Energiinnehåll i 95 och 98oktan?

Ja det är bara med hojen jag har min 98 radar igång, bilen och båten är det riktiga motorer i, diesel. Bensin är ju egentligen inget bränsle, det är mer tänkt för att tvätta bort nagellack och sånt.

När jag är i Uppsala och kör Rörken brukar jag fylla vid dubbel-Shell vid Stora Väsby på vägen dit och sedan fylla upp på vägen hem vid macken där 288ansluter till (gamla) E4:an. Jag kör över E4 och direkt till vänster.

:) Ja. lite så är det. Fast jag kör ju en nagellacksremoverdriven bil. :yoparty
Nästa bilbyte funderar jag dock på om det inte är dags att skifta drivmedel till diesel. 100 mil på en tank är ju faktiskt ganska coolt.

Nästa bilbyte funderar jag dock på om det inte är dags att skifta drivmedel till diesel. 100 mil på en tank är ju faktiskt ganska coolt.

Ja diesel känns mer seriöst för transportåka, sedan är det mysigt med tex en varmkörd dieselbil på vinterväg. Man får en mer sympatisk körstil på något sätt. Bensin är mer för bus :hihi

jopp polarn Ted hade en Audi A4 TDI för ca 8-9 årsen, den kom han 135mil på en tank mesta dels LV, å 125mil på lite mer blandad köring i sthlm.

För "vanlig" handels bensin kan man nog säga att 98oktan utan etanolinblandning har högst energiinehåll jämfört med 95 och 96 där den senare är en blandning mellan 95 och 98.

Börjar man prata om överladdning så har etanolen fortfarande lägre energiinehåll men den möjliggör ett högre laddtryck genom högre "knack" motstånd men etanolen förbrukar även mer energi (tar värme från omgivningen, skippar det teoretiska snacket bakom då det är komplicerat) vid förångningen i förgasare eller spridare och detta leder till att luften "krymper" så att fler syremolekyler får plats vid oförändrat tryck, detta gäller ju även på icke överladdade motorer där det även ger en ökad fyllnadsgrad men på dessa orsakar just detta fenomen även att ex vis E85 bilar inte fungerar så bra vid temperaturer under ca +5grader.

En motor är teoretiskt att betrakta som en volymförändringsmaskin och det som påverkar mest om man har saker som slagvolym, friktion mm konstanta är hur stort kompressionsförhållande eller rättare sagt verkligt kompressionsförhållande som kan uppnås med en kontrollerad förbänning, dvs utan "spikningar" så tidigare mämnda faktorer och hur man nyttjar fördelarna av dem spelar stor roll vilket bränsle som nyttjas effektivast.

Vitsen är ju att elda mesta möjliga bränsle/luftblandning var gång men i praktiken måste man göra en massa kompromisser och här kommer då brukarens möjligheter att i viss mån ändra parametrar som kammar, ventiler, komp osv.

Gällande trådfrågan så kan man som sagt räkna med att det är 98-kvaliteten som har högsta energiinehållet och då främst beroende på att den har mindre eller ingen inblandning av etanol. Resonemanget att det då blir 98 som har högst energiinehåll bygger då på att 96 är en blandning mellan 95 och 98 vilket vanligtvis är det som sker på mackarna då de bara har tankar för 95, 98, E85 och diesel (bortsett gas)

Last edited:
jopp polarn Ted hade en Audi A4 TDI för ca 8-9 årsen, den kom han 135mil på en tank mesta dels LV, å 125mil på lite mer blandad köring i sthlm.

Tell me about it. Jag och ex-sambon hade en Audi 100 2,5 tDi Avant. Den drog 0,6 landsväg om man körde som om man stulit den. Mindre om man körde städat. Som mest i stadstrafik drog den 0,8. Det tillsammans med 80 liter tank gjorde att man utan problem körde 120 mil mellan tankningarna för det mesta.

Ja diesel känns mer seriöst för transportåka, sedan är det mysigt med tex en varmkörd dieselbil på vinterväg. Man får en mer sympatisk körstil på något sätt. Bensin är mer för bus :hihi

Ja. En dieselbil har ju en lugnare karaktär än en bensinare. Mer för att tuffa på. Även dom moderna turbodieslarna har ju mer vrid på låga varv vilket gör att man inte lika mycket frestas att ligga och pina den och dra på växlarna.

Last edited:
Resonemanget att det då blir 98 som har högst energiinehåll bygger då på att 96 är en blandning mellan 95 och 98 vilket vanligtvis är det som sker på mackarna då de bara har tankar för 95, 98, E85 och diesel (bortsett gas)

Blev mycket intressant i tråden men det kvarstår. Du skrev nu att 98an har högst värde medans andersbrink tycker 96an.

Går det egentligen att säga "så är det" för alla mackar har väll sina egna blandningar?

Detta var ju intressant

"Det kan ju vara intressant att jämföra det specifika energiinehållet i olika bränslen. Energiinnehållet i en liter vanlig bensin är ca 35 MJ, alltså 35 miljoner Joule. Så vad är då energi? 1 Joule är den mängd energi som krävs för att verka med kraften 1 N under sträckan 1 meter, i kraftens riktning. Energi kan sägas vara ett värmeflöde och det anges i Joule * sekund. Watt är ett sätt att sätta en enhet på effekt. Enheten Watt är ett alltså ett sätt att uttrycka effekt, inte energi. 1 Watt är lika med ett värmeflöde om 1 Joule sekund.

Jämför man det specifika energiinnehållet per volym mellan etanol, diesel och bensin, så innehåller alltså etanolen endast 67% av energin som finns i bensin. Bensin = ca 35MJ per liter, Diesel = ca 38 MJ, Biodiesel = ca 35 och ren etanol = ca 23.5 MJ / liter. Därav kommer behovet av att mata in mer bränsle i motorn om man kör på etanol, för att få samma effekt som när motorn körs på t.ex. bensin. Nu har etanolen andra egenskaper än lägre energiinehåll än bensin och som gör den lämplig att använda i ottomotorer. T.ex. kan kompressionen hållas på en högre nivå, och i en turbomotor man kan ladda med mer tryck och samtidigt öka förtändningen i motorn utan att temperaturen blir för hög, och det resulterar för det mesta i ett högre effektuttag. "

Last edited:
Blev mycket intressant i tråden men det kvarstår. Du skrev nu att 98an har högst värde medans andersbrink tycker 96an.

Går det egentligen att säga "så är det" för alla mackar har väll sina egna blandningar?

98 har högst värmevärde i kJ/liter, 96 är en blandning av 95 och 98. Blandas i pumpen. Skillnaden i värmevärde är dock försumbar. Dessutom vill bensinbolagen och politiker framgent få blanda 5% etanol även i 98:a. Shell vill emellertid ha sin 99 V-power "ren". Det var det jag hörde på det senaste bränsleseminariet med oljebolagen jag var på. Med det var nu över ett år sedan.

Detta skrev jag i den förrra tråden när vi debatterade V-power förra vintern.
Upp kom då även vilka polyaromatiska kolväten ger den oktanhöjande effekten i 98/99.

Det är inte helt lätt att få reda på allt om bensin kan jag säga.

98 har högst värmevärde i kJ/liter, 96 är en blandning av 95 och 98. Blandas i pumpen. Skillnaden i värmevärde är dock försumbar. Dessutom vill bensinbolagen och politiker framgent få blanda 5% etanol även i 98:a. Shell vill emellertid ha sin 99 V-power "ren". Det var det jag hörde på det senaste bränsleseminariet med oljebolagen jag var på. Med det var nu över ett år sedan.

Detta skrev jag i den förrra tråden när vi debatterade V-power förra vintern.
Upp kom då även vilka polyaromatiska kolväten ger den oktanhöjande effekten i 98/99.

Det är inte helt lätt att få reda på allt om bensin kan jag säga.

Skiten med blandning med etanol är ju att man får ökade problem med korrosion när bränsle blir stående längre tider, vattnet som binds i etanolen reagerar med natrium/kalium tillsatserna som var blyersättningen i 98, vet faktiskt inte vilka tillsatser som numera finns i 98/99, kanske du Jörgen har koll på det? Etanol "fräter" ju även på vissa mtrl vilket också är ett problem samtidigt som etanolen möjliggör galvanisk korrosion inne i bränslesystemet vilket är något ren bensin förhindrar.

Min plan har ju varit att sluta med LL100 flygbensin och istället köra 98 då det är tillåtet i kärran men då får det inte finnas inblandad etanol pga vattnet/korrosionsrisken, här försökte man ju göra en miljögärning men så ska puckona börja blanda in etanol även i 98:huvet

Det är nog inte säkert att det blir så. Ty det finns andra användningsområden där etanolen tydligen kan ställer till det. 2-takstbränslen med direktinblandning tex.

Den "blyersättning" som finns i handelsbensin är fortfarande baserad på kalium och natrium. Det är samma ersättning i blyersättning på flaskorna som finns på en del mackar.

Jag tror att det snart kommer miljövänlig ersättning till avgas100LL, det är väl flygets krav på certifiering mm som gör att det dröjer. Smeknamnet på LL är ju inte längre Low Lead som det tydligen en gång betydde, utan Loads of Lead :D

Fördelen med etanolonblandningen är ju att isproppar, kondensproblem och K-spritsslabbande idag nästan är ett minne blott i vintertrafiken. Plus miljövinsten förstås: Miljöbilar i all ära, men den stora bulken etanol bränns i Sverige av den konventionella bilparken tack vare 5%-inblandningen

/J
Skiten med blandning med etanol är ju att man får ökade problem med korrosion när bränsle blir stående längre tider, vattnet som binds i etanolen reagerar med natrium/kalium tillsatserna som var blyersättningen i 98, vet faktiskt inte vilka tillsatser som numera finns i 98/99, kanske du Jörgen har koll på det? Etanol "fräter" ju även på vissa mtrl vilket också är ett problem samtidigt som etanolen möjliggör galvanisk korrosion inne i bränslesystemet vilket är något ren bensin förhindrar.

Min plan har ju varit att sluta med LL100 flygbensin och istället köra 98 då det är tillåtet i kärran men då får det inte finnas inblandad etanol pga vattnet/korrosionsrisken, här försökte man ju göra en miljögärning men så ska puckona börja blanda in etanol även i 98:huvet

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT