Jajjemums
T.ex. Nico Bakker och Metmachex tillverkar enkelsvingar. Men det känns nästan lite överkurs att beställa något sånt till en gammal trött BMW. Den har ju inte direkt hästkrafter så det måste dimensioneras allt för kraftigt på grund av den anledningen och nerstrippad till café räser så väger den ju inte så extremt mycket längre heller.
Honda VFR750 har enkelsving och en sån borde man kanske kunna få tag på på någon skrot? Antagligen lite billigare än om man skulle få tag på en gammal enkelsving från en ducce eller något. Men tyvärr en halvklumpig sak i aluminium.
Går det över huvudtaget att konvertera en R75 till enkelsving med kedjedrift utan att det ser oproportionerligt klumpigt ut och hojen blir ännu längre än vad den redan är? Iofs så är ju motorn också en aluminiumklump, så den kanske kan balansera ut en aluklump till sving också.
Kapa kardanaxeln, koppla den till en vinkelväxel och sätta ett vanligt drev på "utgående" sida av vinkelväxeln?
Tråkmåns, sätta motorn på tvären och montera drev istället för kardanen är roligare.
Men en enkelsving med kardanen inuti vore ball.