningar!!!??? Christer Pellijeff blev min räddning och både race och kval förvandlades snabbt till lära-sig-regnkörning-träning, tappade gnistan ganska fort efter att ha blivit både påkörd och armbågad, och jag fick ändå poängplats! Någon gång framöver kan det kanske bli en liten racerapport över det hela då det faktiskt var en ganska speciell helg...
 

Ödlund

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Anderslöv
Hoj
2016 Yamaha YZF-R6
Jag tyckte det var lika bra att träna inför r600, den blå flaggan kommer ju bli välanvänd :3freak:crash
Det var även förmodligen både första och sista racet jag kvalade in på en startposition före dig! :yoparty

På lördagen var för övrigt första gången jag använt regndäck, så började folk snacka om regninställnignar på fjädringen med? Regninställningar!!!??? Christer Pellijeff blev min räddning och både race och kval förvandlades snabbt till lära-sig-regnkörning-träning, tappade gnistan ganska fort efter att ha blivit både påkörd och armbågad, och jag fick ändå poängplats! Någon gång framöver kan det kanske bli en liten racerapport över det hela då det faktiskt var en ganska speciell helg...

Justeja, jag rulla ju runt i gruset istället för att kvala :crash Men vem vet sen när vi möts igen i Superstock :Bugar

Regn är sannerligen speciellt, men ASKUL! Kul med poäng under första regnhelgen men armbågar och påkörningar hör väl till, är inte RR en kontaktsport? Och hade varit kul med en racerapport för det var som sagt en speciell helg. För många.
 

Ulvhamne

Banknarkare
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Skoogen
Hoj
Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
I mina ögon så är det väl lite så att varken 1299 eller din 1290 aldrig var byggda för tävling, för den som vill tävla finns 1199 och rc8. Det är likadant med min, det finns ju zx6rr (som jag hade föredragit, men som inte fanns att få tag på i vettigt utförande då), precis som man om man vill köpa en ny zx6r o tävla med får ansöka hos kawasaki så får man om man har tur köpa en zx600r, homologeringsversionen, för ca 20k mindre än orginalhojen som har 636cc. Att det egentligen är en zx6r 09-12 som man bara fortsatte producera lite i skymundan spelar inte kawasaki någon roll.



Ja du har rätt, det finns ju en gräns där för att det är till för 600cc klassen, det är ju bara att kawa ville bygga en "värre" gathoj än alla andra för att få mer sålt. Dock kan jag tycka det är lite löjligt, resultatet blir ju att jag får köpa ny hoj, med mer hästar på bakhjulet än gamla 636:an hade i motorn när den var ny, och vad jag i princip betalat för var fjädringen och lite av lullullet på den, så jag blir ju mer konkurrenskraftig med den nya hojen än vad jag hade ens en chans att vara med gammelkawan. Enda skillnaden är att det kostat mig en massa pengar, och kommer kosta ännu mer, ett lite dåligt recept för att få upp folk från speedster. Det jag kunde tycka vore väl att man gav mig möjligheten att åtminstone köra ett race i r600 för att testa med 636:an, nu måste jag slänga ut en bunt månadslöner på ett bräde för att se om jag kan få det hela att funka och kännas dugligt...



Kan det vara en kombination av mycket vilja och avsaknad av självbevarelsedrift? Såg ju dessutom någon på en scarver i den där lite magiska SNABBA gruppen på ezzodagen, går det att köra så fort med en scarver så måste det väl ändå gå att få det att gå undan åt bara h***e med en sporthoj!?
Ärligt talat så gjorde grabbarna jag var iväg i spanien och körde med väldigt mycket, förutom att vi hade grymt kul så fanns det en hel del att lära, tillsammans med tänket "det är bara att göra" så är jag ganska säker på att det gjorde mycket för min framfart. "Bromsa senare!" Ja men då gör jag väl det då, flyttar fram bromspunkten 5 meter och så gick det ju faktiskt fortare, när jag väl kände mig bekväm med det så var det väl bara att flytta fram bromspunkten 2 meter till, och så fortsatte det. Att åka iväg dit, och att de var villiga att lägga en del av sin träningstid på att hjälpa mig såpass som de gjorde är jag helt övertygad om att det gjorde massor för min utveckling.
Sen har jag ju delvis lärt mig på det dyra sättet med, vi kan väl säga att gammelkawan inte var helt ovurpad när jag sålde den...

