enklare MEK-kurser???

Wacom

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Freewind XF 650
Hej!

Har i går köpt min första cykel utan att veta särskilt mycket om hur allt fungerar på en hoj, ex. drev, trottel, vaccumförgasare osv.

Är det någon som vet om det arrangeras NYBÖRJARKURSER i Mc-Mek, eller några tips??

Kanske ska tillägga att jag bor i Strockholm, Bromma

Tacksam för svar!
Må gott!

Wacom

Det enklaste och bästa sättet tycker jag ändå är att köpa nått gammalt lik och en verkstadshandbok. Det mesta med att mecka handlar om känsla, och det får man inte på någon kurs tyvärr.

EBS skrev:
Det enklaste och bästa sättet tycker jag ändå är att köpa nått gammalt lik och en verkstadshandbok. Det mesta med att mecka handlar om känsla, och det får man inte på någon kurs tyvärr.

Kanske svårt för de som har tummen mitt i handen att börja att skruva på egen hand.

För dem så skulle jag våga påstå att det är en bra investering och läsa de 3 kurserna och sedan köpa ett vrak och träna på.

Kombinationen kurs+skruva hemma hemma är nog optimalt.

Last edited:
börja meka. börja fixa vad som är sönder på hojen. du har internet. sporthoj.com en oas. av fakta där du även får svar snabbt, ofta om det inte är för ospännande eller självklara svar. (och dumma frågor där man bara vill ha lite uppmärksamhet). nästan allt du vill veta finns på nätet.. det finns böcker. o service manualer. sen såg jag ett tips på en sida där han rekomenderade o börja smått. o bara små fixa med små saker som att tex lossa bromsoken. rengöra sätt tillbaks, gör om igen tills du känner dig säker fortsätt till nästa, öka svårighetsgrad efter hand som du utvecklas o känner dig säker..

du lär dig gott o väl genom att fixa alla problem du stöter på. det handlar igentligen bara om att sätta igång, och göra färdigt.
en hyfsad länk att börja med: http://www.dansmc.com/mc_repaircourse.htm

Last edited:
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul