Enkel hjälp cbr 600 f

• Thread starter Thread starter cbr600f
  • Start date Start date
Är det helt tomt med olja ?!
Fyll på där stickan sitter (ta bort stickan först) tror det är 3,7 liter om du byter filter oxå. Skaffa en manual det är jävligt bra att ha.....gl

Hallå

Jag är helt nybörjare på det här med sporthojar, köpte en CBR 600 f -89 för en vecka sen. Idag startade inte hojen, och när jag kollade runt lite hittade jag en oljesticka på höger sida i motorn. Verkar vara jävligt tomt där nere.

Kan det påverka att den inte startar?

Någon som har en gammal cbr, som kan skicka en bild på var man fyller på motorolja i den, så att jag är säker på att det är rätt hål jag planerar att fylla på olja i.

Eller är det någon som har en servicemanual på datorn och har lust att skicka den?

MVH

Om den varit igång med för lite smörjning kan det ha orsakat mekanisk skada på allt från ventiler till vevstakslager/kolvbultar och vara en orsak till att den inte startar! Men det är väl inte direkt det första som kan vara orsak till det.

Börja med att fyll på rätt olja till rätt nivå, därefter:

1.) Går startmotorn runt när du försöker starta?
- Om inte, kolla "dödarknappen" (den röda knappen på höger styrhalva), har du växel i (pröva att starta med kopplingen indragen), du kanske också behöver ladda batteriet!

2.) Har du bensin i tanken?
3.) Är alla säkringar hela?

Mvh!
// Niklas

PM:a mig en mailadress så kan jag skicka totalmanual (dålig grafik, på engelska) med sprängskisser på allt för 96-98.. Det mesta är likadant, annars får man klura lite.

Okej, tack.

Ja, det var i princip helt tomt.

Står hojen helt rakt?
Soppapumpen är sedan inte ovanligt strulig på dem.

Ett tips till. Vid det högra handtaget sitter en röd knapp. Det är en "dödare".
Se till att den står i rätt läge.

För att utesluta lite problem kan du ju spruta in lite startspray i luftintagena fram. Puffar den till har du troligen problem med bränslet.

Står soppakranen rätt? Dra den till reserv så att res står rakt upp mot pilen för att vara säker på det vekligen kommer soppa.

Nedanför sitter bränslefilter som kan vara igensatt och sedan soppapumpen.
Tar du lös soppapupen kan du hålla den i handen och känna att den arbetar.

Du kan dra lös utgående slang och kolla om det sprutar ut lite soppa om du matar på startknappen.

Har en exakt likadan båge till frugan så hör av dig om du vill vi skall dubbelkolla något.

koppla in ett bilbatteri kan vara ett hett tips också. Är det lite för lite ström i mc batteriet kan det strula... Bara för att testa...

Last edited:
Ahhh, första versione cbr, första cyklen jag sprängde pga brist på olja. Vilka minnen. Kommer ihåg att min hade lite bekymmer vid tändningslåset, hela kabelhärvan hade oxiderat o lossnade senare. Vet inte om det e standardfel eller ej, men kan vara värt o titta på.

Annars kan du ju kolla klassikerna

x. Får den soppa ? Lossa bränsleslangen, rinner det ner ?

x. Gnista ? Kolla stift, skruva loss o se om det blixtrar, där ser du också om soppa kommer in, om de är blöta.

x. Luft. Sitter det en gråsparv i luftfiltert eller dyl ? (skojar inte, hade en nissan micra, när vi blåste rent var det som ett misslyckat kuddkrig, fjädrar överallt.)

x. Komptest, kan vara lite bökigare, men flesta bilfirmor har något verktyg för detta du kan använda.

Startmotorn går runt, allt låter precis som det ska. Jag har kollat dödarknappen. Alla lampor och så lyser starkt och som de ska, men man kan ju pröva ladda batteriet ändå.

Nytankad och hela säkringar.

Har dock inte kollat tändstift och så, men den har fungerat felfritt hela tiden hittills, så jag tror inte att det är det.

MVH

Låter som du kan glömma ladda batteriet, det låter INTE som orsaken till att den inte startar!

Någon nämnde bränslepumpen, nu ve tjag inte exakt var den sitte rpå den modellen, lokaliserar du den och lägger ett/två fingrar på den när du försöker starta skall du känna att den klickar till flera gånger/slår pumpslag, om inte får den ju ingen ström vilket kan bero på styrelektroniken (säkringen var ju hel).

Att ta ett extra tändstift och koppla loss en av tändhattarna (den som är enklast att komma åt, OBS! Ingen är enkel :D) lägga an den 6-kantiga delen mot ram/motorblock och hålla i gummerade delen av tändhatten samtidigt som du försöker starta så skall du se en gnista om allt är ok med tändsystemet.

I huvudsak är ju ditt problem ett av följande:
1.) Tändning/gnista på tändstiften)
2.) Bränsle (bensin in i förgasarna och därefter in i förbränningsutrymmet).

Har du gnista på tändstiften är bränsleförsörjningen problemet. Och det är till att börja med enklast att kolla gnista på tändstiftet än att kolla om du får bensin hela vägen fram till insugskanalerna i toppen!

Mvh!
// Niklas

I min haynes manual står det för att mäta oljenivån skall man skruva ur stickan, torka av och sedan bara lägga i den (utan att skruva ner), ta upp och avläsa nivån. Första olje bytet jag gjorde så skruva jag stickan i botten och sen upp igen för att läsa av så körde nog med lite för lite olja tills jag såg hur man skulle göra. (F2)

Använder denna tråden ist för att starta en ny

Hej
Jo precis som alla andra får jag inte igång hojen efter vintern.
Jag har lokaliserat att det bara rinner bensin ur en dränageskruv på förgasaren närmast sidostödet. Alla andra tre verkar torra
Jag har provat att köra med dränagen öppna och full rulle för att se om det sögs in nåt bränsle, vilket det inte tycktes göra det kommer inget ur dränagen.
Jag har kört startmotorn i 5 sekunders intervall kanske 5 gånger då jag inte vill bränna startmotorn på början av säsongen.

Bränslepumpen går väl endast igång då man trycker in startknappen?
Inte som på en bil att den går igång så fort man vrider på tändningen?
Min hoj är en 600cbr F från 97.

När jag ställde undan den fick jag för mig att torrlägga förgasarna innan vintern och den har inte vart igång sen november sen dess. Har provat med startgas men inget resultat, kan vara att gasen inte kom ner i cylindern då jag står ute själv och det blåser lite grann.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back