Engine flush

Ser inte ut att göra mer än ett vanligt oljebyte?
Ja, förutom att det ska tvätta övre delen av cylindern, vilket lät lite suspekt...

Generellt sett så har ju alla tidigare diskussioner om såndär mirakeltillsatser varit högst negativa till någon positiv effekt?
 
Jag har testat Omegas enginge flush i bilen med bra resultat. Hade tidigare en bmw v8 som tickade från lyftarna. Ett vanligt oljebyte räckte inte, men efter en tvätt så blev den tyst. Dessutom sjönk förbrukningen något.

Däremot vågade jag inte hälla i det i min busa...vet inte ifall våtkopplingen tar skada?
 
Ser inte ut att göra mer än ett vanligt oljebyte?
Ja, förutom att det ska tvätta övre delen av cylindern, vilket lät lite suspekt...

Generellt sett så har ju alla tidigare diskussioner om såndär mirakeltillsatser varit högst negativa till någon positiv effekt?

Nja, detta är ingen tillsats. Man häller det i befintlig olja när motorn är varm, kör motorn strax över tomgång ca 5 min sen byter man olja som vanligt.
 
Nja, detta är ingen tillsats. Man häller det i befintlig olja när motorn är varm, kör motorn strax över tomgång ca 5 min sen byter man olja som vanligt.

Ser ut att huvudsakligen bestå av olika former av petroliumprodukter, bland annat bensin? Lite nafta och sånt med iofs... Jag kommer fortsätta att tvivla tills någon testar det ordentligt. Låter lite som det gamla knepet att hälla i diesel i oljan förr...
 
Jag kör alltid motortvätt vid oljebyte på bilen sedan många år tillbaka för man får garanterat ut mer skit. På hoj med lameller i oljebad är det ännu bättre för då får man ut mer gamla lamellrester. Jag har inte märkt av några lammell problem efter motortvätt. Jag har kört mekonomes tvätt och numera payback.

Jag kör den ökända wag 1,8t som är känd för att kocksa igen silen i oljetråget därför tvättar jag vid varje oljebyte och kör högst 1500mil på syntetolja. Jag har fått tyst på många tickande motorer med dessa tvättar men man tar helt klart en viss risk på gamla kocksade motorer. Kocks kan lossna och sätta sig i någ oljekanal så motorn går väck istället. Jag har inte fått sönder någ motor hitintills men risken finns helt klart.
 
Det finns tvättande tillsatser i alla oljor sedan många år. Detta är säkert tvätt-tillsats på burk. Köp olja för pengarna istället.

Har du en motor med mycket sludge så finns där många andra trick man kan prova.
 
Moderna motorer med moderna oljor måste vara något av det skitigaste som existerar med tanke på hur många företag som säljer liknande mirakelmedel.
 
Det finns tvättande tillsatser i alla oljor sedan många år. Detta är säkert tvätt-tillsats på burk. Köp olja för pengarna istället.

Har du en motor med mycket sludge så finns där många andra trick man kan prova.

Som någon skrev så innehåller burken en hel del vanlig bensin så något mirakelmedel är det nog inte. Vilka andra trix finns Boris? Jag har inga problem med min motor så det räcker nog gott med ett vanligt oljebyte innan nästa säsong.
 
Vet inte hur långa oljebyten det är på alla hojar, men med mina 600 mil (oftast tätare) så har jag svårt att tänka mig att det geggar ihop så värst mycket i motorn ändå. På bilar där det får gå flera tusen mil? Ja, där kanske oljan surar ihop till slut, men sköter man sina oljebyten tvivlar jag på att man får en massa koks i motorn.
 
Kall-slam är nog ett betydligt större bekymmer än kolavlagringar/koks nowadays.
 
Har använt engine fluch på några bilar som gått 25-30 t funkar kanon. Har haft inga problem med denna produkt. Man såg att oljan var lite mera "geggig" så skit dom de ut!! Folk som säger att de pajar motorn vet ja inte hur dom gör när dom anväder engine fluch.
Bensin tror ja inte de är i engine fluch. De skulle ta skada på massa packningar.
 
Har använt engine fluch på några bilar som gått 25-30 t funkar kanon. Har haft inga problem med denna produkt. Man såg att oljan var lite mera "geggig" så skit dom de ut!! Folk som säger att de pajar motorn vet ja inte hur dom gör när dom anväder engine fluch.
Bensin tror ja inte de är i engine fluch. De skulle ta skada på massa packningar.

Jobbigt med en motor som tar skada av bensin...
 
Jag kör Opel CDTI och Seat TDI og vid varje oljebyte drar jag ut 1L olja och slänger i 1L diesel i stället och la bilen köra i 15 min.. Funkar jättebra..
 
Enklast och säkrast är att hälla ut den gamla oljan köpa in en billigare olja som man häller i motorn och sen kör 30 -60 min med sen häller ut den byter filter och i med nya fina oljan...

Gjorde så på min Miata för jag hade problem med ventiler som tickade...
Tickandet försvann och motorn blev mycket tystare samt att det tog flera 100 mil innan man kunde se att oljan började mörkna (bli smutsig) :tummenupp
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top