Enkelt sätt att få mera kraft på moped?

johanpeter

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2021
Hoj
Beta RR 50 2007 Enduro
På min Beta RR 50 2007 har jag just nu ostrypt originalrör och lite kortare drevning för stunt. Den går ca 60 då jag pressar den så undrar om det finns något enkelt sätt att lägga till mera kraft både till toppfart och acc förutom att dreva om den. Jag har testat sportluftfilter men tog bort det för det lät för mycket och gjorde liten skillnad. Några tips? Något jag kan tillägga är att det är nog något litet fel på den för har alltid haft dålig ork. Jag har ett 53 drev men som sagt har jag nu 11-58 till stunt.
 

Enligt den sidan är alla strypningar i avgassystemet. Börja med att bestycka förgasare och få den att gå bra. Trimma sedan.

Ska du ha mer drag i den efter det så är det större cylinder och större förgasare som gäller. Det kommer göra mycket. 100 blås med bra tryck.
 
Det är väl en AM6 motor på den? Det finns hur mycket trim som helst att köpa till den och nätet är väl fullt av trimtips på den men nu är du på ett MC-forum med gubbar som inte trimmat mopeder på 20-40 år så jag tvivlar på att någon några specifika tips åt dig.

Men vill du lära dig trimma så kan du nog googla fram Bells bok, Two stroke performance tuning, läs den och sen kan du börja testa dig fram, trimma, reparera, trimma, reparera...
 
Ojdå jag glömde att skriva det viktigaste.. Den ska vara *nästan* laglig alltså inte mera än 70 ska den gå?
 
70km gör ju dessa original ostrypna då behöver du inte ens trimma.

Men så här går våra moppar.

Det konstiga är att min kompis som hade en Beta tog bara bort strypningarna då gick den 70. Men jag antar att min är gammal och sliten så därför är min slö. Också då den skär ska jag köpa 50cc sport aluminium eller en vanlig gjutjärns cylinder?
 
Det konstiga är att min kompis som hade en Beta tog bara bort strypningarna då gick den 70. Men jag antar att min är gammal och sliten så därför är min slö. Också då den skär ska jag köpa 50cc sport aluminium eller en vanlig gjutjärns cylinder?
Du har ju drevat om din för lägre toppfart. Går den dåligt/orent? I så fall på vilka varvtal och med hur mycket gas?
 
Du har ju drevat om din för lägre toppfart. Går den dåligt/orent? I så fall på vilka varvtal och med hur mycket gas?
Då jag hade 11-53 var det så att i låga varv om jag sätter full gas tar det väldigt länge innan den kommer upp i höga varv. Och den minsta uppförsbacke och t.o.m i motvind orkar den inte. Det händer nästan ännu med kortare drevning.
 
Då jag hade 11-53 var det så att i låga varv om jag sätter full gas tar det väldigt länge innan den kommer upp i höga varv. Och den minsta uppförsbacke och t.o.m i motvind orkar den inte. Det händer nästan ännu med kortare drevning.
Väldigt svårt med den beskrivningen. Jag minns själv backar som man med nöd och näppe inte kom upp för med moped. Om du känner att den går orent eller något känns fel i motorgången så kan man felsöka. Att du upplever det som bara orkeslös kan betyda att det är en moped, inte en motorcykel. Behöver inte vara något fel.
 
Kompressormata föreslår jag?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top