Enduro

EazyD

En superhjälte för dig...
Gick med
11 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
I April
Har planer på att köpa en 125cc Enduro hoj, typ Honda, KTM, Suzuki, Yamaha, Kawasaki, TM, GasGas och andra.

Har hittat flera st med lampor och skylt. Lagliga för väg. Men då fram och tillbaka från banan bara tror jag. Men ifall jag blir stoppad så kan ju ingen bevisa att jag inte är påväg till banan även om jag åker i kalsonger.

Är det något jag borde tänka på?
Vilket märke ska jag välja även fast det inte skiljer så mycket mellan dom nya modellerna.
 
cRoC skrev:
Tjao du, det finns ingen dålig crosshoj. Välj den du tycker passa bäst.

Jag är jävligt sugen på en Honda CR125 Enduro. Har alltid gillat Honda. Plus att det finns minst en Honda återförsäljare runt varje hörn så reservdelar blir det inga problem att skaffa.

Är det någon här som kör 125cc Enduro på A1 kortet?
 
Du måste hur som helst strypa hojen och få ett intyg på att den är på max 11kW.
Honda CR 125 03 blev utnämnd till världens bästa 125a-cross!
 
cRoC skrev:
Du måste hur som helst strypa hojen och få ett intyg på att den är på max 11kW.
Honda CR 125 03 blev utnämnd till världens bästa 125a-cross!

Ska maila Honda och kolla ifall dom har några strypningar till Hondan.
Annars så får jag väll tillverka egna.
 
cRoC skrev:
Du måste hur som helst strypa hojen och få ett intyg på att den är på max 11kW.
Honda CR 125 03 blev utnämnd till världens bästa 125a-cross!


Ifall jag nu stryper ner en Honda CR 125 03 Enduro till minst 11kw kan jag då registrera den som en LÄTT-MC för gatubruk utan att behöva byat något mer, för när jag stryper i avgassystemet och insuger så minskar ju ljudet kraftigt?

Någon som vet vart man kan kolla upp allt sånt här?
 
EazyD skrev:
Ifall jag nu stryper ner en Honda CR 125 03 Enduro till minst 11kw kan jag då registrera den som en LÄTT-MC för gatubruk utan att behöva byat något mer, för när jag stryper i avgassystemet och insuger så minskar ju ljudet kraftigt?

Någon som vet vart man kan kolla upp allt sånt här?

Glöm inte reflexen :tungan
 
EazyD skrev:
Ifall jag nu stryper ner en Honda CR 125 03 Enduro till minst 11kw kan jag då registrera den som en LÄTT-MC för gatubruk utan att behöva byat något mer, för när jag stryper i avgassystemet och insuger så minskar ju ljudet kraftigt?

Någon som vet vart man kan kolla upp allt sånt här?

Blinkers! Tuta? Är däcken godkända till gata?
 
Om du inte kör mycket på grus eller "löst" underlag så kommer det nog bara bli jobbigt med en enduro.
 
1) landsvägsreggning ett måste. Du får inte köra nån hoj m mer än 11 Kw på allmän väg. Enda undantaget: e-reggat m e-lic på Svemo arrangerad träning/tävling. Obs 'på', inte 'till o från'. E-lic kostar ca 1000:-/år + klubbmedlemsskap i Svemoklubb, 250 - 1000:-
2) finns inget som heter 'gatgodkända däck' f mc. Upp till besiktningskillens allmänna omdöme om hojen är trafiksäker el inte. (förutom förstås mönsterdjup, belastning o max.fart)
3) en 'riktig' endurohoj är inte kul på landsväg. Nästan som en plastracer i skogen. Men allt är möjligt att stå ut med; Göran Kropp besteg Mount Everest utan syrgas.......
/u
 
Last edited:
ulf_lundin skrev:
1) landsvägsreggning ett måste. Du får inte köra nån hoj m mer än 11 Kw på allmän väg. Enda undantaget: e-reggat m e-lic på Svemo arrangerad träning/tävling. Obs 'på', inte 'till o från'. E-lic kostar ca 1000:-/år + klubbmedlemsskap i Svemoklubb, 250 - 1000:-
2) finns inget som heter 'gatgodkända däck' f mc. Upp till besiktningskillens allmänna omdöme om hojen är trafiksäker el inte. (förutom förstås mönsterdjup, belastning o max.fart)
3) en 'riktig' endurohoj är inte kul på landsväg. Nästan som en plastracer i skogen. Men allt är möjligt att stå ut med; Göran Kropp besteg Mount Everest utan syrgas.......
/u


1: Jag ska landvägsregga den. Finns strypnings kit och blinkers till KTM EXC 125 så det blir inga större problem.

2: Jag kommer köra en hel del offroad med en sån hoj, varför jag vill regga den är för att jag ska kuna köra på allmän väg också utan att behöva oroa mig för polisen.
 
EazyD skrev:
1: Jag ska landvägsregga den. Finns strypnings kit och blinkers till KTM EXC 125 så det blir inga större problem.


nya KTM 125 EXC levereras med gat-kit... så det ska inte va några problem...
 
koop skrev:
nya KTM 125 EXC levereras med gat-kit... så det ska inte va några problem...


Jo det har jag fått höra från flera. Vet du från vilket år KTM EXC 125 började levereras med gat-kitet.

Har hittat flera EXC begagnade typ 00,01,02 men ingen verkar ha kvar strypningarna och blinkersen så då har jag tänkt köpa det separat från typ lelles mc.
 
Jag TROR att det där m att idiotstrypa nya e-hojar redan från importören o lv-regga dom är ganska nytt, började nog m -03, ev. -02.
Det är nog enda sättet att lv-rega dom. Dessutom går ju f-bolagen efter s.k. ursprunglig effekt vid klassningen. O den blir ju låg då. (man kan iofs undra när det blir stopp på det på nåt sätt, men det är en annan fråga.)
I stort sett försvann alla fördelar m e-reggning när speciella enduroförsäkringen slopades. Enda skälet idag till att ha e-reggat är om hojen inte går att gatregga. Fast den blir ju inte roligare på väg iaf.
/u
 
EazyD skrev:
Jo det har jag fått höra från flera. Vet du från vilket år KTM EXC 125 började levereras med gat-kitet.
.

Min 02:a har strypningen och hela kitet med. 4,7kW, för den som vill veta. :tummenupp :rolleyes:

Jag har bara A1- kort men jag kör inte till och från banan... Bara på den.
 
Hur är besiktnins männen, är dom petiga när det gäller ljudnivå och effekt? Vad är dom RIKTIGt PETIGA med?
 
reflexen har jag gjort bort mej med 2 gånger redan (av två möjliga)
det är så frustrerande att missa det... men som tur är så säljer en butik i närheten av bes. "MC-reflex" för dyyyyra kosingar! dom känar stora pengar på det kan jag lova!
 
*/ ?>
Nyheter
Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Back
Top