Enduro vad gäller?

guruville

Döende.............som alla andra
Gick med
1 Jan 2005
Ort
Varberg
Hoj
R1-00, cb500-72 café, rm 250-02, cb 500-73, ,rm465-81,Honda xr500 -84 enduro,Honda XR500-84 Gatreg, Monkybike -10 184cc mc reg, honda xl600r 1983gatreg
Funderar på att köpa mig en cross (igen)men överväger en enduroregistrerad. Får man köra med den i trfik och inte bara på crossbanan eller till och från banan. Har hört olika förslag. Men vad är det som gäller? :confused:


Mvh Viktor
 
Endast till och från SVEMO-anordnad tävling och träning.
Då måste hojen vara E-reggad och skattad, och du måste naturligtvis ha A-kort.
Dessutom tror jag (rätt säker) att du måste ha endurolicens.
Kostar för Elit 1725:- eller för Senior 1325:- per år.
 
Du måste ha endurolicens då får du köra hojen till och från bana. Det verkar lite fånigt att släppa versioner av samma hoj som kostar 10 tusen mer bara för att dom är lv-reggade om det bara vore att köra som man vill med e-regg.
 
Endurolicens krävs ja.
I övrigt som ovanstående post.
Det är mao inte särskillt billigt idag.
Dessutom är det dumt på en ren crossmaskin eftersom e-reg kräver lysen och sådant du ju knappast gör med på crossbanan.
 
Tack för alla svar.
Blir en vanlig cross istället för enduro.
Har ingen licens och kommer inte heller att skaffa någon.
Nöjeskör bara. Blir till att lasta på bilen då.
Mvh Viktor
 
Jodå, nu går det igen.

Saxat från www.svemo.se

"Efter årsskiftet ska det återigen gå att registreringsbesikta enduro- och trialmotorcyklar.

Vägverket har nu publicerat sin ändring av regler för tävlingsmotorcyklar (VVFS 2003:23, 28 kap.), vilket innebär att en motorcykel vid registreringsbesiktning för tävlingsändamål i Enduro- eller Trial, inte längre behöver vara ett ”serietillverkat fordon som är registrerat här i landet”.

Den nya definitionen av en Enduro- och trialmotorcykel blir i stället ”Fordon som ändrats och utrustats för tävlingsändamål och är upptaget i förteckning över tävlingsmotorcyklar upprättad av SVEMO som genom särskilt beslut har godkänts av Vägverket.”
Ändringen framgår av Vägverkets författningssamling VVFS 2004:169 och träder i kraft den 1 januari 2005.

En tvåhjulig motorcykel som utrustats för tävlingsändamål ska i stället för kraven i VVFS 2003:23, 4-24 kap. vid registreringsbesiktning uppfylla de krav som ställs enligt 28 kap. vilket kortfattat innebär att:
- Indentifieringsmärkning (ramnummer) ska finnas,
- Bränsletank ska vara utförd i metall eller plast,
- Tändsystemet ska vara åtgärdat mot radiostörningar,
- Utvändigt fordonsbuller får vara högst 94 dB(A), mätt enligt samma
regler som
enligt NT.
- Väl fungerande bromsar på fram och bakhjul ska finnas,
- Stöldskydd behövs inte,
- Strålkastare i fram för hel- och halvljus samt bak- och stopplykta ska
finnas,
- Körriktningsvisare behövs inte,
- Stopplykta inte behöver tändas när framhjulsbroms används,
- Kontrollampa för helljus behövs inte.
- Backspeglar behövs inte,
- Ljudsignalanordning ska finnas,
- Plats för montering av bakre registreringsskylt ska finnas,
- Instrument som visar hastigheten ska finnas.

Motorcykel som omfattas av dessa föreskrifter får på väg endast köras av förare med giltig tävlingslicens utfärdad av SVEMO och utanför inhägnat område endast i direkt samband med träning och tävling som är organiserad av motorklubb registrerad i SVEMO.

