Enkät: Frågor om hastighet

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Saxat från SMC:

Vi vill veta mer om motorcyklister och hastighet! Att fler motorcyklister ska hålla hastighetsgränserna är en av fem prioriterade åtgärder för sänkta olyckstal bland motorcyklister. SMC har fått bidrag av Trafikverket för att genomföra en enkät om motorcyklisternas syn på hastighet. Den kommer att vara öppen 7 maj-31 augusti 2013. Alla motorcyklister kan svara på frågorna!

Läs mer här:
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Svara-pa-fragor-om-hastighet-/

Tror det är bättre att jag låter bli att svara :gnissla

Så ingen blir avskräckt, det är "normala" frågor. Ibland är det bra även att s.k. olydiga MC-förare oxå svarar på dessa enkäter för att få en bred respons som täcker fler åsikter m.m.

Exempel på frågor från första sidan av enkäten är:

Vilken typ av motorcykel använder du mest?
Sport
Supersport
Touring
Standard
Classic veteran
Custom
Off-road/äventyrshoj
Scooter
Annan
Vad har den för motorstorlek?
Under 125 kubik
126-400 kubik
401-700 kubik
701-1000 kubik
Över 1001 kubik
Vilken säkerhetsutrustning har du på den motorcykeln? (Markera alla som stämmer)
ABS
Integrerade bromsar
Antispinn
Airbag
Annat
Hur många mil kör du motorcykel per år?
Under 100 mil
100-299 mil
300-499 mil
500-699 mil
700-999 mil
1000 mil eller över
Om du äger fler motorcyklar än en, har motorcykeln någon betydelse för vilken hastighet du håller?
Ja, min hastighet påverkas av vilken motorcykel jag väljer
Nej, det har ingen betydelse för hastigheten vilken motorcykel jag väljer
Jag äger bara en motorcykel

Så ingen blir avskräckt, det är "normala" frågor. Ibland är det bra även att s.k. olydiga MC-förare oxå svarar på dessa enkäter för att få en bred respons som täcker fler åsikter m.m.

Om du äger fler motorcyklar än en, har motorcykeln någon betydelse för vilken hastighet du håller?
Ja, min hastighet påverkas av vilken motorcykel jag väljer Nej, det har ingen betydelse för hastigheten vilken motorcykel jag väljer
Jag äger bara en motorcykel

Är konspiratoriskt lagd, den där enkäten kommer bara vinklas till att sporthojar körs fort så förbjud bums!

Och eftersom SMC tjänar mer pengar på bandagar än att ha dom ute i trafik så gillas det nog där med (dom var ju inte intresserade av att inkludera sh i sin SMC-försäkring).

Att allt fokus jämnt ligger på säkerhet när det gäller hojar så blir det bara mer förbud..

Läste förstasidan, mina svar skulle bli identiska ifall man bytte ut ordet motorcykel mot bil och jag vill inte släpa kollektivet i smutsen för min åsikt att Trafikverket sätter löjligt låga begränsningar på de allra flesta vägar jag färdas på.

Bara att man sänkte e20 norr om GBG från 110 till 100 ganska nyss. Sjukt. Vill man ha respekt för den begränsningen får man nog lagstadga om minimiglapp i länkarmar plus tillåta max 0,8 bar däckstryck.

Exempel på frågor från första sidan av enkäten är:

Vilken typ av motorcykel använder du mest?
Sport
Supersport
Touring
Standard
Classic veteran
Custom
Off-road/äventyrshoj
Scooter
Annan

Vad räknas retard som :(?

Att allt fokus jämnt ligger på säkerhet när det gäller hojar så blir det bara mer förbud..

Glöm inte bort att alla problem löses med permanenta sänkningar av hastighetsbegränsningar.

Det borde vara förbjudet att sänka en sträcka mer än två år i följd, efter det ska den ha förbättrats och skyltningen återställts eller höjts. Gör man inte så blir det ingen utveckling.

saknade med frågan om man som betalande smc medlem vill att smc ska fortsätta arbeta för SÄNKTA hastigheter, gick nyligen med igen men smc har ju blivit rena pajasar som motarbetar allt, alla motorcyklar ska snart begränsas till max 30km/h och alla ska åka runt med varselväst och gul blinkande saftblandare på hjälmen.

