Enduro till motard

trackx

Ny medlem
Gick med
25 Feb 2017
Ort
Täby
Hoj
KTM 690 SMC-R 2016
Hej, funderar på att köpa en enduro och göra till supermotard. Inte riktigt hundra på allt som behöver ändras. Nån här som har koll och skulle kunna dela med sig?
 
Vad tänker du på för hoj?
Brukligt är väl fälgar, däck, och ibland behövs det ett nytt sidostöd om man får allt för stora ändringar i höjden.
Samt vill man ha den körbar så brukar en omdrevning vara trevlig.
 
ktm 450/500 exc eller husqvarna 450/501 är väl dom jag tänkt på mest. man behöver inte byta fjädring eller nå sånt?
 
Jag har en gammal 450exc som jag fuskmotardar med.
Se till att ha ett riktigt fyrkolvsok fram så det bromsar ordentligt.

Är du bra är nog en sexväxlad SX bättre utgångspunkt.
Mer brapp och bättre utgångsläge fjädring men EXC funkar imho.
 
ktm 450/500 exc eller husqvarna 450/501 är väl dom jag tänkt på mest. man behöver inte byta fjädring eller nå sånt?

Vad ska du ha den till? Gata? Bana?

Ska du endast åka gata kan du köra den som den är, dock är dessa ingen höjdare alls på gata. Ska du ut på bana behövs en rejäl makeover.
 
aa endast gata egentligen, vad skulle ni rekommendera istället annars?
 
aa endast gata egentligen, vad skulle ni rekommendera istället annars?

Har inget direkt tips mer än att jag undrar varför du ska bygga en motard när de står att du har en 690 SMC R? Man kan viserligen aldrig ha för många :tummenupp
 
funderar på att sälja 690:n då jag vill ha lite lättare hoj och ingen som brinner upp om man råkar stegra över.. men vill samtidigt ha kvar den för att pendla med haha, som du sa, man kan aldrig ha för många
 
funderar på att sälja 690:n då jag vill ha lite lättare hoj och ingen som brinner upp om man råkar stegra över.. men vill samtidigt ha kvar den för att pendla med haha, som du sa, man kan aldrig ha för många

Enkelt problem, lär dig bakbromsen och slå inte över. :D

Vettigare gatmotard än 690/701 finns inte för tillfället.
 
Jag har gjort exakt sådan ombyggnad med en husaberg fe450 09a. (Enduro hoj likt ktm exc 450)

Jag skulle starkt rekommendera en ombyggnad utav dämpare samt fjäder! dessa är på tok för mjuka för gatan.
En hård inbromsning så har du styret nere vid framhjulsnavet ungefär.
Samt en styrdämpare är kanske inget krav, men jäkligt gött för att minska wobbel när man går ner från bakhjulet.
jag drevade ner min lite för att kunna åka någorlunda hastighet utan att tugga varvstopp också..
 
Polaren har en EXC 500 2012 som han kör mycket Motard med.
Han har bytt fjäder bak och så har han en rejäl frambroms.
Annars är den standard förutom drev då.

Kört rätt mycket bana och det är inte mycket som hänger på trots den för mjuka framgaffeln eller som han säger själv.
Den dyker inte om man inte bromsar :rolleyes:
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top