Från SVEMO:s sida vill vi tacka berörda personer på Vägverket för ett vänligt bemötande, ett konstruktivt intresse att lösa den uppkomna situationen och ett snabbt beslut."




SVEMO Endurosektion
Anders Lindén
 
Blue skrev:
Jodå, nu går det igen.

Saxat från www.svemo.se

"Efter årsskiftet ska det återigen gå att registreringsbesikta enduro- och trialmotorcyklar.

Vägverket har nu publicerat sin ändring av regler för tävlingsmotorcyklar (VVFS 2003:23, 28 kap.), vilket innebär att en motorcykel vid registreringsbesiktning för tävlingsändamål i Enduro- eller Trial, inte längre behöver vara ett ”serietillverkat fordon som är registrerat här i landet”.

Den nya definitionen av en Enduro- och trialmotorcykel blir i stället ”Fordon som ändrats och utrustats för tävlingsändamål och är upptaget i förteckning över tävlingsmotorcyklar upprättad av SVEMO som genom särskilt beslut har godkänts av Vägverket.”
Ändringen framgår av Vägverkets författningssamling VVFS 2004:169 och träder i kraft den 1 januari 2005.

En tvåhjulig motorcykel som utrustats för tävlingsändamål ska i stället för kraven i VVFS 2003:23, 4-24 kap. vid registreringsbesiktning uppfylla de krav som ställs enligt 28 kap. vilket kortfattat innebär att:
- Indentifieringsmärkning (ramnummer) ska finnas,
- Bränsletank ska vara utförd i metall eller plast,
- Tändsystemet ska vara åtgärdat mot radiostörningar,
- Utvändigt fordonsbuller får vara högst 94 dB(A), mätt enligt samma
regler som
enligt NT.
- Väl fungerande bromsar på fram och bakhjul ska finnas,
- Stöldskydd behövs inte,
- Strålkastare i fram för hel- och halvljus samt bak- och stopplykta ska
finnas,
- Körriktningsvisare behövs inte,
- Stopplykta inte behöver tändas när framhjulsbroms används,
- Kontrollampa för helljus behövs inte.
- Backspeglar behövs inte,
- Ljudsignalanordning ska finnas,
- Plats för montering av bakre registreringsskylt ska finnas,
- Instrument som visar hastigheten ska finnas.

Motorcykel som omfattas av dessa föreskrifter får på väg endast köras av förare med giltig tävlingslicens utfärdad av SVEMO och utanför inhägnat område endast i direkt samband med träning och tävling som är organiserad av motorklubb registrerad i SVEMO.

Från SVEMO:s sida vill vi tacka berörda personer på Vägverket för ett vänligt bemötande, ett konstruktivt intresse att lösa den uppkomna situationen och ett snabbt beslut."




SVEMO Endurosektion
Anders Lindén



Helt riktigt med följande förtydligande mot förr
"Motorcykel som omfattas av dessa föreskrifter får på väg endast köras av förare med giltig tävlingslicens utfärdad av SVEMO och utanför inhägnat område endast i direkt samband med träning och tävling som är organiserad av motorklubb registrerad i SVEMO. "

Detta innebär inte transport till och från! Tillåter enbart transport-sträckor samt depå,kontroll körning mm mm.
Till och från räknas inte som direkt samband.

Skall du ha nåt som är lagligt till och från så blir det tex ktm 2001-2004,kanske längre men jag la av då,alla exc är helhetsgodkända,gäller alla märken som har intyget.Alla ktm enduro har det mellan åren över.Den regas alltså som en vanlig landsvägshoj. Det intyget är individuellt för varje hoj och fanns med vid leverans.är det bortkommet så tar KTM fram det som reservdel på ditt ramnummer.
 
Skönt att höra att dom tog sitt förnuft till fånga igen.

Och det här måste vara den absolut viktigaste punkten :tummenupp
Blue skrev:
...- Tändsystemet ska vara åtgärdat mot radiostörningar...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top