Tack själv, det är ju ni som läser tråden som gör det kul att skriva och uppdatera :)

Det hade ju varit intressant att ha en snabb speedsterklass med. "Kör med vad fan du vill, sålänge den inte läcker."-klass. :D Om man vill bända runt en harley är det bara att göra det, och på elitnivå.
Turboladd? Go for it! En enduro-ram med en radfyra från en sporthoj? Fine! :hihi
Det är ju ändå inte effekten som direkt begränsar varvtiderna på de svenska banorna, egentligen. Inte förrän man kommer ner och börjar jaga tiondelarna, skulle jag nog säga.
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Det hade ju varit intressant att ha en snabb speedsterklass med. "Kör med vad fan du vill, sålänge den inte läcker."-klass. :D Om man vill bända runt en harley är det bara att göra det, och på elitnivå.
Turboladd? Go for it! En enduro-ram med en radfyra från en sporthoj? Fine! :hihi
Det är ju ändå inte effekten som direkt begränsar varvtiderna på de svenska banorna, egentligen. Inte förrän man kommer ner och börjar jaga tiondelarna, skulle jag nog säga.

ERF sprint var en bra grej, nu SEC Sprint. Kör med vad du vill/har och blandat amatör och elitförare. Så var det förr iallafall, hittar inget om det nu: http://endurancecupen.se/?page_id=35
 

Semper Idem

Sporthojsnörd
Gick med
6 Feb 2013
Ort
10 nautiska från slottet
Hoj
Ja
I mina ögon så är det väl lite så att varken 1299 eller din 1290 aldrig var byggda för tävling, för den som vill tävla finns 1199 och rc8. Det är likadant med min, det finns ju zx6rr (som jag hade föredragit, men som inte fanns att få tag på i vettigt utförande då), precis som man om man vill köpa en ny zx6r o tävla med får ansöka hos kawasaki så får man om man har tur köpa en zx600r, homologeringsversionen, för ca 20k mindre än orginalhojen som har 636cc. Att det egentligen är en zx6r 09-12 som man bara fortsatte producera lite i skymundan spelar inte kawasaki någon roll.

Håller med dig, det finns ju massor med motorcyklar som inte passar in i några klasser.
Tanken från början måste ha varit att kubikreglerna skulle vara likadana i Rookieklasserna som i SM serien.

Det hade kanske varit bättre om man döpt klasserna till något annat, tex rookie junior och rookie senior.
Då kunde man ju vara lite mer frikostig med kubikstorlekarna. några av hojarna i rookieklasserna får väl ändå inte köras i SST600 eller Superbike på grund av reglerna.
 

Ulvhamne

Banknarkare
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Skoogen
Hoj
Literklubba, tjejhundra och mittemellan med kraschkåpor.
ERF sprint var en bra grej, nu SEC Sprint. Kör med vad du vill/har och blandat amatör och elitförare. Så var det förr iallafall, hittar inget om det nu: http://endurancecupen.se/?page_id=35

Det var faktiskt när jag läste reglerna för ERF Sprint som fröet till att jag skulle börja köra RR såddes för några år sedan.
 

Brutale

Medlem
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Kör återigen i mål muttrandes och känner för att skalla gaffelkronan, in i Parc Ferme igen där jag möter upp Jonas (ni vet den där från gelleråsen)
som flinar från öra till öra o skriker grattis det första han gör när jag får av mig hjälmen. -Grattis till vadå? Muttrar jag till svar
-Jamen vad tror du!? DU VANN JU RACET! Ropar han tillbaka.
Jag känner min haka ramla igenom både tank o motorblock. VANN!? JAG!? Det var alltså de som var FRAMFÖR mig som blåflaggan var till för?! Jag har
VARVAT någon? Jag har VUNNIT!?
WOHOOOOO!
Personbästa blev det med, Igen. 1.04.2någonting!
!

Om du vann B-finalen, måste du väll fått köra A-final eller hur funkar det i RR ??
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Om du vann B-finalen, måste du väll fått köra A-final eller hur funkar det i RR ??

B-finalen kördes efter A-finalen, startfälten var fulla, det var därför det delades upp, så det blev ingen a-final för mig. Meeeeen det gör mig faktiskt inte ett dugg.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Kapitel 4 - Att tänka efter efteråt.

