Endurohoj på gatan?

Gixxerfan2

Medlem
Gick med
23 Jun 2009
Ort
H
Hoj
Suduki
Får man köra endurohoj på gatan? Det skall inte vara en offroad, utan mer eller fullt ut enduro.

Tips på hoj där ekonomin kommer först. Både inköp och drift. Bara motions enduro, och troligtvis mycket asfalt. Blir nog till att ha 2 uppsättningar hjul.

Sist jag hörde om e reggat, så var det bara i samband med bana. Innan dess till och från bana. Ännu längre tillbaka ganska fritt på gatan.

Provade en gång i tiden armyspecial bakdäck. Universaldäck som inte var bra till nått. Halt på banan, och ingen större skillnad på asfalt.
 
Tror att dom nyare enduro cyklarna är landsväg reggade.

Förr var dom enduro reggade.
 
Enduroreggade har försvunnit. Det heter numera tävlingsskylt:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Om-registreringsskylt/tavlingsskyltar/

"Tävlingsfordon får endast brukas på ett begränsat sätt på det allmänna vägnätet. "

"En tävlingsmotorcykel får bara köras på väg i samband med träning eller tävling som är organiserad av motorklubb registrerad i Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet eller Motorförarnas helnykterhetsförbund."
 
Är hojen landsvägsreggad (och den har prylarna för väg monterade) är det bara att tuta och köra på allmän väg.
 
Jag har åkt en del KTM 520 EXC på gatan, och det funkar helt OK även med endurodäck faktiskt. Ska det vara riktig enduro-hoj blir det väl aldrig billigt eller underhållsfritt, men en stor fyrtaktare behöver man inte plåga så hårt vid gatkörning vilket borde vara en fördel för livslängd på grejerna.
 

Nja... det är en sanning med modifikation det där.

Det står att: Enduro- och trialmotorcyklarna med textkoden T71MC ska ha tävlingsskylt.

Inte att det nu mera heter "tävlingsskylt".

Textkoden T71MC innebär att det är en Enduro- och trialmotorcykel. Fordonet godkänt med stöd av 28 kap. i Vägverkets föreskrifter (VVFS 2003:23) om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar. Villkor och begränsningar för fordonets brukande på väg finns i nämnda föreskrifter.
 
Det var ju klart som korvspad NOT...

Kan en Yamaha tt350 funka? Kom gärna med fler exempel med år och ungefärligt pris.

Kollade toppfarten, så tt600 funkar nog bättre. Verkar dyrare och 10Kg tyngre.
 
Last edited:
Min exc450 är lv-reggad och funkar utmärkt på gatan med blinkers ditskruvat och den är från 2003.
Däcklåset ger obalans som känns på gata men det är bara att trycka dit ett extra på motsatt sida fälgen.

Vissa påstår att räsermotorer mår dåligt av jämna, lätta varv så du får väl uiila mycket.
Min går ännu anyways men kör inte mycket.

Själv hade jag nog satsat på en japanare, jag har fått för mig de är lite mer driftsäkra.
Springer jag på en värd xr650r kommer jag nog köpa den, de verkar vara den ultimata kompromissen.
 
Det var ju klart som korvspad NOT...

Kan en Yamaha tt350 funka? Kom gärna med fler exempel med år och ungefärligt pris.

Kollade toppfarten, så tt600 funkar nog bättre. Verkar dyrare och 10Kg tyngre.

Vad ska du köra mest? Äldre klumpar som TT600 & XR600 är mer grusvägsräsers, inget du vill släpa ut på endurospåret obestraffat. :D
 
På enduroslingan vill jag bara ta mig runt i "trialtempo". Inget problem om det går åt kalorier :-) . Men hojjen behöver inte vara tung. KTM 450 lättast hittils. Vilka vikter gäller? 140Kg vekar vara tungt. Hur långt ner kan man komma?

Skall jag bes och försäkra, så vill jag köra en hel del asfalt. då men motard hjul på. 150+ Km/h skulle inte sitta fel. Och timmar i 120.

Jag sätter en maxbudget på 30k, men gärna mindre.
 
