Enklare tävling SuperMoto i Kalmar 27/7

ja får tacka arrangören för en bra tävling och mycket körtid.

misslyckades man i starten så är man ju körd (min sämsta gren alltså :) ). det var i princip omöjligt att köra om om man inte skulle torpedera någon.

se youtube klipp (headcam) där jag gör en fin lowside ut på startrakan. kanske skall skriva ett blad om hur man inte skall ställa fjädring.
http://www.youtube.com/watch?v=7qPCpsWTWXo

Cool film :tummenupp ATC2K va!? Jag har köpt likadan. Vi får se till att göra lite coola filmer framöver på rejs.
Tycker hojen är misstänkt lik Lisas KTM, är det så??

Var hittar vi lite resultat från rejset ?????

Riktigt rolig tävling det här. Var kanon med många korta körpass! Det märktes att vi alla var där för att köra o ha kul, bara det faktum att 3 pers från open flyttades upp till S klassen utan krångel för att vi alla skulle få köra tycker jag visar på vilken skön stämning det var på tävlingen. Bra arrangerat!:tummenupp

Cool film :tummenupp ATC2K va!? Jag har köpt likadan. Vi får se till att göra lite coola filmer framöver på rejs.
Tycker hojen är misstänkt lik Lisas KTM, är det så??

Var hittar vi lite resultat från rejset ?????

det är lisas gamla hoj. det var första gången jag körde den så det var lite krux med inställningarna. så lisa om du läser detta så är den inte i samma fina skick som för en vecka sedan :gnissla har redan bett kålle om nya crashpuckar för dom gick åt som smör i solskensvärmd asfalt :yoparty

det är en atc2k kamera. lite synd att youtube sänker kvaliten på videon bara. grymt enkel kamera och passar utmärkt för mina behov. det hade dock kunnat vara mer fps för när man kör grus så blir det ganska suddig bild när det skakar.

Coolt att få se sig filmad, jag vinglar friskt i min frustration över att inte hitta luckor. :) Jag hörde att du var riktigt nära några gånger när jag bromsade på mig lite. Otäck vurpa, inget förstahandsval när det gäller plats på banan direkt, skönt att du kunde köra vidare iaf, jag såg bara märkena på banan efteråt.

Du var säkert lika nära i sista heatet? Synd att det var på fel plats i fältet bara, vi borde ha gjort upp om sista pallplatsen eller nåt sånt istället. :fyllisar

ja det är alltid kul att få se sig filmad. nästa gång skall jag ta med dator så man kan tömma kameran fler gånger så man kan lägga upp film på fler.

sjukt lärorik tävling. det var ju svårt att köra om men samtidigt inte så dumt för man märker ju snabbt vad man gör fel och hur viktigt det är att ta vara på minsta lilla möjlighet.

Vilken härlig helg!!
Vädret, banan och depån!
Tack för en riktigt bra racehelg alla som fixade den här tävlingen!:tummenupp
Och så vill jag ju ge en applåd till Nicke som trots han bara har en halv motor körde på 4e!! bästa tid i finalen!!:yoparty
Nu har vi hittat fart på asfalten oxå så vi kan knappt vänta till nästa race där det blir lite grus å några härliga hopp där man kan köra om på! :D

Frågan som dyker upp igen är ju angående S3.. trist att inga fler kör å de känns som att det är bättre att ligga i open å kriga i stället..
Det skulle ju även va prisutdelning i varje klass, men ingen nämde nåt i östersund.. inte så svårt att vinna om man är själv i en klass men det är ju inte förarens fel..
Om det blir fler i S3 blir det prisutdelning då?

Ses i Östhammar.
Tommy

Ja vad ska man säga...tack alla som var där o alla som gillade vårat arrangemang, för dom allra flesta av oss var det den första tävlingen vi varit med o planerat och arrangerat...vi suger åt oss av att det var uppskattat !:tummenupp

Passar också på o tacka alla som var med o hjälpte till som flaggvakter funktionärer, i köket mm...utan alla er hade det inte blivit denna trevliga racehelg som det blev !:tummenupp

Jonas/ Ordf Kalmar MK RR

Pernillas bilder kommer ut efter helgen då vi drar på semester på västkusten idag. Kolla på http://www.v-man-racing.se på måndag el tis nästa vecka så kommer det att finnas lite blandade bilder för beskådning.

/7an

Det finns lite amatörbilder från tävingen på http://supermoto.telehagen.se/

Inget speciellt... men i väntan på proffsbilderna kanske de duger :D

Har fler bilder på datorn, så är det nån hoj som inte finns med på bilderna, så PMa så kanske jag kan hitta nåt...

btw... min första motardtävling... o fan va kul det var att kolla... Det är därför det inte finns några bilder från finalen. Ville ju inte missa nåt där :D

Tycker bilderna var helt okej! Förmedlar det häftiga med sporten, sladdarna:tummenupp Samt en del actionbilder med flera förare i bild.

MVH
#44 i Open.

