Enduroköp, RMX250. Bra eller anus?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Måste ju ha nåt att leka med i vinter och blicken har hamnat på en Suzuki RMX250 av årsmodell -00. Är det en hoj man kan rekommendera att en nybörjare på skogsåka köper? 25.000:- vill säljaren ha och det verkar som hojar av det årsmodellen ligger i dom krokarna.

Bra eller anus?

Jag har haft en betydligt äldre modell av en sådan. Bra hoj till vettig peng = bra nybörjarhoj. Köp och var glad :tummenupp

En bra och mycket lättkörd hoj perfekt för nybörjare, den jag hade krånglade väldigt sällan. Ett vanligt fel är att det blir gängpaj i motorblocket där oljepluggen sitter, på vissa har tom blocket spruckit runt oljepluggen. Har ingen aning om varför det blir så..

GixxerJensa skrev:
En bra och mycket lättkörd hoj perfekt för nybörjare, den jag hade krånglade väldigt sällan. Ett vanligt fel är att det blir gängpaj i motorblocket där oljepluggen sitter, på vissa har tom blocket spruckit runt oljepluggen. Har ingen aning om varför det blir så..

..alltså en grej man bör kolla innan köp. Borde väl inte vara så svårt att 'banka' i en Helicoil där om det skulle visa sig att det var paj?

Plåtniklas skrev:
..alltså en grej man bör kolla innan köp. Borde väl inte vara så svårt att 'banka' i en Helicoil där om det skulle visa sig att det var paj?
Nej det är nog inga problem, men det kan lossna flisor runt hålet också. Men det viktigaste är nog att vara noggrann när man byter olja och inte dra pluggen speciellt hårt utan använda röd loctite istället.

Nån koll på kvalitén på GasGas? Har 'hittat' en EC250 -01 för 25:000:-. Verkar vara ett schysst pris. :)

Plåtniklas skrev:
Nån koll på kvalitén på GasGas? Har 'hittat' en EC250 -01 för 25:000:-. Verkar vara ett schysst pris. :)
Har inte hört nåt negativt om GasGas, det kan väl aldrig skada att kolla på hojen om du har tid. Har dessvärre ingen aning om vart man får tag i reservdelar till en sån

GixxerJensa skrev:
Har inte hört nåt negativt om GasGas, det kan väl aldrig skada att kolla på hojen om du har tid. Har dessvärre ingen aning om vart man får tag i reservdelar till en sån

Näe, det är ju inte så skoj om man måste beställa reservdelar från Pajala direkt. :(

Får väl svänga förbi och kolla på bägge i helgen som kommer. :tummenupp

Gas Gas 250 ec är bra enduro cyklar som fungerar som dom ska känner ej till några fel bortsätt från att lådorna kunde rasa på 02 men det ersatte dom gratis så det borde vara åtgärdat.Delar kan man köpa på MB-racing i Västerås och Kewa motor i hässleholm så vit jag vet men det finns fler.
Annars om det är nybörjar enduro kolla på en hyfsat ny 125cc får en 02/03 för dom pengarna. Och ska man åka i skogen funkar det med en 125 man orkar åka längre pga svagare motor och man kör ofta mer tekniskt än på en större hoj. Och man måste inte tok skruva en 125 det går att åka på en kolv i 110H om man byter kolvring någon gång och sköter allt. Tycker du att en 125 är för slö kan jag säga att om du utnyttjar all effekt i en 125 jämt så tillhör du världseliten
RMX funkar nog också i skogen

jra_racing skrev:
Gas Gas 250 ec är bra enduro cyklar som fungerar som dom ska känner ej till några fel bortsätt från att lådorna kunde rasa på 02 men det ersatte dom gratis så det borde vara åtgärdat.Delar kan man köpa på MB-racing i Västerås och Kewa motor i hässleholm så vit jag vet men det finns fler.
Annars om det är nybörjar enduro kolla på en hyfsat ny 125cc får en 02/03 för dom pengarna. Och ska man åka i skogen funkar det med en 125 man orkar åka längre pga svagare motor och man kör ofta mer tekniskt än på en större hoj. Och man måste inte tok skruva en 125 det går att åka på en kolv i 110H om man byter kolvring någon gång och sköter allt. Tycker du att en 125 är för slö kan jag säga att om du utnyttjar all effekt i en 125 jämt så tillhör du världseliten
RMX funkar nog också i skogen

