Enkelsving vs vanlig???????

tjörn

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2009
Hoj
honda cbr900rr-97
Hej har märkt att det finns så många som vet allt här inne så jag tänkte se vad det finns för erfarenhet på att byta från vanlig sving till enkel sving. Typ från vfr till blade? hur blir väghållningen i hög hastighet? Hur blir körsättet kontra vanlig? Någon som har ide eller synpunkter på detta får gärna skriva, men inget personligt dravell. Gärna fakta!!!! från dom som gjort ett byte, kanske foto me. Bara att pma eller mail.
MVH Christer

Är det ingen som byggt om eller vet något om min fråga????????????? All denna kunskap som verkar finnas.....:tummenupp

Visst finns där de som har gjort bytet men det är inte direkt bolton....

Det som är meckigt är inte eventuellt ändrade vägegenskaper utan att få en VFR/Ducati sving att passa i ett annat chassie. Inte nog med att få till kedjelinje och centrering av bakhjulet dessutom måste stötdämpare med länkage lira med den nya cykeln...

Kolla in Puckens projekt BBT i hojbyggen, han klämde in en vfr sving i en blade innan orken ebbade ut.

Det går, men som Boris JR säger är det inte helt utan problem.

För det första måste du försäkra dig om att svingen överhuvudtaget går att montera i ramen.

Hur bred är svingen i infästningen? Måste svingen tas av i infästningen på bredden och måste lagerlägen försänkas efteråt? Behöver du bara göra bussningar och distanser är det relativt enkelt men måste du fräsa bort material blir det mer jobb. När du har allt det klart för dig får du börja kolla på kedjan samt hur pass mycket offset det kan behövas och åt vilket håll. Sen är det bara att grejja på med stötdämparinfästningen. Finns oändliga varianter på hur man kan bygga om detta, om du Googlar lite kommer du hitta både bra och dåliga exempel på hur man kan göra.

Jag tycker det är nog besvärligt att modda om en vanlig sving för att passa. Du kan kika in i min byggtråd för att se hur det kan vara.

Ingenting är omöjligt!:D

Hej och tack för en del goa svar, jag skall kika på detta tills nästa vinter så jag kanske hinner ångra mig eller få mer vatten på kvarnen. Nu håller jag på med bakändan så det är lacken kvar sedan ut och få lufta den igen... Låååååång vinter. Tack alla :tummenupp

Jag satte en vfr sving på min fzr. jag kan väll säga att det är tur att man har tillgång till en mekaniskverkstad för den behövdes både svetsas och frasas och svarvas lite nya distanser. Rent körmässigt så märker iallafall jag någon skillnad och då är bakhjulet ändå ändrat från 160/18 till 180/17. Är du sugen så skaffa en sving till en vfr och prova, vem vet det är kanske nära bolton från en till en annan honda.

Kolla mitt garage

Last edited:
Jag satte en vfr sving på min fzr. jag kan väll säga att det är tur att man har tillgång till en mekaniskverkstad för den behövdes både svetsas och frasas och svarvas lite nya distanser. Rent körmässigt så märker iallafall jag någon skillnad och då är bakhjulet ändå ändrat från 160/18 till 180/17. Är du sugen så skaffa en sving till en vfr och prova, vem vet det är kanske nära bolton från en till en annan honda.

Kolla mitt garage
Hej det blev ju bra . Skulle du göra om det igen?

Absolut. Sådär himmla svårt var det ju inte men det beror väll på vilka förutsättningar man har.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back