Enkla tips att hålla reda på soppan i tanken

mangedif

Rookie
Gick med
16 Mar 2012
Ort
växjö
Hoj
Daytona 675 2006
Funderar om det finns något smidigt att mäta hur mycket det är i tanken, fast installation till mc? Eller hur gör ni andra, håller koll på milen vid varje tankning? Brukar själv nolla ”trippen” vid tankning men glömmer ibland. Men vore trevligt med något smidigt när man är ute på längre ”resor”. Visst man kan stanna och kolla ner i tanken för att få sig en gissning men ej detta jag är ute efter.
 
Jag nollar trippmätaren vid varje tankning, eller i starten på varje längre resa och kommer ihåg vad den stod på vid senaste tankningen. Min sambo fuskar och har hojar med tankmätare.

Är man riktigt nyfiken kan man ju öppna och sticka ner en pinne i tanken för att se nivån.

Det finns ju även folk som har monterat nivåglas i sidan på tanken så det lätt går att se där.
 
Bara kolla klockan. Och tankkvitto.
1 timme efter klockslaget på tankkvittot vill jag tankas vatten och hojen får en slurk bensin.
2 timmar efter klockslaget på tankkvittot ja då är det inte mycket soppa kvar, var finns närmsta mack ! :)
 
Nollar trippmätaren och vet ungefär vad den drar och därmed räckvidden. Behövs inget annat.

Brukar nolla trippmätaren på bilen också trots färddator och vet ungefär beräknad körsträcka baserat på hur bilen körts. Blandad, korta eller långa sträckor.

Färddator med beräknad körsträcka och snittförbrukning är mest en gimmick. Kanske bra om man sätter sig i en okänd bil där man inte har koll på tankens volym och vad den drar under olika omständigheter.
 
Jag nollar trippmätaren vid varje tankning, eller i starten på varje längre resa och kommer ihåg vad den stod på vid senaste tankningen. Min sambo fuskar och har hojar med tankmätare.

Är man riktigt nyfiken kan man ju öppna och sticka ner en pinne i tanken för att se nivån.

Det finns ju även folk som har monterat nivåglas i sidan på tanken så det lätt går att se där.

"nivåglas i sidan" har du egen tidsmaskin ?:hihi
 
Jag tittar på bränslemätaren. Drygt svar, jag vet, men att det fortfarande säljs gathojar utan är ett mysterium. Glömmer aldrig när jag provkörde Diaveln när den kom med massa bling bling, LCD skärm och jada jada. Förutom ett löjligt brett bakdäck på grisen hade den ingen soppamätare. Ridå.
 
KTM 990 SMt har en lampa som börjar lysa med 3,7 l kvar i tanken. Det räcker (givetvis beroende på typ av körning) ca. 6 mil.
Fungerar bra, även i Norrland och Norge där det kan vara långt till närmsta bränslepåfyllningstation :tummenupp
/H
 
"nivåglas i sidan" har du egen tidsmaskin ?:hihi

Jag har även sett hojar med ett externt genomskinligt rör som bränslemätare. :hihi
Eller ja "hojar" är väl fel. "en hoj" är mer korrekt. Eller... hoj och hoj... en såndär utställningsmackapär som är helt jävla okörbar, men som kallas hoj av folk.
 
Racebike = ingen tankmätare. Så jag har en graderad pinne som jag sticker ner i tanken. Funkar fint!
 
Alla mina mc
/mopeder, sedan analoga hedenhös till digitala nu, har haft trippmätare, så jag använder fortsatt även nu efter det... funkar perfekt.

Brukar först kolla hur mycket respektive går/drar å sedan göra en bedömning.:smasha
 
Bara kolla klockan. Och tankkvitto.
1 timme efter klockslaget på tankkvittot vill jag tankas vatten och hojen får en slurk bensin.
2 timmar efter klockslaget på tankkvittot ja då är det inte mycket soppa kvar, var finns närmsta mack ! :)

Funkar sådär. Jag har tömt en tank på 40 minuter på autobahn.
 
När motorn stannar, är tanken tom, gammalt djungelordspråk.. :3freak
 
Förgasarhojar har soppakran med reservläge. När motorn hackar till slår man på reserven. Min enstånka har soppakranen på högersida så gashanden får vrida om det korta och tröga vredet. Kör man 50 hinner motorn stanna så man får kicka. Kör man fortare så går det bättre. Eller så har man koll på trippmätaren och slår på reserven innan det är dags. 21 liter varav fyra i reserv.

Min TDM har insprutning, ingen soppakran men tankmätare. När det är ca fyra liter kvar blinkar den sista pluppen på soppaindikeringen. En ny trippmätare visas istället. Den startar på 0 och då har jag upp till åtta mil på mig att hitta en mack. Har aldrig fått soppatorsk.
 
Suckan drar så mycket sås att det alltid är dags att tanka.
Enkelt liksom, varje mack, in och maxa (macksa). :banana
 
Grattis till hojköpet! :tummenupp
Din Daytona har en bränslelampa. Tanka fullt, nolla trippen och tanka när den tänds så vet du hur många liter som går åt. Om du alltid nollar kommer du att lära dig hur många liter som gått åt beroende på körstil.
Enkelt tips för att hålla reda på hur mycket du har i tanken!:)

Nollar trippmätaren och vet ungefär vad den drar och därmed räckvidden. Behövs inget annat.

När jag började köra hoj på 80-talet fanns inga dåligt fungerande bränslemätare och lampan fanns inte utan det var en reservkran. Så jag lärde mig snabbt att använda trippen. Fungerar fortfarande... :)
 
Jag köpte nyligen en bättre begagnad hoj som har varningslampa för bränslenivån. Tydligen så är givaren för varningslampan ur funktion. Det visade sig häromdagen ungefär 1,7km från närmaste bensinmack, mitt på en bro, i eftermiddagstrafiken, när temperaturen var över 28°C i skuggan.

Nu vet jag vad hojen drar och kör på trippen istället.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top