Last edited:
En 450 väger nog in under 120kg i alla fall.
Min toppar precis 150. Med motardkit.
Och se till att ha ett riktigt fyrkolvsok fram med motardhjul, utflyttat original tycker jag personligen bromsar på tok för dåligt i lite fart.
Jag skulle tro att en 500+ är lite brutal för att vara bra i skogen, jag tycker nog en 450 kan skrämmas rätt bra när det är högt, halt och lutar.
 
MartinB: Verkar vara ett bra alt väl innanför budgeten. Vikten helt ok. Verkar ligga runt 20k.

Om jag inte låter snålheten bedra visheten, och köper en blyklump typ DR650 för under 10k
 
Var kommer du köra mest?? Gatan eller skogen?
Gatan mer åt 450/500, i skogen 250/350..
Budgeten på under 30' räcker till en 10-15 år gammal hoj med dubbla hjul uppsättningar..Dvs. enduro hjul å motard hjul.
Många enduro hojar har oljebyte var 15 timme å kör du på gatan så är de fördel att byta oftare...
 
Blir nog mest gata. Och den skall tåla timmar i 120. Täta oljebyten skrämmer. Skall man ha 10L med sig, om man skall köra tex Ystad-Haparanda? Gissar att de inte har mer än 2L i motorn.
 
Det är ju det där. Antingen XR, XT eller liknande och tungt men driftsäkert. Trögt i skogen.
Eller en 450 och mer pill. Men jag skulle TRO det räcker att byta själva oljan och låta filtrena gå över ett par byten.
Att chansa lite kan vara lärorikt också, på flera sätt.
 
Blir nog mest gata. Och den skall tåla timmar i 120. Täta oljebyten skrämmer. Skall man ha 10L med sig, om man skall köra tex Ystad-Haparanda? Gissar att de inte har mer än 2L i motorn.

Låter mer att du bör titta i offroad segmentet efter lämplig hoj för användandet.. Kanske äldre Adventure hoj..

Enduro hojar har lite över litern i motor å växellådan... Många offroad hojar har över 2 liter, å då är typ oljebyte efter 250-500 mil..

Ktms exc modeller mellan 08 å 11 har typ 0,6-0,7 liter i motorn, å då bör man inte slarva me oljebyte eller filter..
 
En fundering relaterat till oljemängd i offroadhojar. Skulle man inte kunna koppla på en liten oljetank på motorn så man utökar oljevolymen med tex 1 liter?

Så är det på min Gasgas 450 Quad, där sitter det en tank på ramen framför motorn. Men den motorn är kanske byggd för det, för det finns ju färdiga anslutningar på motorn för de slangarna.

Har enduromotorer någon sådan möjlighet?
 
En fundering relaterat till oljemängd i offroadhojar. Skulle man inte kunna koppla på en liten oljetank på motorn så man utökar oljevolymen med tex 1 liter?

Så är det på min Gasgas 450 Quad, där sitter det en tank på ramen framför motorn. Men den motorn är kanske byggd för det, för det finns ju färdiga anslutningar på motorn för de slangarna.

Har enduromotorer någon sådan möjlighet?

Möjligheterna finns nog säkert, men behovet finns inte om man använder enduro hojen till just enduro..
Annat när man använder den till att köra på gatan som vanlig hoj..
 
Möjligheterna finns nog säkert, men behovet finns inte om man använder enduro hojen till just enduro..
Annat när man använder den till att köra på gatan som vanlig hoj..

Förvisso :) Men jag likt trådskaparen drömmer om en lätt enduro som man kan köra tex genom Sverige på utan att behöva göra oljebyten på vägen. Känns som att den hojen inte existerar. Möjligen Yamaha Wr250.
 
Förvisso :) Men jag likt trådskaparen drömmer om en lätt enduro som man kan köra tex genom Sverige på utan att behöva göra oljebyten på vägen. Känns som att den hojen inte existerar. Möjligen Yamaha Wr250.

Sant... Drömmar å värklighet stämmer inte alltid...
Lättare att åtgärda en skönare sadel till en enduro än öka oljemängden då.. Org sadeln är inge man sitter på längre sträckor..
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top