Endurodubbade crossdäck på motardfälgar

Lilleman

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC 2010
Dubbade däck på motardfälgar

Har varit och kollat på isracing idag så suget att köra is är större än någonsin. Det jag vill göra är alltså att sätta dubbade grovmönstrade däck på mina motardfägar.

Har lyckats hitta lite pedagogiska bilder:

Något liknande som detta skulle jag vilja ha på min KTM 690 SMC -10.

supermotard26.JPG

Endurodubb motard bak.jpg

posteriore_eventi_speciali_1.JPG


Däckdimensionerna original på min hoj är fram: 120/70 17 och bak: 160/60 17.

Är det möjligt att genomföra? Tänker främst på om dessa däck går att få tag på och vart samt om man kan köra med slangdäck på en tubeless fälg.

Tack på förhand!
 
Last edited:
Detta kanske kan hjälpa dig lite HÄR

Samt att det var dexon som dubbade dom åt mig (landsvägsdubbning) men har för mig att dom har det du vill ha.
 
Last edited:
www.dexon.se såg nu att dom har dom dubbarna, men tkc80 funkar, har dock ingen erfarenhet av nått annat.
Du kan välja dubbning osv där.
 
Last edited:
Det funkar för att ta sig på landsväg mm (ej 100%)
Men jag tror nog att du kan få på dina önskade dubb, för tck80 har grymt bra mönster,
 
Jag avråder att köpa dubbdäck på www.dexon.se. Jag köpte till min XT660X och körde in dom lungt i 50 mil som man ska, men ändå så är dubbarna på framdäcket rejält intryckta, slitna och missfärgade (bakdäcket är inte slitet)! Jag har mailat dom ett antal ggr för att reklamera däcket, men dom hänvisar till sina experter, som efter ha sett däcket på bild, anser att jag har kört vårdslöst och alldeles för fort!!! Köp däck från ett företag som sätter kunden i fokus istället. Givetvis kommer jag att anmäla dom till Allmänna Reklamationsnämden!
 
Jag avråder att köpa dubbdäck på www.dexon.se. Jag köpte till min XT660X och körde in dom lungt i 50 mil som man ska, men ändå så är dubbarna på framdäcket rejält intryckta, slitna och missfärgade (bakdäcket är inte slitet)! Jag har mailat dom ett antal ggr för att reklamera däcket, men dom hänvisar till sina experter, som efter ha sett däcket på bild, anser att jag har kört vårdslöst och alldeles för fort!!! Köp däck från ett företag som sätter kunden i fokus istället. Givetvis kommer jag att anmäla dom till Allmänna Reklamationsnämden!

Kan du lägga upp bild? Är dubbarna limmade? Bildubb eller endurodubb?
 
Köra in dubbdäck på barmark? Det är något man gör med bildubb men inte med längre utstick än så. Märkligt att du dödat ett framdäck men bakdäcket ser fint ut. Normalt så gasar man hårdare än man bromsar så det viker sig bak först...
 
Och för att svara TS lite sådär en säsong för sent så rekommenderar jag inte att åka med breda däck utan istället leta upp en uppsättning skabbiga 18/21 hjul så blir utbudet av däck större och du slipper den pissiga dimensionen. Breda däck är halvkass på blankis och helkass när där kommer lite snö på.

Köper du ett par crosshjul så får du ju tillbaka pengarna när du säljer dem....
 
Instämmer med Boris JR gällande att köra med breda däck och då syftar jag på gatdäck (som på en av dina bilder). Men för breda däck över lag blir som snöskor och på snön greppar det inte.

Med facit i hand av att ha kört sporthoj med dubbade gatdäck (120 fram och 180 bak), så kräver de däcken väldigt snöfri is alternativt långa dubb. Med rent isunderlag så är det sjukt kul och greppar som fan, men blir det snöigt på isen så blir greppet väldigt opålitligt. För mycket snö som lyfter däcket och för lite dubbtryck i isen.

Så mest och snabbast kul för stålarna får du med crosshjul, men jag förstår din tanke och längtan. Jag vill själv ha 17-tums crossdäck med rediga dubb för att slänga på motarden och köra is med (bara för att). Fast först vill jag ha större motor. Kanske ska börja där och nöja mig med crosshjulen...
 
Last edited:
Jag har provat med egendubbade 17". Absolut inte värt besväret.
Jag instämmer i kören som förespråkar 21/19 fälgar och riktiga enduro- eller än bättre finndubb. Värt varenda öre i motsats till 17" alternativet.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top