?Enklast att tömma Hornet på kylvätska?

Allex

Ny medlem
Gick med
5 Oct 2003
Hoj
sålde och ångrar!
Min har för låg nivå på vätskan så jag tänkte tömma det sista och fylla på med nytt. Hur tömmer jag den smartast, vilken slang ska jag koppla lås? Eller ska jag bara fylla upp med nya vätska och blanda med den gamla? :confused:

Det låter som att du tror att det bara är kylarvätskan i expansionskärlet som det handlar om? Den stora delen av kylarvätskan ser du inte, den finns i motorn, kylaren och slangarna däremellan. Men hur gammal är vätskan, är det dags att byta?

Om du ska byta så kommer här en snabb beskrivning. Det borde finnas en plugg någonstans vid kylsystemets lägsta punkt. Lossa den och skruva av locket på kylaren (om det finns något men det gör det väl) så rinner det ut lättare. När du sedan fyller på ny vätska så häll långsamt i kylarlocket för att undvika luftfickor. Fyll sedan expansionskärlet till lagom nivå. Lufta där det finns luftningsnipplar, kan finnas vid vattenpumpen och termostaten. Varmkör, kolla nivån i expansionskärlet och justera vid behov.

Som du säger så är expantionskärlet snustorr, däremot så är radiatorn full
cykeln har gått 410mil. Vad bör jag göra? Ska kolal om det finns ngn plugg där under. Tack!

Allex skrev:
Som du säger så är expantionskärlet snustorr, däremot så är radiatorn full
cykeln har gått 410mil. Vad bör jag göra? Ska kolal om det finns ngn plugg där under. Tack!

Att byta vätska finns det absolut ingen anledning att göra i ditt fall.

Problemet verkar vara att du har en läcka i kylsystemet. Det ska i princip aldrig försvinna någon vätska ur expansionskärlet. Fyll upp till strax under maxnivån och kolla om det försvinner igen, gör det det så ska du provtrycka systemet (om du inte hittar läckan med bara ögonen förstås) så märker du var det pyser. Och kör aldrig med för lite kylarvätska i hojen.

min nuvarande vätska är söt i smaken och har rostaktig färg, undersidan av locket till kylaren har lite rostfärgad gegga på sig. Är det bra eller? Är fan orolig

Allex skrev:
min nuvarande vätska är söt i smaken och har rostaktig färg, undersidan av locket till kylaren har lite rostfärgad gegga på sig. Är det bra eller? Är fan orolig

Men för helvete.. Smaka inte på kylarvätskan! Är du på riktigt?

Torka bort den rostfärgade geggan. Fyll på. Kolla om mer försvinner. Drick inget som ska vara i motorer. Allt kommer bli bra.

Edit: Kylarvätskan ska inte ha den färgen. Det kanske vore bäst att tömma och byta trots allt. Men det är märkligt att det har blivit så här på en så pass ny hoj.

Last edited:
Allex skrev:

Min Hornet -00 läckte lite kylvätska i övre ändan av den tjocka slangen som går upp till kylet på högersidan. Läckte bara när den var varm, och i en så liten omfattning att jag aldrig såg nån vätska, fick bara en fläck på benet på skinnstället/höger stövel som jag inte förstog var den kom ifrån. Drog bara åt slangklämman så slutade det... Plus att jag givetvis fyllde på ny vätska. Smakade aldrig på den men den var illgrön till färgen. :)

Om det finns enbart vatten i kylaren finns det risk att det rostar. Kanske någon tidigare ägare har fyllt på med enbart vatten? Jag skulle byta om jag vore i din situation. Better safe than sorry!

Bling Bling skrev:
Om det finns enbart vatten i kylaren finns det risk att det rostar. Kanske någon tidigare ägare har fyllt på med enbart vatten? Jag skulle byta om jag vore i din situation. Better safe than sorry!

Fast om det nu smakar sött så är det säkert glykol i också.

URRninja skrev:
Fast om det nu smakar sött så är det säkert glykol i också.

Sant. Men om det har läckt och blivit påfylld med endast vatten blir blandningen lite svagare.

Hur som helst. Jag skulle nog byta ut kylarvätskan för säkerhets skull. Det är ju inte så trevligt med rost i kylaren.

hehe men shit, jag tog bara liten droppe på tungan, inte drack jag den! :rolleyes: nya glykolet smakar likdanat btw så det är nog inget fel ska suga ut lite vätska och kolla vad den har för färg.

Det finns inga som helst läckor, eller spår efter det allt är typ nytt!

ok nu tömde jag han på vätskan helt den var grumlig/genomskinlig. och tryckte in 2liter nytt. Verkar funka bra, tack för hjälpen! :fyllisar

Att smaka på vätskan är en utmärkt metod för att fastställa om det läcker kylarvätska eller om det bara är vattenstänk från någon pöl. Smaka är alltså OK, dricka är dock inte OK! :ajjabajja

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti