Enkelt kapa pris på försäkring

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det verkar ganska vanligt att folk tycker att deras försäkringar är dyra. Som jag förstår det är det främst helförsäkringarna som kostar satfläsk, men om man kör som folk behöver man ju bara halvförsäkring. Ett annat tips är att hålla sig till motorcyklar som man har råd att totalskrota. Då kan man köra som ett arsle trots att man bara har halvförsäkring.
Bara som tips i all välmening.

Kör snyggt!
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Har helförsäkring för det oförutsedda som rullgrus, oljespill mm. Ska mycket till för att klara sig ur en sån situation helskinnad och då är det gött att veta att ens helförs finns där. =)

Men jag valde hoj efter försäkring lite. Visst en GS kostar pengar fullutrustad men försäkringen är 1/5 av en 15 år gammal sporthoj för 100000... med halva motor cc jämfört med boxern.

Skulle gärna äga en Panigale V4 SP men det lär inte hända då premien skinnat en på det sista efter man betalt bågen.

Håller med. Köp en hoj man kan skrota, kör som folk eller åk moppe. :fakta:hej
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Man kan också slippa böter för att köra för fort genom att aldrig köra för fort.
giphy.gif


Nu är detta Sporthoj och fan vad jag saknar tiden då det befolkades av personer som hyllade nakenwheelies utanför den lokala golfklubben.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Men jag valde hoj efter försäkring lite. Visst en GS kostar pengar fullutrustad men försäkringen är 1/5 av en 15 år gammal sporthoj för 100000... med halva motor cc jämfört med boxern.
Med halva cc, menar du då måttet centrum-centrum, och då i det här fallet centrum på cylindrarna, dvs menar du en liten parallelltwin, som är mycket smalare än den breda boxern som sitter i en GS?
 

notrightrider

Ägglord
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nu är detta Sporthoj och fan vad jag saknar tiden då det befolkades av personer som hyllade nakenwheelies utanför den lokala golfklubben.

Det gänget som var här då och nakenwheelade, dom går nu själv på golfbanan i fjompiga byxor och förfärar sig över bullret ute på landsvägen och försöker övertyga sina kontakter att bygga bullerplank.
Vill dom känna sig lite vajld and kräjsy så sjösätter dom vattenskotern.

Återväxten, dom nakenwheelar inte.
Dom sitter och masserar in skäggolja framför spegeln och sågar sönder det som en gång wheelades på.

Skall det nakenwheelas något mer så måste det vara vi gamlingar själva som står för det.


22349-1335900755-0a048d02c2bb097284e64f5fab1c9bfe.jpg
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
När jag tog körkort tyckte min pappa att det var "en bra broms" att bara ha trafikförsäkring.
Tanken har följt mig genom åren och det handlar väl om att ta ansvar för sitt handlande.
Visst har det hänt att det inte har varit "top of mind" alla dagar i veckan.
 

Ferox

Sporthojsnörd
Gick med
10 Oct 2013
Ort
Malmö
Hoj
FZ-6 Fazer, Versys 650, SV1000S
Med halva cc, menar du då måttet centrum-centrum, och då i det här fallet centrum på cylindrarna, dvs menar du en liten parallelltwin, som är mycket smalare än den breda boxern som sitter i en GS?
WOW, Förhoppningsvis skojar du. Man kan bara hoppas.
 

Schnell

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2015
Ort
Hbg
Hoj
FJR1300AE-14. FZ1N-07. Sålda: R1250GS-20, YZF1000R, ER-6N och NSR 125.
Med halva cc, menar du då måttet centrum-centrum, och då i det här fallet centrum på cylindrarna, dvs menar du en liten parallelltwin, som är mycket smalare än den breda boxern som sitter i en GS?
Sporthoj.com is broken... Får inga notiser längre från någon tråd så hade ingen aning om att någon ens postat här...


Troligtvis halva motorstorleken jämfört med boxern. Kan rita en bild om det hjälper??
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Det gänget som var här då och nakenwheelade, dom går nu själv på golfbanan i fjompiga byxor och förfärar sig över bullret ute på landsvägen och försöker övertyga sina kontakter att bygga bullerplank.
Vill dom känna sig lite vajld and kräjsy så sjösätter dom vattenskotern.

Återväxten, dom nakenwheelar inte.
Dom sitter och masserar in skäggolja framför spegeln och sågar sönder det som en gång wheelades på.

Skall det nakenwheelas något mer så måste det vara vi gamlingar själva som står för det.


View attachment 460288

Jag sålde min 1098 för att den mesta tiden gick åt på crossbanan, men bara för att reta dagens söndercurlade förare får det nog bli en ny Ducce, men bullrigt avgassystem och full gas förbi varje fartkamera. Förhoppningsvis retar det någon :)
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Försäkringar är en förlustaffär i längden, så det är såklart bättre att lägga undan pengar och spara själv. Jag kör avställningsbsr trafik på mina sporthojar. Blir billigare även om jag skulle skrota en hoj vart tredje år typ.
Tuonon är av någon konstig anledning ruggigt felprissatt av Svedea, så den kör jag hel/årsförsäkring på.

Eller rättare sagt, det är såklart sporthojarna som är felprissatta. ?
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Är det bara jag som tillhör kategorin med de som bara kör mc för farten, wheelies mm?

Nu har jag inte ägt en gathoj på ett tag och blivit äldre sedan mina bombar dagar men fortfarande finns inget sug efter "upplevelser" med andra hojar(bortsett enduro). Det enda som skulle få mig att köpa en annan hoj är om jag skulle kunna pendla till jobbet men den möjligheten har inte kommit än.

Med det sagt så är jag benägen att ta halv/trafik då jag inte ser något behov av någon nyare sporthoj med 190hk utan en runt år 2005 räcker gott plus att dom inte är nedlusade med massa elektronik.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Håller med. Köp en hoj man kan skrota, kör som folk eller åk moppe. :fakta:hej

Äh... Nu är jag visserligen 40+ och kör förhoppningsvis både bättre och klokare än för snart 20 år sen när jag började köra hoj, men ibland är det ta mig tusan riktigt gött att bara svinköra i minst dubbla hastighetsgränsen. Och helst då på en hoj som gillar den typen av körning, typ sportis eller nakna superduke-aktiga hojar. En hoj där pannbenet blir dubbelt så tjockt så fort man sätter sig på hojen och där hornen växer ut vid första rödljuset på väg ut ur stan. Det betyder inte att jag alltid kör så (oftast inte), men satan så gött det är när man faktiskt gör det.

OnTopic så kör jag helförsäkrat eftersom jag är en klant som tappar hojen allt som oftast i garaget eller på taskiga grusparkeringar etc. Dyrt ja, men värt det de gånger jag behövt utnyttja det.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Sveriges vanligaste mc-olycka​

De sker när hojen står still på t ex garageuppfarten eller parkeringsplatsen. I och med detta är det ofta föraren själv som orsakar olyckan
...
Som tur är skadas sällan varken förare eller motorcykel. Men trots detta är snittkostnaden för den typen av olycka ca 18 500 kronor och är den vanligaste försäkringsskadan för mc.


Är du riskbenägen eller bara ett klantarsle?
Vi på SportHoj som kör SportHoj råder dig då att försäkra din motorcykel eller skoter hos Svedea eller Bilsport utan Mc!




:hihi :tungan:krama
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det verkar ganska vanligt att folk tycker att deras försäkringar är dyra. Som jag förstår det är det främst helförsäkringarna som kostar satfläsk, men om man kör som folk behöver man ju bara halvförsäkring. Ett annat tips är att hålla sig till motorcyklar som man har råd att totalskrota. Då kan man köra som ett arsle trots att man bara har halvförsäkring.
Bara som tips i all välmening.

Kör snyggt!
Bor man inte i Idiotholm har man halva priset på försäkring redan där, problem solved!
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Sveriges vanligaste mc-olycka​

De sker när hojen står still på t ex garageuppfarten eller parkeringsplatsen. I och med detta är det ofta föraren själv som orsakar olyckan
...
Som tur är skadas sällan varken förare eller motorcykel. Men trots detta är snittkostnaden för den typen av olycka ca 18 500 kronor och är den vanligaste försäkringsskadan för mc.


Är du riskbenägen eller bara ett klantarsle?
Vi på SportHoj som kör SportHoj råder dig då att försäkra din motorcykel eller skoter hos Svedea eller Bilsport utan Mc!




:hihi :tungan:krama
Svedea vill inte försäkra min Gixxer. Eller min skåpbil och bil. Det är lika roligt varje gång det ringer en försäljare och vill få mig att försäkra för fordon hos dem.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

Sveriges vanligaste mc-olycka​

De sker när hojen står still på t ex garageuppfarten eller parkeringsplatsen. I och med detta är det ofta föraren själv som orsakar olyckan
...
Som tur är skadas sällan varken förare eller motorcykel. Men trots detta är snittkostnaden för den typen av olycka ca 18 500 kronor och är den vanligaste försäkringsskadan för mc.


Är du riskbenägen eller bara ett klantarsle?
Vi på SportHoj som kör SportHoj råder dig då att försäkra din motorcykel eller skoter hos Svedea eller Bilsport utan Mc!




:hihi :tungan:krama
Ooooops, jag har gammelgixxern med lilla motorn försäkrad hos Bilsport&MC, har jag gjort fel för 800:-/år? :squid Men de vill inte ta emot nån sporthoj med mer än 100hk så de bör stryka ordet sport i företagsnamnet.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Svedea vill inte försäkra min Gixxer. Eller min skåpbil och bil. Det är lika roligt varje gång det ringer en försäljare och vill få mig att försäkra för fordon hos dem.
Svedea vill inte ha varken åt Sportishållet eller rena grusvägsunderhållare förutom dom rena märkesförsäkringarna ,är faktiskt förvånad över att dom försäkrar tuonon och speed triple rs till riktigt bra pris.
Dom är dubbelt så dyra på min xr650r som Trygg-Hansa det hade deras säljare svårt att tro när jag sa vad jag betalade och han var ännu mer bekymrad när dom inte var i närheten på nåt fordon jag har försäkrat :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
En knölig branch med försäkringar.
Körde halvförsäkring på min KTM SD1290R, faktiskt hos Bilsport & MC, kostade ca 7kkr/år, men helförsäkring kändes inte motiverat (nästan 30kkr/år), hade jag klotat med den så hade det inte varit mitt problem längre, så resonerade jag.
Nu har jag ett excelark för att hålla reda på alla försäkringar, så om någon ringer, eller typ vartannat år, så kan jag enkelt plocka fram det och jämföra.
Ibland blir man förvånad, fick 648kr/år för min R6:a från Folksam, när den är avställd.
Påställd är det 40kr/dygn (helförs), passar mig perfekt med några körningar på kurs/bana per år.
Jag har halvförsäkring på nästan allt, det är mest stöld/brand jag är orolig för, skulle kännas surt.
Om jag gormar till det själv har jag lättare att acceptera det.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top