Enkel övningskörningsfråga

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
En enkel fråga:
Måste den som övningskör köra framför handledaren? Eller är det tillåtet att köra efter handledaren?

Kan vara bra att veta. :yoparty

Tjet skrev:
En enkel fråga:
Måste den som övningskör köra framför handledaren? Eller är det tillåtet att köra efter handledaren?

Kan vara bra att veta. :yoparty
Handledaren ska ha uppsikt över den som övningskör. Du behöver alltså inte ligga framför.

Om det nu är så som du säger biifer så har man ju inte tillräcklig uppsikt om handledaren ligger framför..

cRoC skrev:
Om det nu är så som du säger biifer så har man ju inte tillräcklig uppsikt om handledaren ligger framför..
Varför kan man inte de? Det är så klart svårare men det räcker med om man kollar i sina backspeglar. Men visst är det att rekomendera att man ligger framför så att handledaren kan följa och bedömma dig i trafiken. Hur ska man annars bli bättre som handledaren bara ser hälften av alla dom fel man gör.

hhmm

Jag håller på att övningsköra själv för tillfället.... Jag har fått för mig att den som övningskör måste ligga framför handledaren. Tror dock inte att handledaren får ligga först.... Men sen om de e rätt eller fel vågar jag inte svara på.....

Man får köra både framför och bakom den som övningskör. Körde upp för snart två år sen på körskola. Litar på att läraren hade koll på läget.

snurbo skrev:
Jag håller på att övningsköra själv för tillfället.... Jag har fått för mig att den som övningskör måste ligga framför handledaren. Tror dock inte att handledaren får ligga först.... Men sen om de e rätt eller fel vågar jag inte svara på.....

Hörde med min kk-lärare om just precis den saken.

Du har fel där! (iaf enl. honom.)

Man kan ligga bakom som framför. Det är bra det. Ibland kan ju handledaren visa spårval osv. då är det bra om han/hon är först.

japp, handledaren kan ligga framför, för att visa spårval o kurvteknik, e ju inte så lätt att se om inte handledaren ligger framför, det gjorde i all fall min körskole lärare, förra sommaren nör vi körde kuviga småvägar... :tummenupp

Privat övningskörning på MC
Om du övningskör på motorcykel i gatutrafik och vid landsvägskörning måste handledaren följa med som passagerare på motorcykeln eller själv köra motorcykel.

KOM I HÅG:

- Den som har uppsikt över övningskörningen anses som förare.
och ska alltid följa med i bilen vid den körandes sida. Om du övningskör på
motorcykel i gatutrafik och vid landsvägskörning måste handledaren följa med
som passagerare på motorcykeln eller själv köra motorcykel.
- Rätten att fungera som handledare upphör om handledarens körkort eller
elevens körkortstillstånd blir ogiltigt.
- Handledarbeviset ska alltid medföras vid privat övningskörning.
- De svenska reglerna för övningskörning gäller inte i andra länder.

När jag övningskörde så fick min handledare köra både framför och bakom, samma gäller på körskolan. annars kan man inte öva omkörning på ett bra sätt

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!