Engelska, hur hälsar man?

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Jag skulle gärna vilja veta vad jag skriver längst ned i mina brev egentligen :tungan
Vilken "ton" anger de olika sätten? Vill ju inte skriva engelska motsvarigheten till "kramar, General E" på officiella brev.

Best regards betyder?

Best wishes?

Yours sincerely?

Best regards uppfattar jag som "med vänlig hälsing" de flesta på jobbet använder det iaf.
Best wishes är väl mer om man önskar någon lycka till?

Best regards uppfattar jag som "med vänlig hälsing" de flesta på jobbet använder det iaf.
Best wishes är väl mer om man önskar någon lycka till?

Ja det låter ju rimligt.
Kanske ska skippa Best Wishes isf.

Yours sincerely är en grej som vissa japaner kört med, "Yours sincerely, truly, with good faith" eller liknande.

Edit: Såg på nätet att yours sincerely betyder Er tillgivne (adverb)
används för att avsluta formella brev och brev till personer man inte känner särskilt väl och inte duar

Last edited:
Jag har funderat mer på hur man bäst inleder ett "officiellt" brev på engelska...
Har provat både "Hello", "Hi", "Dear Mr/Mrs..." m.m., fast inget känns helt ok.
Lyckligtvis har de flesta av mina officiella, icke-svenska, kontakter inte heller engelska som förstaspråk, så det kanske kvittar, men ibland måste man ju skriva till USA eller Storbritannien och då känns det mer noga att det blir rätt.

Jag har funderat mer på hur man bäst inleder ett "officiellt" brev på engelska...
Lyckligtvis har de flesta av mina officiella, icke-svenska, kontakter inte heller engelska som förstaspråk, så det kanske kvittar, men ibland måste man ju skriva till USA eller Storbritannien och då känns det mer noga att det blir rätt.

Ja det är lurigt.

Man vill ju inte vara för formell med människor man redan haft kontakt med, samtidigt som man inte vill skriva "Tjena!" heller.

Dear Mr/Mrs = officiellt

Hello = Neutralt

Hi = Kompis

Yo, zup biatch?= Inte officiellt

---------------

Regards = Hälsningar

Fyll gärna på med mera hej och hej då fraser om ni kommer på!
Ska spara resultat för framtida behov :)

Last edited:
"Hej" och "hejdå":
I engelska brev hänger hälsningsfrasen ihop med avskedsfrasen. Använder du "dear + titel" avslutar du med "Yours Faithfully". Brev som inleds med "dear + titel + namn" avslutas med "Yours Sincerely".

En kort och bra lathund för hur man börjar och avslutar formella brev på engelska.

Last edited:
Sincerely Yours/ Yours Sincerely (min favorit)

Best regards

Best Wishes

All The Best

Allt beror ju på hur pass formell du vill vara

Informella avslut kan vara

hugs and kisses

take care

love

Lots of love

hugs

now fuck off ye bugger(om det är till en irländare :hihi)

blablabla (de flesta står ju redan här ser jag :P)

To whom it may concern kan man också säga :) om man inte riktigt vet vem man skall tilltala.

Dear Sirs om det är flera som man vet viklka det är.

Annars funkar Dear Mr or mrs or miss (eller ms om man vill vara ännu artigare)

Kan man skriva det även om man inte är kär?
Kan man skriva det till en kille (om man är kille och inte gay)?

love = Ha det bra?

Lots of love = Ha det bra vännen?

Att avsluta med love i ett brev eller meddeland ehar inget med KÄRlek att göra..det är en ömhetsfras för goda vänner.

Till tjejer eller goda vänner kan man också använda xxx som är puss puss puss och ofta används som ett inofficiellt sätt att avsuta brev till folk man bryr sig om.

Love är lite enklare..lots of love är såklart som det låter..mera eftertryck

Last edited by a moderator:
Ms., or Ms (UK usage), (pronounced [m?z] or [m?z]) is a title used with the last name or full name of a woman. Unlike the more traditional titles Miss and Mrs., it does not bear any reference to the woman's marital status, as Mr. does not for a man. Ms. was originally promoted in — and is now widely used in — the United States, for this precise reason and usage.

Mrs är en gift kvinna.

Mr är en gift eller ogift man.

------ --------------
I think we´ve got it.

Last edited:
Ska du skriva till en pirat kan du alltid köra med...

Inledning:
Shiver me timbers mate...

Avslutning:
Ey ey, and a bottle of rum!

:tungan

Att avsluta med love i ett brev eller meddeland ehar inget med KÄRlek att göra..det är en ömhetsfras för goda vänner.

Ja du... På Irland kanske. :tungan Här går nog bögalarmet igång ifall en polare skulle avsluta ett mail med "love". "Lots of love" är det ju ingen tvekan om...

Skriver man däremot ett personligt tackbrev till nära vänner (helst ett annat par - mer neutralt) så funkar "love" bra.

Till tjejer eller goda vänner kan man också använda xxx som är puss puss puss och ofta används som ett inofficiellt sätt att avsuta brev till folk man bryr sig om.

Mmmm. Eller XOXO.

Edit: Vad är det för fel med ett enkelt "Thanks"? Det kör jag mest med i jobbet om det är inte någon alltför stel situation. Då blir det nog "Regards" med ett "Best" eller "Kind" före. "Kind" brukar jag spara till kvinnor - de gillar lite mjukare tag har jag hört... :D

"Sincerely", och alla versioner därav, använder jag nog endast i korrespondens med myndigheter och endast om jag försöker få nåt ut av det hela. :)

Om man pratat med personen tidigare (och bryr sig) så kan ju en trevlig början vara:

Dear Big-Shot,

I hope you are well (hypheniera inte ihop orden om du kan låta bli).
Recently aquired data indicate that members of sporthoj.com is wasting band width, without consideration for other users. Osv.

Regards,
Bud Weiser

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back