Enhetsdäck i VM

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Ort
Örebro
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
För att minska däckskostnaderna och göra det mer lika för alla så har det beslutats om enhetsdäck i VM. Max tio däck per racehelg från Dunlop. Inga kvaldäck, två olika torrdäck och ett regndäck har de att välja bland.

Det här är bra tycker jag, däcken betyder så mycket och nu får alla samma förutsättningar. :tummenupp

http://www.supermotos1.com/default.aspx?cs=10&type=news&id=758
 
Rent allmänt tycker jag i motorsport att enhetsdäck m m är bra i de lägsta klasserna för att sänka kostnaderna och jämna ut det hela lite där det behövs. Då kan man få fler att köra och det är större chans att vaska fram en framtida stjärna. Men i VM-sammanhang är det alltid synd med såna här begränsningar, det hämmar utvecklingen. I F1 stod däcksteknologin helt stilla under Goodyear-åren t ex.
 
Jag tror faktiskt inte det kommer spela så stor roll, men det blir intressant å se ändå :tummenupp

Gary kommer bli otroligt intressant att se också, hoppas han kan få va med å slåss i toppen, även om det kanske känns som en liten bit dit.
 
I och med att däcksåtgången i VM är så liten i förhållande till all annan förbrukning av motardanpassade däck, så lär det inte påverka utvecklingen. Blir då enbart positivt för rejsen som sådana med samma grundförutsättningar.

Lägre kostnad för teamen, gör att fler har råd att vara med. :tummenupp
 
Men vems input är viktigast, en VM-förares eller en gatåkare som aldrig överhuvudtaget får prata med en däckstillverkare?

Om man inte har råd med däck har man väl inte i VM att göra.
 
Enhetsdäck suger fett, sanktioner suger på samma sätt, begränsningar har aldrig varit bra.. vem tror ni kommer att tjäna mest på en sån sak? förarna, publiken, eller kan det måhända vara han som har fått kontraktet att leverera däck?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top