Enduro regg eller LV regg?

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Goddag goddag! Jag tänkte höra med er, om hur jag ska göra med min suzuki rm 125, som i dagsläget är enduro regg (fast avställd) Jag vill använda den till att åka till tävlingarna med, men har ingen aning om hur jag ska bära mig åt!
Jag har läst på svemos hemsida, och kan inte komma fram till mer än att man måste ha tävlingslicens, och en enduro reggad hojj, besiktigad och klar!

Problemet är att jag för nuvarande inte är medlem i någon klubb heller (kostar ju en liten slant) Men måste man verkligen det för tävlingslicensen? jag har nämligen aldrig funderat på det förut! Och om jag nu tar en tävlingslicens för Enduro, och besiktigar min hojj, kan man få någon försäkring och så då? och blir jag automatiskt berättigad att åka till tävlingar /eller service ställen?

Sedan såg jag till min förtvivlan att man kan bara vara mellan 14-16 för att få den licensen, i annat fall måste man ha körkort! Vilket jag inte har eftersom jag är 17... :confused:

Kan man då regga den som LV hoj på något sätt?

Jag tänkte slänga in den här tråden i 125 forumet först..men tänkte att det är nog några utav er lite mer efarna som gått igenom detta förut!

tycon1 skrev:
...att man måste ha tävlingslicens, och en enduro reggad hojj, besiktigad och klar!

precis så är det!

du måste bli medlem i en svemo ansluten klubb för att kunna lösa licens.
sen måste du ju ha körkort e klart...

rejser skrev:
precis så är det!

du måste bli medlem i en svemo ansluten klubb för att kunna lösa licens.
sen måste du ju ha körkort e klart...

Men jag har hört flera rykten om att man kan få tillstånd att köra till tävling och service ställe, på kortast möjliga väg. Om man har besiktigad hoj och tävlingslicens! Även om inte har A1 eller A kort...Detta får man då genom att göra en mindre uppkörning, för att visa att man kan kontrollera hojjen!
Så det stämmer inte alls asså?

njae, det kan jag inte tro.
du kör ju på allmän väg alltså måste du ha körkort.

det görs nått litet körprov när man ska ta crosslicens vet jag.
iaf för ungdom eller juniorlicens.

"Lånar" tråden lite...

Har funderat över nån enduro till vintern, men om jag har A1-körkort och ska ha en E-reggad enduro, måste den med ha 15 hk då, precis som dom landsvägsreggade?...

NSR_Martin skrev:
"Lånar" tråden lite...

Har funderat över nån enduro till vintern, men om jag har A1-körkort och ska ha en E-reggad enduro, måste den med ha 15 hk då, precis som dom landsvägsreggade?...

Det vet jag dock, att man får dispans för..samma sak med blinkers, hastighetsmätare och stänkskärmarna :)

NSR_Martin skrev:
"Lånar" tråden lite...

nope det e fulleffekt som gäller :tummenupp

kräver väl att du har licens o allt antar jag dock.

va lite gnäll om det där vet jag, men det blev inga strypningar som tur är!!

Glöm att lv-regga en rm125, det är massor med krav på bromsar, buller etc som är borta i och med e-reggning. Att den inte har blinkers o annat är bara småsaker i sammanhanget!

Jag tycker det verkar skummt att man får köra en e-reggad hoj med mer effekt än 11 kw med A1 körkort, de skulle jag nog kolla upp!

HanneZ skrev:
Jag tycker det verkar skummt att man får köra en e-reggad hoj med mer effekt än 11 kw med A1 körkort, de skulle jag nog kolla upp!

dom kör ju tex junior SM i enduro från 16års ålder, har själv blivit frånkörd av en av de snabbaste juniorerna i sverige....det va inga 11kw där inte :D

Där håller jag med, man kan ju inte strypa ner hojen varje gång man ska till tävling för att sedan ostrypa den medans man tävlar/tränar för att sedan en gång till den dagen strypa den för att kunna åka hem..

Reglerna följer förmodligen reglementet i enduo 125

NSR_Martin: Skaffa en LVreggad istället, då kan du ha den i skogen och sånt och åka med mig och fragglarna, en e-reggad får du bara köra till och från tävling/träning...

//jaG

rejser skrev:
dom kör ju tex junior SM i enduro från 16års ålder, har själv blivit frånkörd av en av de snabbaste juniorerna i sverige....det va inga 11kw där inte :D

Zeb_Macahan skrev:
NSR_Martin: Skaffa en LVreggad istället, då kan du ha den i skogen och sånt och åka med mig och fragglarna, en e-reggad får du bara köra till och från tävling/träning...

//jaG

Hummm...som jag sagt innan, man får köra den till reparation/verkstad!
Och hur vet polisen vilken mekaniker man använder? är väll bara säga sven-olle där och där..? :D

Zeb_Macahan skrev:

//jaG

Du får inte köra cykeln till och från träning om du inte har körkort för hojen. A1 räcker inte för en 125, som oftast är för vass för att vara mellanklass. Endast under träning på "svemo-godkänd" (tror det kallas så) -bana.

Så en enduro-reggad hoj är inte till så stor nytta om man inte ska köra på riktig bana. Endurolicens kostar 1050:- /år. :)

http://www.svemo.se/sektion/enduro/regler.htm

Undantagen gäller bara då man kör på en svemoorganiserad träning. Inte innan och inte efter.

Last edited:
Så ringer polisen till mekanikern.... så står du med kuken i skåpsdörren sen!

krockar du någonstans där du inte bör vara står du utan försäkring... bra va?

LVreggat är att föredra om man ska ha hojen till annat än tävla enduro!

//jaG

tycon1 skrev:
Hummm...som jag sagt innan, man får köra den till reparation/verkstad!
Och hur vet polisen vilken mekaniker man använder? är väll bara säga sven-olle där och där..? :D

Då framstår ju LVreggat som ett ännu bättre alternativ... eller hur...

//jaG

Conrad skrev:
Du får inte köra cykeln till och från träning om du inte har körkort för hojen. A1 räcker inte för en 125, som oftast är för vass för att vara mellanklass. Endast under träning på "svemo-godkänd" (tror det kallas så) -bana.

Så en enduro-reggad hoj är inte till så stor nytta om man inte ska köra på riktig bana. Endurolicens kostar 1050:- /år. :)

http://www.svemo.se/sektion/enduro/regler.htm

Undantagen gäller bara då man kör på en svemoorganiserad träning. Inte innan och inte efter.

Jag upprepar säkert en del ovan, men försöker sammanfatta:
1) Man får inte köra e-reggad hoj på väg om inte körkortet gäller för den hojen. Cyl.vol, effekt o vikt/effekt förhållanden begränsar det för lätt-o mellankort. (Undantag: Under svemoklubborganiserad tävling.)
2) föraren måste ha enduro-licens (inga prov, kostar ca 1000:-/år) och vara med i svemo-ansluten klubb m enduro på programmet.

Det finns i dag inga fördelar att ha en hoj e-reggad (utom att slipper blinkers o hast.mätare), speciella enduroförsäkringen borta. Enda skälet är egentligen om man måste för att den inte går att lv-rega eller det naturliga skälet, att man tävlar i enduro.
/u

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...