Tycker bilderna var helt okej! Förmedlar det häftiga med sporten, sladdarna:tummenupp Samt en del actionbilder med flera förare i bild.

MVH
#44 i Open.

tack, tack... Är rätt nöjd med bilderna själv. Första gången jag tar såna här kort.

Har en del bilder till på dig (#44) om du vill ha... Du jagade #124 rätt friskt :yoparty
Hade jag varit #124 hade jag känt mig rätt stressad... :D

Det finns lite amatörbilder från tävingen på http://supermoto.telehagen.se/

Inget speciellt... men i väntan på proffsbilderna kanske de duger :D

Har fler bilder på datorn, så är det nån hoj som inte finns med på bilderna, så PMa så kanske jag kan hitta nåt...

btw... min första motardtävling... o fan va kul det var att kolla... Det är därför det inte finns några bilder från finalen. Ville ju inte missa nåt där :D

tackar för bilderna.
är mäkta stolt över den när jag står på knä efter min lowside :yoparty

tackar för bilderna.
är mäkta stolt över den när jag står på knä efter min lowside :yoparty

HEHE... ja du åkte duktigt i backen. Trodde inte du skulle hoppa upp så lätt som du gjorde... :tummenupp
Men det såg ut som du hade lite ont i handen när racet var slut?

btw... en liten fråga till er som tävlar. Hur mycket lägger ni per säsong? Har ni en aning om vad det rör sig om i runda slängar? Kan man finansiera en hel säsong utan sponsorer?

Lite sugen på att testa köra lite med min klump på nån bandag med SMC eller liknande, men risken är väl att man fastnar och vill köpa en riktig SMR.... :gnissla

MVH
#44 i Open.

Har du fixat fjädringen på din exc eller kör du så jävla fort med endurofjädring? :)

btw... en liten fråga till er som tävlar. Hur mycket lägger ni per säsong? Har ni en aning om vad det rör sig om i runda slängar? Kan man finansiera en hel säsong utan sponsorer?

Lite sugen på att testa köra lite med min klump på nån bandag med SMC eller liknande, men risken är väl att man fastnar och vill köpa en riktig SMR.... :gnissla

Det är inga problem, de allra flesta i Sverige finansierar sin körning utan sponsorer, kan hända att du får prioritera bort något annat bara. Så länge man inte räknar efter vad det egentligen kostar så har man råd. :)

Klart du ska testa en bandag, jag tycker du ska byta till en SMR redan nu. :)

Last edited:
Det är inga problem, de allra flesta i Sverige finansierar sin körning utan sponsorer, kan hända att du får prioritera bort något annat bara. Så länge man inte räknar efter vad det egentligen kostar så har man råd. :)

Klart du ska testa en bandag, jag tycker du ska byta till en SMR redan nu. :)

Jo det är väl så... så länge man inte räknar ut hur mycket det kostar så har man ju råd... HAHAHA

Ja eller en reggad 525a. Den kan man ju både använda på bana och på gatan. Till att börja med iaf. Men jag borde kunna köra lite bana med den jag har... Sett klumpigare hojar än 640 köra bana... :D

HEHE... ja du åkte duktigt i backen. Trodde inte du skulle hoppa upp så lätt som du gjorde... :tummenupp
Men det såg ut som du hade lite ont i handen när racet var slut?

jo tummen gick ur led men hoppa tillbaka igen :D

det går att köra tävlingar med din 640 men den kan vara lite väl svampig i fjädringen. men jag har sett 625/640/660 köra ruskigt fort. min polare kör med sin 525 exc och det funkar riktigt bra. jag har kört med min husa 650 fe. fjädringen går att ställa in relativt bra och husa o ktm har bra grundgrejjer. särskilt bak.
om du vill köra (eller vinna) open klassen så behöver du inte byta hoj. skall du slåss i S1 och S2 så behöver man nog hotta upp fjädring och fräscha däck inför varje race.

vad gäller kostnad så beror det ju på ambitionsnivå. eftersom man inte är så duktig så hänger det ju inte på om du har fetaste hojen med nya slicks varje race. jag kör ner mina däck helt enkelt.
men det är som du säger.

nu kommer det jobbiga som jag aldrig gjort. en ihopräkning av kostnader :gnissla
jag brukar räkna med 2000 för varje race (anmälningsavgift, resa/soppa, mat, engångslicens, transponderhyra etc)
20L olja: 20*60: 1200
däck som gått åt hittils (1 par regndäck, ett framdäck, 3 bakdäck): 6-7000
försäkring: 2500
slitage delar: 2000
diverse delar som alltid går sönder: 2000
det går ju alltid att klippa kostnade genom att köpa begagnat etc

så en billig säsong går nog på ca 20000. då har jag inte räknat med värdeminskning och vinterns motorrenovering.

men skall man hålla på med det roligaste som finns så är det ingen kostnad alls. man gör inte så mycket annat heller för den delen så kostnaden är ganska liten när allt kommer kring :D

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back