Tackar för infon! :)

Gas gas är smidigare=gjord för skogsåka...6 växlad..Rmx är -98 allihop
oavsett årsmodell ingen utveckling sedan dess..Gasen putsas det på
varje år.Sålde min gas-02 för samma pris som du sett på Rmx..hhmmm
Kolla på www enduro.mx
Delar var det något år sedan det var lite bökigt att få tag på delar
men inte nu längre..

gas_utt skrev:
Gas gas är smidigare=gjord för skogsåka...6 växlad..Rmx är -98 allihop
oavsett årsmodell ingen utveckling sedan dess..Gasen putsas det på
varje år.Sålde min gas-02 för samma pris som du sett på Rmx..hhmmm
Kolla på www enduro.mx
Delar var det något år sedan det var lite bökigt att få tag på delar
men inte nu längre..

Finns det någon anledning att ändra på det som är perfekt? :tungan :D

4takt e roligare i skogen och/eller enklare, tycker jag.
mindre hetsig motorkaraktär.

ja började oxå med en rmx250 som förstahoj. Vilket best! mina armar blev längre å längre i skogen .. lite för mycke kraft för mig då.

har nu en ktm450 (4takt) lika mycke pulver men utbrett på ett skönare register , läs: ej ketchupeffekt :)

Raggarn skrev:
4takt e roligare i skogen och/eller enklare, tycker jag.
mindre hetsig motorkaraktär.

ja började oxå med en rmx250 som förstahoj. Vilket best! mina armar blev längre å längre i skogen .. lite för mycke kraft för mig då.

har nu en ktm450 (4takt) lika mycke pulver men utbrett på ett skönare register , läs: ej ketchupeffekt :)
Eller så kan man ju växla innan all ketchup kommer, om man tycker det är jobbigt. Själv tycker jag att det är överpris på begagnade 4t.

GixxerJensa skrev:
Eller så kan man ju växla innan all ketchup kommer, om man tycker det är jobbigt. Själv tycker jag att det är överpris på begagnade 4t.

Det är exakt det jag känner. Har ingen lust att lägga 35-40kkr för att 'testa' om jag gillar Enduroåkning. En 250 4t kostar fan bra nära det dubbla mot en 2t. (Jaja, smärre överdrift men är mycket dyrare..)

25000 för en RMX -00är stort anus.

Du får en 03ans Husqvarna 250 för 30. (även andra märken)
En ren endurohoj med bra lyse, fjädring , växellåda som du inte får med en japanare.
Så ett tips är att kolla runt lite mer...

Farsgubben har en RMX250, visserligen en 92 men men. Mycket nöjd och en bra nybörjar/prova på cykel. Vad som varit problem är att avgasportarna har rasat lätt (både farsgubbens o andra) vet ej om det är ordnat till -00 men låter ju konstigt om de behåller ngt som ej håller. Välkommen till en rolig sport!

Nu hittade jag en XR600R för 26kkr. Förvisso inte ens i närheten av att kunna kallas 'enduro' men en hoj jag troligen kommer ha mycket mer nöje med. Den kan man ju sen mecka om till Motard i sommar. :crash

Plåtniklas skrev:
Nu hittade jag en XR600R för 26kkr. Förvisso inte ens i närheten av att kunna kallas 'enduro' men en hoj jag troligen kommer ha mycket mer nöje med. Den kan man ju sen mecka om till Motard i sommar. :crash
Det är en best att tas med i skogen.. men å andra sidan så är det en utmärkt is-racer och motardmaskin

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman