Enkel hjälp cbr 600 f

• Thread starter Thread starter cbr600f
  • Start date Start date
Är det helt tomt med olja ?!
Fyll på där stickan sitter (ta bort stickan först) tror det är 3,7 liter om du byter filter oxå. Skaffa en manual det är jävligt bra att ha.....gl

Hallå

Jag är helt nybörjare på det här med sporthojar, köpte en CBR 600 f -89 för en vecka sen. Idag startade inte hojen, och när jag kollade runt lite hittade jag en oljesticka på höger sida i motorn. Verkar vara jävligt tomt där nere.

Kan det påverka att den inte startar?

Någon som har en gammal cbr, som kan skicka en bild på var man fyller på motorolja i den, så att jag är säker på att det är rätt hål jag planerar att fylla på olja i.

Eller är det någon som har en servicemanual på datorn och har lust att skicka den?

MVH

Om den varit igång med för lite smörjning kan det ha orsakat mekanisk skada på allt från ventiler till vevstakslager/kolvbultar och vara en orsak till att den inte startar! Men det är väl inte direkt det första som kan vara orsak till det.

Börja med att fyll på rätt olja till rätt nivå, därefter:

1.) Går startmotorn runt när du försöker starta?
- Om inte, kolla "dödarknappen" (den röda knappen på höger styrhalva), har du växel i (pröva att starta med kopplingen indragen), du kanske också behöver ladda batteriet!

2.) Har du bensin i tanken?
3.) Är alla säkringar hela?

Mvh!
// Niklas

PM:a mig en mailadress så kan jag skicka totalmanual (dålig grafik, på engelska) med sprängskisser på allt för 96-98.. Det mesta är likadant, annars får man klura lite.

Okej, tack.

Ja, det var i princip helt tomt.

Står hojen helt rakt?
Soppapumpen är sedan inte ovanligt strulig på dem.

Ett tips till. Vid det högra handtaget sitter en röd knapp. Det är en "dödare".
Se till att den står i rätt läge.

För att utesluta lite problem kan du ju spruta in lite startspray i luftintagena fram. Puffar den till har du troligen problem med bränslet.