Energideklaration av hus, ocker på hög nivå

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
3M har fönsterfilmer som sänker förlusterna med 25%,ger inbrottsäkring,minskar uv ljuset så din konstsamling inte bleks av solen och minskar värmeinsläpp.

Ja. Dock så tror jag utifrån det jag läst att det är upp till 25% men att det i typfallet är betydligt mindre än 25%. Och inbrottsäkringen begränsas av att om du krossar glaset så kan du fortfarande få loss hela rutan ifrån ramen.
Det blir lite svårare att krossa och gå in genom fönstret men det går fortfarande relativt enkelt.

Men det är ju ett väldigt lättmonterat och billigt alternativ.

Alternativet med 2mm polykarbonat mellan i tvåglasfönster innebär 25-50% förbättring i isolervärde samt att det blir mycket svårt att ta sig in. eller snarare omöjligt så länge som du inte lyckas banka loss hela fönsterramen ur öppningen. Men det är ju såklart dyrare och lite mer jobb att montera. Plus att 3Ms film går att klistra på 3-glasfönster såklart.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Någon här som testat 2mm polykarbonat eller 3m plastfilm? Någon som vet var man kan köpa 3m's plaastfilm?
Har några 2 glasfönster kvar i källaren, och i ett av rummen med 2 glasfönster är det alltid betydligt kallare än resten av källaren.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
3M får du googla runt efter men såg för många år sen på jobbet att dom drog det på rutor - syntes inte ens iaf men det var väl proffsmonterat - antar att det är som solfilm till bilar.Kräver sin man om det skall bli bra.Sen är väl 3M högst kvalite så jag kan tänka mig dom tar bra betalt men det är ett alternativ värt o kolla iaf
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Någon här som testat 2mm polykarbonat eller 3m plastfilm? Någon som vet var man kan köpa 3m's plaastfilm?
Har några 2 glasfönster kvar i källaren, och i ett av rummen med 2 glasfönster är det alltid betydligt kallare än resten av källaren.

3M:s plastfilm har jag inte koll på återförsäljare.
Polykarbonat kan du exempelvis köpa från stocksundet.se
En hel skiva 1,5 x 1250 x 2050 mm glasklar med grundläggande UV stabilisering kostar 585kr plus frakt och räcker till några fönster. Så länge fönsterramen sitter ihop så tar du dig inte igenom ens med 5 kg slägga enligt filmklippet dom har på hemsidan.
Du kan kapa till dom själv med brytbladskniv eller liknande. Dom kan även kapa åt dig men då tar dom ju givetvis betalt för det också.
Vill du ha 2mm tjock som är UV beständig så kostar en lika stor skiva 780 kr.
tillkapning kostar 300 om jag inte missminner mig.

Jag kollade upp dom lite när jag hade villan men jag kommer troligen att köpa och sätta in i fönstren i radhuset jag bor i nu.
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Kapar tråden lite när vi ändå är inne på energiförbrukning.
Vilka elektriska element is da shit? Oljefyllda eller elektriska kvittar, bara de inte knäpper och för en massa oljud. :gnissla
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kapar tråden lite när vi ändå är inne på energiförbrukning.
Vilka elektriska element is da shit? Oljefyllda eller elektriska kvittar, bara de inte knäpper och för en massa oljud. :gnissla

Jag skulle säja oljefyllda för allt i världen, då får du lite termisk massa som håller värmen.

I mitt förra hus hade jag "dammbrännare" alltså inte oljefyllda, och varje gång någon öppnade ytterdörren kyldes rummet ut, jag bytte till ett oljefyllt i hallen och det blev genast mycket bättre.

Då slår ju elementen till och från mera sällan, så även om det knäpper till i termostaten så gör det inte så mycket, ofta är det man hör inte termostaten utan elspiralerna som sprätter till i "dammbrännarna" och det ljudet har man inte i oljefyllda.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Detta med polykarbonat låter ju ut intressant, jag tror jag ska testa det på ett källarfösnter. Är väl inte rätt säsong att testa nu med -18 idag men hur monterar man skivorna? Fräser man ner ena sidan i ramen och klämmer fast skivorna? Tätar man med tätningslister? Man vill väl kunna få loss skivan för att putsa fönsterna (i alla fall om man har en kvinna i huset;) )

Här själv funderat på att montera polykarbonat skivor i garaget för att försvåra för eventuella inkräktare.
 

