Engelsk hjul och lite projekt

lotus-jonas

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2010
Hoj
VOR 501 solg. ducati 750 sport 2001. yamaha virago 750 1999. ducati 160 monza 1964
The Dane (jag) håller på och byggar engelsk hjul och sen ska jag gå på mina projekt igen. virago (bay area stil) ducati 750 (vi får se vilken stil) ducati 160 monza (saltracer stil)

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    238.5 KB · Visningar: 430
bild på engelskt hjul. liten modell ett par timmar kvar sen är det färdigt :O)

Bifogat

• engelskt hjul.jpg
    engelskt hjul.jpg
    239.3 KB · Visningar: 1,251
Det vore ju kanon att få se hur ni byggt ett engelskt hjul, har ju själv varit inne på att försöka mig på det.
Kul med nya byggen att följa!

det är ju bara jag. the dane och jag är samma person :o= har köpt hjulen från usa och har gjort ramen och allt annat själv. det går ju att göra ramen fyrkantig, fast det är inte lika stärkt och detta är lite snyggare också tyckar jag. det är inte så svårt om man är nogran.

OK... Lotus-jonas/The Dane, trodde det var mer än en :)
Anyway, hjulet ser imponerande ut. Fick du med skruven/justeringen till hjulet eller gör du någon egen variant?
Ser ut som om justeringen hammnar på övre hjulet?

HAHA nja det är bara jag. (jag är dansk men bor i sverige därav THE DANE)den fick jag med när jag köpte hjulen.
korrekt, justeringen hamnar på överste hjulet på denna variant. Detta engelska hjul blir inte så stort, men jag ska bara bygga mcdelar, så det räcker, sen blir/är det uhört stabilt i denna storlek, så det kommar nog bli bra tror jag. denna storlek på hjul brukar man montera i ett skruvstycke, men jag har gjort en fot på detta, sen montera jag det med bult på mitt lilla svetsbord, då kan det inte flytta på sig alls.

Tänk på o centrera hjulen noga mot varandra bara fila på hållaren tills anläggningsytan är som bredast mellan hjulen. Lättare än det låter. Har fått göra det på mitt hjul efter några års användande. Skoj med hemmabyggda hjul :tummenupp

Kommar att montera 4 justeringsskruv på överste hjulet.

Ser fram mot resultatet med spänning! Hade gärna haft ett eget hjula jag med.:)

Har fixat lite mer på hjulet idag, men kommer troligen inte göra mera på det för än d. 3/1. Ska lägga opp bilder när det är klart.

Klart

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    233.2 KB · Visningar: 1,442
:tummenupp
Har du hunnit prova den något, blev det som du förväntade dig? Vad slutade notan på?

Blev rigtigt bra. mycke stabilt. Ca 1700. Fick all material på jobbet. Har inte provat än, men så snart jag får tid över:0) slängde iaf på lite färg också

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    236.9 KB · Visningar: 301
  • image.jpg
    image.jpg
    238.7 KB · Visningar: 500
Ser ju grymt ut!
Lycka till med hjulandet. Verkar som jag själv har ett beg på G... vilket jag ser fram emot :)

Ja då kom mitt boardtrack bygge i Gasoline magazine :0) 4 sidor och 17 bilder !

Bifogat

• image.jpg
    image.jpg
    243.8 KB · Visningar: 191
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden