Engelska A, vad ska jag läsa för bok?

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Morsning! Eftersom jag hoppade av skolan så har jag inga betyg ALLS. Men nu håller jag på och läser upp dessa och har nu kommit till engelska A där jag ska läsa en bok. Vilken ska jag välja? Får bara välja från nedanstående lista.
Do Androids Dream of Electronic Sheep? är jag lite sugen på att läsa...

Adventure/Fantasy
J.R.R Tolkien: The Hobbit*
J.K. Rowling: Harry Potter and the Philosopher’s Stone* (all books in the series may be chosen)
Philip K Dick: Do Androids Dream of Electronic Sheep?

Fiction/Non-fiction
Roddy Doyle: A Star Called Henry
Nick Hornby: About a Boy, A Long Way Down
Frank McCourt: Angela’s Ashes
Mark Haddon: The Curious Incident of the Dog in the Night-Time
Marian Keyes: Watermelon
Randa Abdel-Fattah: Does My Head Look Big in This?*
Michelle Magorian: A Little Love Song, Cuckoo in the Nest*
Frances Hodgson Burnett: The Secret Garden*
Harper Lee: To Kill a Mockingbird*

Crime
Agatha Christie: And Then There Were None
Alexander McCall Smith: The No. 1 Ladies’ Detective Agency (all books in the series may be chosen)

Do Androids... är ju lite av en kultbok, iaf bland geeks. ;)
Vad är du ute efter med boken? Lättläst? Bra? Rolig? Tunn?

Marian Keys är lättläst och kul, men lite något av en tjejbok. Men väldigt bra!
Nick Hornby rekommenderar jag till vem som helst, av de två skulle jag rekommendera A long way down, den är bra, och modern i språk, så man faktiskt lär sig nutida engelska. Jag skulle lätt ha valt den. Den är med vad iallafall jag skulle kalla lättläst.

Nick Hornby skriver ganska lättfattligt och ledigt i språket. Den skulle jag rekommendera.

Den är också riktigt bra, och lite mer djuplodande än filmen (dvs Blade Runner).

Angela's Ashes är riktigt bra, en självbiografi om hur det är att växa upp i ett fattigt Irland och i bland New Yorks irländska invandrare.

Läs för fan inget av Marian Keys, det blir man bara dummare av.

Vad är du ute efter med boken? Lättläst? Bra? Rolig? Tunn?

I Svenska B läste jag Kafka - Processen så lättläst är inget krav. Processen orkade jag 10sidor per dag innan jag var tvungen att lägga ifrån mig boken på grund av annalkande galenskap :arsele men är den riktigt bra så är ju det bonus.
Jag har ca 10 veckor på mig att läsa boken så jag har gott om tid.

Den är också riktigt bra, och lite mer djuplodande än filmen (dvs Blade Runner).

Angela's Ashes är riktigt bra, en självbiografi om hur det är att växa upp i ett fattigt Irland och i bland New Yorks irländska invandrare.

Bägge dessa låter intressant men det lutar mot androids, 89:- som pocket kan man ju avvara :tummenupp

Last edited:
Till nästa kurs, om det är valfri bok, rekommenderar jag Cormac McCarthys Blood Meridian. Tjata lite på läraren så får du läsa en av de bästa böckerna om USA.

Hörru odugling, läs i första inlägget.... Vilken ska jag välja? Får bara välja från nedanstående lista.

Ojdå. Kanske man spenderat för mycket tid i Sveg trots allt.

Tolkiens The Hobbit är en bättre saga än Ringtriologin. Å de är betydligt bättre på Engelska.

Ojdå. Kanske man spenderat för mycket tid i Sveg trots allt.

Tolkiens The Hobbit är en bättre saga än Ringtriologin. Å de är betydligt bättre på Engelska.

Det är inte du som blivit smittad av Sveg, det är du som smittat Sveg.
Jag har nog förutfattade meningar eftersom jag försökt läsa Tolkien så många gånger på svenska så den känns inte aktuell just nu faktiskt.

Fanns inte heller med på hans lista nej.

Jag skulle nog ha kört på Agatha Christies bok. Gissningsvis så är den ganska lättsmält.

Hmmm, får kolla på den också. Androids låter dock fortfarande mest intressant tycker jag.

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...