Engineflush. Någon som provat?

Visst, texten är banal och luktar TV-shop lång väg men jag har ändå god lust att lämna in min ambulans från 1979 med 32000 mil på mätarn för en spolning och se om den blir liiiite snålare efteråt. 2 liter/milen i stadstrafik är ingen höjdare...
 
har flushat en crysler voyager 99:a nyss. den hade en lyftare som hängt sig och knackade och det tyckte narturligtvis inte kunden om.

körde flushen, hällde på ny olja och filter. 30sek efter start tystnade slamret i lyftaren. min golf diesel turbo blev piggare och extremt mycket tystare. jag vet att det fungerar och vad som står på maltemånsons hemsida bryr jag mig inte om.

tror ni på allt försäljnings snack om oljor då???

som negativt laddade joner och annat piss?? :4skrika
 
okej Borsiin JR nu har jag kommit på varför du har så konstiga påståenden :tungan

du fråga hur man löser vevhusventilationen när man använder denna maskin!??

tror du att oljans väg går såhär=

tråg-sil-oljepickup-oljefilter-pump-oljekanaler? :confused: :rofl

då förstår jag din fråga om att det skulle bli tryck i tråg retur kanaler och i ventilkåpan.eftersom man pressar oljan i en attrapp via oljefilter hollaren. bwahahaha

om det är så att du tror det kan jag upplysa dig att oljefiltret kommer efter pumpen :) :) :)

med andra ord när man pressar in vätskan där så får du samma effekt på oljan som om motorn går, med undantagen att motorn står still och att vätskan trycker även baklänges ner mot pumpen då det är trycklöst i pumpen..

hänger du med nu??? du får ju inget tryck i vevhus eller ventilkåpa, vätskan rinner ju bara tillbaka ner till tråget där returslangen är fäst i oljepluggen.

därifrån dreneras vätskan från pluggen till ett externt filter på flush maskinen sedan till ett internt filter och slutligen tebax i 40liters tanken.

och beträffande de 40 literna så vet jag inte hur mycket som körs runt.
 
kithseefried skrev:
okej Borsiin JR nu har jag kommit på varför du har så konstiga påståenden :tungan

du fråga hur man löser vevhusventilationen när man använder denna maskin!??

tror du att oljans väg går såhär=

tråg-sil-oljepickup-oljefilter-pump-oljekanaler? :confused: :rofl

då förstår jag din fråga om att det skulle bli tryck i tråg retur kanaler och i ventilkåpan.eftersom man pressar oljan i en attrapp via oljefilter hollaren. bwahahaha

om det är så att du tror det kan jag upplysa dig att oljefiltret kommer efter pumpen :) :) :)

med andra ord när man pressar in vätskan där så får du samma effekt på oljan som om motorn går, med undantagen att motorn står still och att vätskan trycker även baklänges ner mot pumpen då det är trycklöst i pumpen..

hänger du med nu??? du får ju inget tryck i vevhus eller ventilkåpa, vätskan rinner ju bara tillbaka ner till tråget där returslangen är fäst i oljepluggen.

därifrån dreneras vätskan från pluggen till ett externt filter på flush maskinen sedan till ett internt filter och slutligen tebax i 40liters tanken.

och beträffande de 40 literna så vet jag inte hur mycket som körs runt.

Jag är väl medveten om hur smörjsystemet i en motor är uppbyggt men om man läser texten får man intrycket av att hela motorn trycksätts vilket inte är fallet.. Överens?