Är konspiratoriskt lagd, den där enkäten kommer bara vinklas till att sporthojar körs fort så förbjud bums!

Om alla sporthojar faktiskt kör för fort så är det ju ingen vinkling utan fakta.

Det jag saknade på alla hastighetsfrågor är "skyltad hastighet +29kmh" , vilket jag nästan alltid kör på större vägar där vägen aldrig kan bli rolig oavsett hastighet (och risken för en kontroll är typ 1000% högre än på en landsväg).

Sen håller jag alltid 30 på 30-sträckor, typ 65 på 50 i bebyggelse.. och fri fart på 70-landsvägar vilket jag också svarade i enkäten.. så åtminstone ett enkätsvar visar att det går att köra sporthoj utan att alltid köra 300.

Svarat. Jag tror snarare det kan vara bra för statistiska underlag så att det kommer fram att höga hastigheter i sig inte är lika snorfarligt som regelmakarna tror...
Fortkörning är väl något som svensken lite allmänt ägnar sig åt när det är upplevd låg risk för poliskontroll.

Klubba, det är ju inte SMC som vill ha lägre hastigheter! SMC är ett organ som för motorcyklisters åsikt och som tar debatten med t.ex Trafikverket när nya lagförslag kommer fram.

Det är fullständigt Trafikverket som sina extrema mål med nollvision och att man ska sänka hastigheten överlag för säkrare trafik för alla som rör sig på våra vägar.

Jag vet att i hur man bygger / fixar vägar nuförtiden så söker man ett jämnare trafikflöde genom att man har stegvis höjningar av hastighet, 40,50,60,70,80, osv. Dessa är menade som s.k. "trappsteg" där man ger möjlighet att köra om långsamtgående fordon smidigare. Man implementerar även fler rondeller just för att minska tvärstopp i korsningar / avfarter m.m.

Att SMC ens är med och FÅR debatera (för eller emot) i finrummet (i Sverige och inom EU) är orsak nog att vara medlem och stödja det. Jag tror att om SMC inte funnits hade en hel del lagparagrafer hamrats igenom utan krussiduller. På SMC:s hemsida tror jag det finns listor där man tar upp vad SMC lyckats med genom åren. Saker som skylt fram, besiktingsgrejer osv.

Hur som, fullständigt frivilligt att vara medlem eller inte. Men gå inte ur av fel orsaker är väl det jag vill säga. :)

Klubba, det är ju inte SMC som vill ha lägre hastigheter! SMC är ett organ som för motorcyklisters åsikt och som tar debatten med t.ex Trafikverket när nya lagförslag kommer fram.

Det är fullständigt Trafikverket som sina extrema mål med nollvision och att man ska sänka hastigheten överlag för säkrare trafik för alla som rör sig på våra vägar.

Jag vet att i hur man bygger / fixar vägar nuförtiden så söker man ett jämnare trafikflöde genom att man har stegvis höjningar av hastighet, 40,50,60,70,80, osv. Dessa är menade som s.k. "trappsteg" där man ger möjlighet att köra om långsamtgående fordon smidigare. Man implementerar även fler rondeller just för att minska tvärstopp i korsningar / avfarter m.m.

Att SMC ens är med och FÅR debatera (för eller emot) i finrummet (i Sverige och inom EU) är orsak nog att vara medlem och stödja det. Jag tror att om SMC inte funnits hade en hel del lagparagrafer hamrats igenom utan krussiduller. På SMC:s hemsida tror jag det finns listor där man tar upp vad SMC lyckats med genom åren. Saker som skylt fram, besiktingsgrejer osv.

Hur som, fullständigt frivilligt att vara medlem eller inte. Men gå inte ur av fel orsaker är väl det jag vill säga. :)

står ju längst upp på sidan du länkade till:
"Vi vill veta mer om motorcyklister och hastighet! Att fler motorcyklister ska hålla hastighetsgränserna är en av fem prioriterade åtgärder för sänkta olyckstal bland motorcyklister." står iofs inte att det är deras prioriterade årgärd, men tolkade det så först. Endå borde de ju dock fråga varför? Arbeta tvärtom istället och sätt krav på att kunna visa upp mc-kort för att få köpa en hjälm så kanske fler av nötterna utan körkort som crashar "sina" stulna hojar dör istället för hamna på dyr intensivvård.