Geten

"JesperN"
Gick med
8 Feb 2004
Ort
Tomelilla
Hoj
Triumph
Detta med polykarbonat låter ju ut intressant, jag tror jag ska testa det på ett källarfösnter. Är väl inte rätt säsong att testa nu med -18 idag men hur monterar man skivorna? Fräser man ner ena sidan i ramen och klämmer fast skivorna? Tätar man med tätningslister? Man vill väl kunna få loss skivan för att putsa fönsterna (i alla fall om man har en kvinna i huset;) )

Här själv funderat på att montera polykarbonat skivor i garaget för att försvåra för eventuella inkräktare.

Som jag förstod det enligt stocksundet.se är ju fönsterna delbara, och man skruvar fast plasten med försänkta skruvar mellan fönsterramarna och häftar sen fast linsnöre runt om för dammskydd. Men detta förutsätter att man har tillräckligt stor spalt mellan ramarna. Annars får man kanske fräsa i en av ramarna.
Ska man ha det för att försvåra inbrottstjuvar så krävs det ju att det skruvas fast.
Kommer nog ge mig på att testa detta senare i år, för att se om det blir skillnad till nästa vinter.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Som jag förstod det enligt stocksundet.se är ju fönsterna delbara, och man skruvar fast plasten med försänkta skruvar mellan fönsterramarna och häftar sen fast linsnöre runt om för dammskydd. Men detta förutsätter att man har tillräckligt stor spalt mellan ramarna. Annars får man kanske fräsa i en av ramarna.
Ska man ha det för att försvåra inbrottstjuvar så krävs det ju att det skruvas fast.
Kommer nog ge mig på att testa detta senare i år, för att se om det blir skillnad till nästa vinter.
Undrar hur mycket snabbare fönsterbågarna kommer ruttna pga den sämre ventilationen?
Att sätta igen luftspalten mellan kopplade bågar gjordes väl ett tag i energibesparingssyfte men det var ingen hit i längden vill jag minnas.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Kollade på de där för några år sen å kom underfund att de är mer ett sätt att undvika att tjuven kommer in då... Att någon försöker är illa nog, bättre att dom inte försöker äns då.. Att man sen får fram att de spar lite energi än mer ett sätt att sälja då... Luftspalten mellan fönstrena gör mer skada än nytta med åren... Sist men inte minst så är dom klart dyra på materialet.. Klart bättre pris hos plastgrosister, eller firmor som säljer plast..
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Hindrar nog de vanliga pundartjuvarna .Men har man nåt värdefullt som nån är ute efter så är det lätt att ta med sej en sladdlös borrmaskin o nån såg
 

Smagatusk

Guest
Jag gjorde en Google sökning på firmor va kostnaden för energideklaration va å tog de lägsta som låg på 1990kr.. Dyrast va Anticimex på 4750kr..
Visst är det ett skämt som vår kära stat har hitta på...

Vilken låg på 1990? Alla jag tittat på ligger på över 4000 ink moms.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Detta med polykarbonat låter ju ut intressant, jag tror jag ska testa det på ett källarfösnter. Är väl inte rätt säsong att testa nu med -18 idag men hur monterar man skivorna? Fräser man ner ena sidan i ramen och klämmer fast skivorna? Tätar man med tätningslister? Man vill väl kunna få loss skivan för att putsa fönsterna (i alla fall om man har en kvinna i huset;) )

Här själv funderat på att montera polykarbonat skivor i garaget för att försvåra för eventuella inkräktare.

Enligt vad jag förstår av deras hemsida så är tanken att man borrar hål med ca 15cm mellanrum runt skivan och så sätter man försänkta skruvar där man hänger på skivan. Hålen ska vara något större än skarvarna för att skivan ska kunna röra sig.
Skruvskallarna ska sticka ut ca 2 mm för att automatiskt ge mellanrum så att inte 1,5mm skivan kläms fast utan kan röra sig. Sen häftar man linsnöre som dammfilter runt. Linsnöret ska ge tillräcklig luftcirkulation samtidigt som det ska hålla dam och smuts ute.

Det ska i stort sett eliminera behovet av att putsa mellan fönstren. Behöver man trots allt putsa mellan fönstren så öppnar man fönsterramen och lyfter bara av skivan. Dvs den hänger bara löst när du delar fönsterramen.

Enligt vad jag fattade det så ska det på dom flesta kopplade tvåglasfönster finnas tillräckligt med utrymme för att du ska kunna göra det utan att behöva fräsa. Den befintliga spalten ska räcka till.
Har du otur så kan det ju dock krävas att du fräser ur i fönstret och då blir det såklart mer jobb.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kollade på de där för några år sen å kom underfund att de är mer ett sätt att undvika att tjuven kommer in då... Att någon försöker är illa nog, bättre att dom inte försöker äns då.. Att man sen får fram att de spar lite energi än mer ett sätt att sälja då... Luftspalten mellan fönstrena gör mer skada än nytta med åren... Sist men inte minst så är dom klart dyra på materialet.. Klart bättre pris hos plastgrosister, eller firmor som säljer plast..

Jo. Visst är det bättre om dom inte försöker alls. Men om jag får välja mellan krossat glas som jag får byta ut men dom inte tar sig genom polykarbonaten eller att dom tar sig in och jag får byta glas samt blir av med en massa grejor så är ju valet rätt enkelt. Och vad jag kan se på klippet så får man jobba rätt hårt för att kunna göra ett användbart hål även med en yxa. Så det skulle nog göra att dom väljer att avbryta och går någon annanstans misstänker jag. Dom vill ju inte lägga 10 minuter på att ta sig in för att sedan precis ha kommit in när det gått så mycket tid att det teoretiskt sett kan komma en väktare eller polis till platsen. Dom vill ju gärna ha lämnat platsen redan inom något fåtal minuter eftersom dom gärna slipper beblanda sig med poliser och liknande.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jo. Visst är det bättre om dom inte försöker alls. Men om jag får välja mellan krossat glas som jag får byta ut men dom inte tar sig genom polykarbonaten eller att dom tar sig in och jag får byta glas samt blir av med en massa grejor så är ju valet rätt enkelt. Och vad jag kan se på klippet så får man jobba rätt hårt för att kunna göra ett användbart hål även med en yxa. Så det skulle nog göra att dom väljer att avbryta och går någon annanstans misstänker jag. Dom vill ju inte lägga 10 minuter på att ta sig in för att sedan precis ha kommit in när det gått så mycket tid att det teoretiskt sett kan komma en väktare eller polis till platsen. Dom vill ju gärna ha lämnat platsen redan inom något fåtal minuter eftersom dom gärna slipper beblanda sig med poliser och liknande.

Kanske bättre å sätta upp en eller flera starka lampor me rörelse sensor så skrämmer man iväg objudna gäster innan dom krossar någon ruta alls..
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
För nästan 5 lax fick jag veta att en elektrisk motorvärmare till bilen drog mycket ström = inte bra...

Bara ren tur man inte blev inlåst på rättspsyk.....

Jävla bluff och bedrägeri....
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
För nästan 5 lax fick jag veta att en elektrisk motorvärmare till bilen drog mycket ström = inte bra...

Bara ren tur man inte blev inlåst på rättspsyk.....

Jävla bluff och bedrägeri....
Så det skulle vara bättre att elda bensin för att värma bilen? :va

När vi letade hus läste vi många såna där besiktningsprotokoll, men till slut blev vi ganska luttrade. Alla hus som stod på marken hade ju en risk för att det kunde tränga upp fukt underifrån, och alla hus som stod utomhus kunde bli blöta om det regnade :huvet
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag tror fanskapet tyckte jag skulle elda upp biljäveln...
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top