Enkelsving

Jajjemums :)

T.ex. Nico Bakker och Metmachex tillverkar enkelsvingar. Men det känns nästan lite överkurs att beställa något sånt till en gammal trött BMW. Den har ju inte direkt hästkrafter så det måste dimensioneras allt för kraftigt på grund av den anledningen och nerstrippad till café räser så väger den ju inte så extremt mycket längre heller.

Honda VFR750 har enkelsving och en sån borde man kanske kunna få tag på på någon skrot? Antagligen lite billigare än om man skulle få tag på en gammal enkelsving från en ducce eller något. Men tyvärr en halvklumpig sak i aluminium.

Går det över huvudtaget att konvertera en R75 till enkelsving med kedjedrift utan att det ser oproportionerligt klumpigt ut och hojen blir ännu längre än vad den redan är? Iofs så är ju motorn också en aluminiumklump, så den kanske kan balansera ut en aluklump till sving också.



Kapa kardanaxeln, koppla den till en vinkelväxel och sätta ett vanligt drev på "utgående" sida av vinkelväxeln?

Tråkmåns, sätta motorn på tvären och montera drev istället för kardanen är roligare.

Men en enkelsving med kardanen inuti vore ball.
 
Idet här fallet så är style över funktion i 200 knutar, tanken är att det ska bli en annorlunda café racer. Jag har en del idéer så som ölhins, yoshimura, ISR, 19" hjul blandat med oldstyle café racer, men jag antar att min dotter också vill bestämma lite. Kedja istället för kardan har inte ens kommit till ritbordet, ligger nog mer på visions nivån ännu.
 
BMW hade enkelsving på senare modeller av R80/R100 GS.

Först en i stål och sedan en snyggare i alumunium. Jag skulle
tro att båda passar mer eller mindre direkt i ramen men sedan
behöver du bygga fästen fjädring och paralever..

R75:an har kardan i oljebad, det tror jag den gamla enkelsvingen
av stål också har. Om det spelar någon roll vet jag inte...

Här finns en massa om BMW cafe racers:

http://flatracer.com

Mvh,
Ingvar
 
BMW hade enkelsving på senare modeller av R80/R100 GS.

Först en i stål och sedan en snyggare i alumunium. Jag skulle
tro att båda passar mer eller mindre direkt i ramen men sedan
behöver du bygga fästen fjädring och paralever..

R75:an har kardan i oljebad, det tror jag den gamla enkelsvingen
av stål också har. Om det spelar någon roll vet jag inte...

Här finns en massa om BMW cafe racers:

http://flatracer.com

Mvh,
Ingvar

Tack,,,,,,,,,,, jag sneglar lite på BMW hp2 den har en fruktansvärd fin bakdel,, snyggare en många tjejer faktiskt.
 
Dags för trådlyft,,, söker enkelsving för montering på min dotters blivande caféracer. En polishoj BMW R75 70-talet nånstans. Jag har en känsla va att det kommer inte att bli helt enkelt man om pappa (jag) för klura lite så. Alltså enkelsving sökes och min dotter 23 år och snygg ger ni fan i...:)
Jag har en extra till MV Agusta F4. Inte min på bilden men såhär ser den ut:

mv_standard_swingarm_002.jpg

Kanske inte lika billigt som från en äldre Honda dock.
 
Jag har en extra till MV Agusta F4. Inte min på bilden men såhär ser den ut:

View attachment 379250

Kanske inte lika billigt som från en äldre Honda dock.

Meh... Du kan inte posta en bild på en snygg sving medans jag försöker kränga en vardaglig sving ju :tungan

VFR-svingen blir nästan lika fin ifall den lackeras svart :rolleyes:
Största fördelen är väl iofs bultcirkeln på VFR-svingen, har för mig den är 4/100, dvs. man kan klämma dit en snygg bilfälg.

Enkelsving.jpg
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top