Sen är jag också mycket fundersam till varför dte är så mycket hemskare att köra för fort med mc än med bil? även bland "vanligt" folk verkar det vara samma åsikt. Köra 160 med sin nya volvo i snöslasket är helt ok om man har brottom till tandläkaren, men att på en fin sommardag köra för fort med en mc så är man helt galen och motorcyklar ska förbjudas :va

Eftersom jag kör sporthoj men ändå tar det sjukt lugnt i trafik gjorde jag kollektivet en tjänst och svarade på enkäten :tummenupp

står ju längst upp på sidan du länkade till:
"Vi vill veta mer om motorcyklister och hastighet! Att fler motorcyklister ska hålla hastighetsgränserna är en av fem prioriterade åtgärder för sänkta olyckstal bland motorcyklister." står iofs inte att det är deras prioriterade årgärd, men tolkade det så först. Endå borde de ju dock fråga varför? Arbeta tvärtom istället och sätt krav på att kunna visa upp mc-kort för att få köpa en hjälm så kanske fler av nötterna utan körkort som crashar "sina" stulna hojar dör istället för hamna på dyr intensivvård.

Sen är jag också mycket fundersam till varför dte är så mycket hemskare att köra för fort med mc än med bil? även bland "vanligt" folk verkar det vara samma åsikt. Köra 160 med sin nya volvo i snöslasket är helt ok om man har brottom till tandläkaren, men att på en fin sommardag köra för fort med en mc så är man helt galen och motorcyklar ska förbjudas :va

Bil anses mer som ett nödvändigt transportmedel än MC. MC är för många kopplat till just rekreation och ett verktyg för att få ut sina lustar att köra fort och man söker egentligen en adrenalinkick.

Så det är inte så svårt att se och förstå varför MC inte ses med blida ögon och att man vill göra något åt just tänket att "MC kör alltid fort" (vilket inte är sanningen, visar SMC:s statistik).

Jag tycker personligen att hastigheten överlag minskat bland gruppen "sporthojar" senare år. Ser flertalet förare i 08-trafiken som kör osedvanligt långsamt. Jag personligen valde att sluta köra i trafik då jag inte kan hålla igen. Det är bakhjul, sladd och överljudsfart överallt. Så jag själv gör bäst i att inte köra MC på gata.

Japp svarade på enkäten :tummenupp Kunde lika gärna ha varit frågor om min bilkörning eller något av mina fordon som ska framföras på vägen. Vad betyder skyltat hastighet? :dummer

Dom 5 prioriterade åtgärder är: Trafikverkets.

Syftet från SMCs sida är precis tvärtom. Att ta reda på fakta. SMC är övertygad om att MC-förare INTE vill ha ISA (elektronisk hastighets begränsning) och att MC-förare inte vill ha registreringsskylt fram för att kunna avläsas i fartkameror osv.
Men, SMC behöver stöd, underlag och fakta för att föra fram sina åsikter. Därför genomför SMC enkäten. Den förra SMC genomförde har fått enormt genomslag politisk och visar att MC-förare är säkerhetsmedvetna trafikanter, precis som alla andra. Och den visade klart att sänkta hastigheter rankas lägst av alla trafiksäkerhetsåtgärder. http://www.svmc.se/upload/SMC%20cent...apport_low.pdf

Som Swedie skriver har SMC lyckas delvist att vara med i finrummet - istället för att stå på gatan!
En del av vägen in till förhandlings bordet, går med att använda myndigheternas verktyg - ex. enkät undersökning som denna.

Har man 125´r har man en MC - Lägg den då i den kategori som passar bäst.
Motard kan väl leva i Offroad/Äventyr
etc..

En sak är säker, vår käre generalsekreterare i SMC älskar sporthojar och gör allt han kan för oss som kollektiv. Jag tror inte SMC gör något som skulle kunna påverka oss på ett dåligt sätt.

Edit: Ops, han hann posta innan mig :hihi

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...