enduro/motard?

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Hoj
ITALIA
hur är det med enduro och motard?

kan man ta en enduro, slänga på gatdäck åsså vips har man en helt gat-laglig motard? eller finns det nåt krux?

Om din enduro är gatreggad så får du köra den som motard. Försäkringsbolagen (och besiktningen och kanske polisen) kanske kan grina lite om du kör med andra fälgar än vad som står i papprena. Men polisen skulle inte bry sig om du blir stoppad när du e ute och åker.

Ska du ha en kul motard behöver du iaf andra bromsar på hojen och lite trevligare fjädring.

kickass, funderar på at joina motardmaffian i helgen (mest för att räcern fortfarande står i garaget :huvet ).. ska ju helst inte kosta skjortan bara.

bromsar och fjädring you say.. det får bli framtidprojekt isf ;) tack för tipsen iaf.

Du får helt enkelt registrera om hojen med de nya hjuldimensionerna. Reggbesiktning på 600kr, du får säga till vid bokning vad det är du skall ändra.

Klart det går å det är säkert ingen som skulle bry sig.. MEN du får som Emmi är inne på, styva till fjädringen.. Enduroversionerna är oftast mjukare.. Att byta frambroms är självklart, endurobromsen kanske funkar men ska du börja busa lite mer så tror jag den mattas rätt fort.

Jonasson skrev:
2335269 Klart det går å det är säkert ingen som skulle bry sig.. MEN du får som Emmi är inne på, styva till fjädringen.. Enduroversionerna är oftast mjukare.. Att byta frambroms är självklart, endurobromsen kanske funkar men ska du börja busa lite mer så tror jag den mattas rätt fort.
Jag har faktiskt väldigt bra erfarenhet av endurobromsen. dock blir den överhettad relativt snabbt så det är inget för bankörning i någon mening. Men visst är det någorlunda bätt i dem endå.

Jonasson skrev:
2335269 Klart det går å det är säkert ingen som skulle bry sig.. MEN du får som Emmi är inne på, styva till fjädringen.. Enduroversionerna är oftast mjukare.. Att byta frambroms är självklart, endurobromsen kanske funkar men ska du börja busa lite mer så tror jag den mattas rätt fort.

har ett nytt frambroms set till en VTR att slänga på om det skulle krisa sig :tungan

ska bara bli lekhoj på gatan för min del, inget tävlande..

sven666 skrev:
2335396 har ett nytt frambroms set till en VTR att slänga på om det skulle krisa sig :tungan

ska bara bli lekhoj på gatan för min del, inget tävlande..
Ska du bara leka på gatan så räcker det garanterat med med motardhjulen och en större skiva ( men passa dig för att provköra en fullkittad hoj :hihi ).

ööh killen påstår att hojen bara är "enduro reggad" och ej "landsvägsreggad" :va

vad är skillnaden och är det överkomligt? är bara intresserad av att börna gata med hojen, komme rha den till jobbet och tebax tex...

sorry om jag kommer med dumma frågor men jag kan ingenting om registrering av offroadhojjar :tomten

enduro-reggad = reggad med dispens för körning till/från tävling och
organiserad träning. Är du ute och bränner på stan är det en tidsfråga
innan du får böter.

Köp en LV-reggad istället.

gthyni skrev:
2336009 enduro-reggad = reggad med dispens för körning till/från tävling och
organiserad träning. Är du ute och bränner på stan är det en tidsfråga
innan du får böter.

Köp en LV-reggad istället.

dte är helt kört att göra en LV reggad hoj av en enduro reggad altså? killen själv påstår att blinkers och hastighetsmätare är allt som behövs :confused:

anledningen att jag inte gett upp helt är ju att jag gillar hojen (och priset) ;)

sven666 skrev:
2336054 dte är helt kört att göra en LV reggad hoj av en enduro reggad altså? killen själv påstår att blinkers och hastighetsmätare är allt som behövs :confused:

så kan man ju säga om man vill sälja, men det är sällan sant.
du måste registreringsbesikta den och då behöver du papper från
tillverkaren. om hojmodellen/årsmodellen även sålts som LV-reggad
som ny så kan du få kanske få papper från generalagenten, om det
inte är fallet så är det aldrig ens i närheten av att vara värt besväret.

det finns många trådar om detta t ex den här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=111377

anledningen att jag inte gett upp helt är ju att jag gillar hojen (och priset) ;)

LV-reggade är dyrare av goda anledningar

sven666 skrev:
2336054 dte är helt kört att göra en LV reggad hoj av en enduro reggad altså? killen själv påstår att blinkers och hastighetsmätare är allt som behövs :confused:

Vad är det för hoj? Är det Yamaha så finns det färdiga lv-kitt för 2000 kr och sen är det bara att reg-besiktiga.

Edit: Är WR 400/426/450 jag tänker på.

Last edited:
hehe lustigt nog är det just en husaberg :tungan (och ja givetvis säger säljaren att det är enkelt, hade jag gått på det hade jag köpt hojen)

verkar som man får bli bundis med nån snubbe på besiktningen för att få igenom den, får kolla upp det på måndag... :tuttar

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back