Enkelsving

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Är det fysiskt möjligt med påfrestningar osv att montera en enkelsving på en hoj som egentligen har vanlig sving? Jag funderar nämligen om man skulle kunna passa in en enkelsving på mitt Monster, finns en del begagnade till 748'or m.m.

Jag funderade lite på hur det skulle fungera med infästningen, om man är tvungen att svetsa om ramen. Det blir väl lite snedbelastat annars?

UrbanTiger skrev:
Det blir exakt samma påfrestning på svinginfästningen så länge du inte flyttar hjuler i sidled :tungan

haha, det är ju sant! :banana

Så om måtten passar osv kan jag tröcka dit en enkelisvingelisvingare :banana :fyllisar

hmm, är det annorlunda med lager osv, kanske rullager eller nått.... jaja det märker jag väl :tungan

Om dte är NÅGON som har gjort som jag tänker göra, dela gärna med er av erfarenheterna.

edit: Lite pyssel blir det iof. med stötdämparen men det borde ju gå o lösa...

Last edited:
K-Micke skrev:
Vänta tills du ser priserna............ :hihi :skrämd

över 25.000 för en aluminiumsving! :gråta

Då gör jag jobbet själv!

Kolla JMC också, feta dubbelsvingar till mycket trevligare pris.

http://www.swingarm.com

Den här till Ducce 888 ska passa på Monster också:

DUC888.jpg

Jag säger som Ubbe, fråga på Ducce sidorna på nätet. Om det är möjligt (och allt verkar vara möjligt) så finns det garanterat nån som har gjort det och vill skryta med det. Efter att ha trålat VFR sidor ett tag så vet jag att det finns tamigfan alltid nån som har provat. Vad det än är!

Har redan en dubbelsving i aluminium... inte monterad dock. har inte betämt mig för matt eller polerad.

Tyckte att det skulle vara sjukt snyggt och coolt med enkelsving bara. Lite ovanligare på monstret också. Helst vill man ju ha en fet magnesiumsving men $ är en bristvara.
Nån sk. prestandaförbättring kan det ju knappast bli eftersom en enkelsving är normalt sett 20% tyngre men som sagt... COOOLT värre :D

Tror jag ska kolla på en från en 748, se hur den ser ut. Skulle någon med en 748 typ -00 kunna posta lite bilder på infästningen och även på hur stötdämparen sitter. På Monstret går stötdämparen upp i en hävarm.

Dags för trådlyft,,, söker enkelsving för montering på min dotters blivande caféracer. En polishoj BMW R75 70-talet nånstans. Jag har en känsla va att det kommer inte att bli helt enkelt man om pappa (jag) för klura lite så. Alltså enkelsving sökes och min dotter 23 år och snygg ger ni fan i...:)

Dags för trådlyft,,, söker enkelsving för montering på min dotters blivande caféracer. En polishoj BMW R75 70-talet nånstans. Jag har en känsla va att det kommer inte att bli helt enkelt man om pappa (jag) för klura lite så. Alltså enkelsving sökes och min dotter 23 år och snygg ger ni fan i...:)

mått och vikt på dottern??

ehrm, så man kan tipsa om lagom stor sving såklart.....

Jaja alla killar är jääättesnälla...:rolleyes:
Jajjemums :)

T.ex. Nico Bakker och Metmachex tillverkar enkelsvingar. Men det känns nästan lite överkurs att beställa något sånt till en gammal trött BMW. Den har ju inte direkt hästkrafter så det måste dimensioneras allt för kraftigt på grund av den anledningen och nerstrippad till café räser så väger den ju inte så extremt mycket längre heller.

Honda VFR750 har enkelsving och en sån borde man kanske kunna få tag på på någon skrot? Antagligen lite billigare än om man skulle få tag på en gammal enkelsving från en ducce eller något. Men tyvärr en halvklumpig sak i aluminium.

Går det över huvudtaget att konvertera en R75 till enkelsving med kedjedrift utan att det ser oproportionerligt klumpigt ut och hojen blir ännu längre än vad den redan är? Iofs så är ju motorn också en aluminiumklump, så den kanske kan balansera ut en aluklump till sving också.

Bygga om till kedja, imponerande, hur är det tänkt att genomföras?
Kapa kardanaxeln, koppla den till en vinkelväxel och sätta ett vanligt drev på "utgående" sida av vinkelväxeln?

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort