Enkla F800r mods för lättare touring?

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Okej, detta blir min första post på typ 8 år, så... skål på er alla kloka! :hej

Supernöjd med min nyinköpta f800r 2010, men det vore fint om det gick att åka lite motorväg utan att få fullt så mycket sockerdricka i händerna som det blir nu...!

Någon som har bra tips för vibrationsminskning? (Kommer att beställa ett set tyngre styrvikter samt grip yuppies snarast...)

Undrar också om någon testat ngn vettig ruta/splitter som inte ser alltför bedrövlig ut.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Håller du hårt i styret? ;)

Jag har 2st F800S och upplever inte att de vibrerar ens märkbart i motorvägshastighet. Men det är förstås en annan hoj...
 

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Håller du hårt i styret? ;)

Jag har 2st F800S och upplever inte att de vibrerar ens märkbart i motorvägshastighet. Men det är förstås en annan hoj...

Håller ju i för glatta livet fattaruväl!!:näsblod


Närå... men fattar vad du menar, håller så nätt och fint så!

F800S, är det som ST fast med halvkåpa? I så fall lite skillnad i ramkonstruktionen om jag fattar rätt:

"It’s also got a solid frame instead of the 800R’s tubular frame which makes the ST less vibey, the tubular frames go onto naked bikes simply for cosmetic reasons, but suffer from slightly more vibration."


Det sitter en höjningssats till styret, ska prova att ta bort den och se om det gör någon skillnad.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kör med tyngsta styrvikterna som går få tag på och dessa skumhandtag. De skumhandtagen är väldigt bra mot vibbar. Ktm 990 har dessutom gummiupphängt styre kolla om din hoj har det också. Jag har dessutom dragit åt gummikuddarna för styret ovanligt löst typ lossat så mycket jag tordes de gör mindre vibbar . lås skruvarna med stark gänglåsning bara!
https://www.ebay.com/itm/Bike-It-Ro...=1237384526591944a7758fa245ff96ded24d56d7b29c
 

Falk1n

Medlem
Gick med
23 Apr 2019
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS
Utan specifik erfarenhet av mer än korta provturer på F800R så är grip puppies oerhört effektiva. Hade en K1300S där jag inte ens kom 10 km på motorväg i laglig hastighet innan händerna började domna bort. Dagen efter att jag installerat grip puppies åkte jag till Lofoten och funderade aldrig mer över vibrationerna. Är det små och högfrekvents vibrationer kanske detta är allt som behövs. Lycka till!

Skickat från min CLT-L29 via Tapatalk
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det verkar vara en feature hos F800R att de vibrerar. Finns hur många trådar som helst om det på nätet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kan jag inte svära på, men det vibrerar bara vid gaspådrag, kan det ändå vara hjulbalansering som spökar?

Bara vid gaspådrag..är de med växel i eller friläge?
Om din vibrerar mer med växel i så skulle jag tippa på fel på kedjan eller drev? Hjullager kan också ge lite vibbar men de är ytterst lite.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top