Efter de första 4-5 varven runt Sviestad så var det bara att inse att något inte var rätt. Åtminstone inte rätt för mig.
Kvällsläsningen blev manualen och att försöka få till geometrin på hojen till vad den en gång varit, för att dessutom lyckas få till fjädringen
åtminstone någolunda nära en standardinställning - vilket visade sig inte vara fullt så enkelt.
Ett nytt försök på årets sista träning på Sviestad senare så var det bara att inse att jag inte fick till det.
Till att börja med så kändes det skitskumt på alla sätt o vis, var det inte framhjulet som studsade runt så var det bakhjulet som gjorde det,
en hel del oplanerat bakhjulsåka, bromspunkter stämde inte alls längre och det var inte lätt att försöka lära om när man mest försökte hålla
hojen på banan. Europas värsta styrfladder, imma på visiret och alla möjliga andra spännande ursäkter senare (vi var ett par i depån som kom fram
till att det där med att ha en ursäkt, det var det viktigaste när det gick åt skogen) så hamnade dagens tider på 1.07.

Tillbaka i garaget och började riva lite medan jag bytte kvällsläsning till KIT-manualen. Där kom nästa intressanta lilla käftsmäll - Serviceschemat.
Var 150:e mil står det "Pistons - Check/Replace" och var 300:e mil står det likadant, fast utan "check", på raden under står det som tur var bara "check" bredvid vevaxeln...
Där rök de 3-4 pilltimmarna i garaget för ventiljusteringen som halvstor service då. Nåväl, en sak i taget.
Motorn skulle vara klart lättare att få ur med fjädringen på plats, så till att börja med så fick motorn skiljas från ramen och offerter på en service i storleksordningen renovering.
Jagade tag i Öhlins-Jocke på FJJ Racing, och snart så var dyrgriparna och fick den ömhet och kärlek de så väl behövde. Tydligen så var det inte värst illa, något shim fick bytas ut, gaffelbenen poleras, inställningar rättas till och en hög nya fjädrar blev receptet för att få fjädringen att funka som den ska.

motor.jpg

När väl fjädringen var iväg så pratade jag med killarna på MotoStop. Ett litet ljus gick upp för mig när jag insåg att jag pratade med Niklas som tidigare hjälpt mig när han jobbade åt en annan verkstad, enormt servicemedveten och duktig kille vilket gjorde att jag rekommenderat hans förra arbetsgivare både en, två och en hel hög gånger. Äntligen ett val som blev enkelt! En sen kväll åkte motorn i en låda för att transporteras till Orminge dagen därpå. Niklas och Mattias tog sig gladerligen an utmaningen och kikade uppskattande på när jag rullade in motorn på en pirra medan de tog emot en krockskadad eu-moppe. Helt enkelt allt som har med något 2hjuligt att göra verkar ramla in i den verkstaden, och det bästa av allt är att jag
vet att grejerna blir väl omhändertagna. Visst, jag har väl grävt lite i en motor förr, och med manual så är det väl inte raketforskning, men det är skönt att veta att det blir gjort av någon som vet vad han pysslar med, och nu blir den genomgången fullkomligt utan att jag står o glömmer någon skruv någonstans.

Med allt viktigt iväglämnat så var det dags för det som inte var fullt så viktigt - Kåporna.
Jag hade en tanke om att fortsätta med rosa o svart som jag hade på förra hojen, men när jag även fått dit lite rött att fästa siffror på så insåg jag att det bara såg ut som skit. Med ett par kåpreparationer i någorlunda färskt minne så kom jag fram till nästa slutsat - specialarlack är överskattat. Drog iväg och inhandlade ett par liter svart sprayfärg och klarlack - här skulle det grundmålas i en enkel solid färg som inte skulle se lattjo ut bara för att man hävde på lite nytt glasfiber! Matt svart och blank klarlack blev ett lagom mellanting! I samma veva beställdes röd vinyl och ett startnummer bokades. #21 fick det bli med någon form av tanke till black-jack. men efter att ha gjort första kåpsetet klart och fått dit den röda vinylen på kåpglaset så insåg jag snart att siffrorna var för stora.
Hade jag varit dålig på att planera så hade jag sagt att jag gjorde för små röda fält, men nu var det biltemas siffror som var för stora! Det tråkiga i det hela var att de var ganska så precis i minsta storleken som reglementet tillät. Eftersom jag avskyr att göra om saker så fanns det bara en sak kvar att göra - ringa Anja på SVEMO och be om att få byta startnummer till något ensiffrigt. Jag fick välja mellan 9 och 3, 9:an fick det bli för då kunde jag ju vända uppochner på 6:eek:rna med och få ut lite fler siffror ur ett paket!

