Enkel portning?

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
GSX1400, -01
Med risk för att bli idiotförklarad :brinnerup Jag är lite sugen på att slipa upp avgasporten lite på min LS 650 (stånka) nu innan jag monterar spisen i ramen. Begränsningen ligger som det ser ut väldigt långt ut, nästan ända ute vid grenröret.

Frågan är om man kan slipa ur lite "på plats", alltså utan att ta bort ventilerna eller ens toppen. Jag skulle förstås göra det då ventilerna är stängda och sedan blåsa ur ordentligt med tryckluft.

Är det big no no?

jag skulle inte göra det.. plocka bort toppen och slipa in ventiler medans du håller på..

Visst går det och spånet lär inte innebära problem men jag är rätt tveksam till att du kommer åt att jobba ordentligt när du portar. Verktyget får ju gärna inte slå i ventilskaftet...

Visst går det och spånet lär inte innebära problem men jag är rätt tveksam till att du kommer åt att jobba ordentligt när du portar. Verktyget får ju gärna inte slå i ventilskaftet...

Vegas: Jag planerar att göra det ordentligt under vintern med en annan motor samtidigt som jag gör lite annat godis med den, men jag blev lite sugen på att fixa denna motorn också lite när det verkade så enkelt att förbättra...

Boris: Du tror alltså inte spånet kan skada ventilstyrningar eller annat?

Det är ingen risk att jag kommer åt ventilerna, grejen är just att det är som en medveten strypning långt från ventilerna, nästan ända ute vid "slutet" ute vid grenrörsanslutningen. Men man kan ju inte helt undvika att lite spån kommer in till ventilerna, även om man lägger lite skyddstyg eller papper emellan.

Dålig bild, men det röda visar var ett av ventilskaften skymtar. Det gröna är där jag skulle kunna slipa bort en kant, kanske 3-4 cm från ventilerna. Den andra bilden visar insuget, avsevärt mer öppet.

Bifogat

• Ut.jpg
    Ut.jpg
    64.3 KB · Visningar: 54
  • In.jpg
    In.jpg
    62.2 KB · Visningar: 49
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back