Vad är meningen med att prata om 40 liter om det endast är ex 3L som används? Det är lika rätt som att säga att min motor inehåller 200 liter olja.... Varav 198 står på hyllan där hemma.....
 
kithseefried skrev:
har flushat en crysler voyager 99:a nyss. den hade en lyftare som hängt sig och knackade och det tyckte narturligtvis inte kunden om.

körde flushen, hällde på ny olja och filter. 30sek efter start tystnade slamret i lyftaren. min golf diesel turbo blev piggare och extremt mycket tystare. jag vet att det fungerar och vad som står på maltemånsons hemsida bryr jag mig inte om.

tror ni på allt försäljnings snack om oljor då???

som negativt laddade joner och annat piss?? :4skrika

Klart vi inte tror på allt som skrivs om oljor eller andra mirakelmedel heller, med lite kunskaper i kemi och fysik är det rätt lätt att penetrera de påståenden dessa fabrikanter ger.

Vad det gäller joner i oljan kan man bara konstatera att detta är en omöjlighet då de flesta fria joner snabbt kommer att återgå till grundtillståndet då där finns massor med tilfällen i en motor att göra detta...
 
japp då är vi övrens :tummenupp

jo men vad hade du tyckt om att spola runt 3liter vätska 15ggr det hanlar ju om att 40 liter tar emot skiten som inte tas i filtret jag lovar att det inte räcker med 3 liter som den spolar runt totalt... filtret på sidan fylls upp när maskinen börjar pumpa runt och detta tar typ 5 till 10sek och jag kan tänka mig att den rymmer lite mer än en liter. sen tror jag att inpumpningen tar ca 130sek har för mig att det är det den räknar ner ifrån. detta händer 2 ggr så sammanlagt 260sek och 260 delat på 5 är 52 eller?? är den så trög som 10sek blir det 26

med andra ord 26 till 52liter beroende på hur trögt det går i motorn.

men om du vill veta exagt kan jag ju klocka den med tidtagarur nästa gång jag kör en.

jag förstår att man är skeptisk det var jag med när farsan snacka om att skaffa en, den kostade ju trots allt 120tusen :gnissla

men jag blev överbevisad av hur bra den faktiskt fungerar :)
 
Det var en sällsynt dyr kompressor med styrelektronik du skaffat dig....
Jag kanske också blir övertygad en dag men efter att ha läst hemsidan blev jag fruktansvärt anti då hälften av det som står där kan man med lite fysik/kemi kunskaper avfärda rätt snabbt.
 
kithseefried skrev:
har flushat en crysler voyager 99:a nyss. den hade en lyftare som hängt sig och knackade och det tyckte narturligtvis inte kunden om.

körde flushen, hällde på ny olja och filter. 30sek efter start tystnade slamret i lyftaren.

ny olja o filter , full gas 5km på 2ans växel

så har du samma effekt
 
Renoverade motorn på min hoj som gått 9000mil bla ventilslipning,cylinderhoning,kolvringsbyte,packningar,mm.

Det enda sot och "skit" som jag hittade i motorn
fanns på toppen av kolvarna + i avgasportarna,
annars var det så gott som kliniskt rent så vad detta medel skulle
göra för nytta i en hojmotor som fått rätt service har jag
svårt att se.
 
stordrulen skrev:
Renoverade motorn på min hoj som gått 9000mil bla ventilslipning,cylinderhoning,kolvringsbyte,packningar,mm.

Det enda sot och "skit" som jag hittade i motorn
fanns på toppen av kolvarna + i avgasportarna,
annars var det så gott som kliniskt rent så vad detta medel skulle
göra för nytta i en hojmotor som fått rätt service har jag
svårt att se.

läs i mina tidigare inlägg.... har en hoj gått på endast syntet och fått ny olja när den ska så finns det ingen anledning att göra detta.
 
kithseefried skrev:
läs i mina tidigare inlägg.... har en hoj gått på endast syntet och fått ny olja när den ska så finns det ingen anledning att göra detta.

Jag vill t.o.m. påstå att om en hoj fått ny olja (vilken som helst) när den ska finns det ingen koks i motorn som behöver sköljas ut. Jag har aldrig kört med syntet annat än i kopplingsprovshänseende. Min 15:1-kompade Bandit blir så snorhet efter 30 km på landsvägen att mineraloljan kokar - ingen koksbeläggning alls.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top