Nu var det dags att jaga upp Danne!
Danne är en trevlig filur jag hittade via facebook där han erbjöd sig att göra klibbor åt de som ville ha, till ett högst rimligt pris.
Då Wellcos dekorskrivarkille håller till i ljusdal, Etikettdoktorns i Växjö så fick Danne uppdraget att göra dekaler! Det tog ungefär en lättöl och en halv chipspåse innan Messanger plingade till i mobilen och de var klara - Resten av den kvällen spenderades i dekalklibbandets tecken! Nu ska jag väl inte påstå att jag är en naturbegåvning som borde jobba med varken dekaler, vinyl eller lack, men jag skulle ljuga om jag sa att jag var missnöjd över resultatet!

bild 2 (2).JPGbild 3 (1).JPGbild 4 (1).JPG
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Kul läsning!.
Fick du ordning på QS:en?
Vad har du för märke/modell?

Tack!
Nä dit har jag inte kommit än, det är en translogic, som jag fattat det via mailkontakt med dem, så ska den egentligen ha en egen enhet mellan sig och tändspolarna där allting styrs, men min är inkopplad direkt på kabelhärvan och styrs därmed av ECU-n. Jag kan ställa om bryttiderna i ECU-n, men inte känsligheten. Det osar med andra ord halvt ogenomtänkt billighetslösning efter krasch av en av de 2 danskarna som ägt hojen, så det blir nog en ny qs. Finns en tanke om hm superlite igen. Har du varit med om liknande? Eller vet du något annat vettigt alternativ för att kunna ställa in känsligheten direkt i brytaren? Börjar bli dags att få ordning på detta nu, bara drygt 40 dagar kvar tills det bär av till Spanien!
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Du har ingen justerskruv på givaren på pinnen?

Mycket bra fråga! Nu har jag ett uppdrag för kvällen, återkommer i ärendet!
Så här ser den ut - ImageUploadedByTapatalk1453454223.689805.jpg
Är det i sådana fall den där prylen till vänster mot ingående axel?
Motorn är fortfarande i Niklas händer, så jag har inget vettigt sätt att testa den än.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Håller med dig, det finns ju massor med motorcyklar som inte passar in i några klasser.
Tanken från början måste ha varit att kubikreglerna skulle vara likadana i Rookieklasserna som i SM serien.

Det hade kanske varit bättre om man döpt klasserna till något annat, tex rookie junior och rookie senior.
Då kunde man ju vara lite mer frikostig med kubikstorlekarna. några av hojarna i rookieklasserna får väl ändå inte köras i SST600 eller Superbike på grund av reglerna.

Här kommer världens senaste svar!
De har ju faktiskt en poäng med att ha någorlunda lika klasser mellan rookie och sm, iochmed att de kan få för sig att klassa upp förare som är för snabba.
Vad jag däremot skulle tycka om vore om man särade lite på speedster, typ en klass över 750cc och en under. Även om inte hästkrafterna har någon jättebetydelse för varvtiderna på den nivån så är det lite annorlunda körsätt vilket gör att det lätt blir lite stökigt, även om även det har sin charm.
Sen tror jag man skulle behöva skicka upp folk i rookie lite oftare så vi inte kommer tillbaka till den situationen vi hade för något år sedan när instegsklassen är såpass snabb att folk struntar i att tävla för att det går för fort.
 
Nyheter
Smidiga stadshojar

Café Rosenhill är favoritmå...

Bra uppslutning hos Italia Bike Center!

Sveriges handlares demodaga...

Harley Drags på Kjula Dragway

Harley Drags böjar köras på...

GGN mot 300 tjejer 2023!

foto: Dirty Bike Girls P...

2022 års motocrosshojar från KTM

KTM har presenterat vad som...

Nya Aprilia RS125 och Tuono 125

Aprilia har presenterat nya...

Triumph-tema på MC-Collection

Nu ska jag sjunga balladen ...

Oväntat resultat i MotoGP på Jerez

Han har haft en turbulent s...

Nya Suzuki GSX-S1000

Suzuki har presenterat en f...

Video: King of The Baggers

Bagger-klassen, som vi fick...

Top