Enduro med motard?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Hej på er.
Går det att köra enduro med motardfjädring. Ja det går såklart men är det hållbart i längden?
Det är så att jag är sugen på att prova både motard- och endurokörning nästa säsong. Risken är att jag fastnar för båda sakerna men har inte råd/plats för två hojar. Två uppsättningar fälgar och däck förstås...
Vad tros / vets det?

Jag har fått förklarat för mej att man "hellre kör motard med för mjuk fjädring, än att köra enduro med för hård fjädring". Så det spåret tänker jag sikta in mej på =)

Funkar hur bra som helst att köra enduro med en motard, om du har däck för det. Nu pratar jag om amatörnivå!

Allt hänger på fjädringen. Man kan köra med slicks uppe i skogen och det går faktiskt, men inte på lååånga vägar så bra som med knottersulor (men ändå överraskande bra driv och styrning). Men som sagt, fjädringen lirar inte alls om du har en riktig motardfjädring (hård, stum och optimerad för hyfsat släta underlag). Kör du däremot omkring på en gatmotard så är den sannorlikt lite slafsig i fjädringsvägen och funkar därmed någorlunda för att svälja lite mindre stalp o.d. Ännu bättre om du åker en ombyggd offroad:are.

Och så ska man skilja på hobbyåka i skogen som de flesta av oss nog provar på nu och då - och riktig enduro - två skilda sidor av samma mynt.

Jag har kört endurotävling med crossinställd fjädring och inte ens det är särskillt kul! Man studsar som en flipperkula på dom steniga partierna och lite rötter är inte heller särskillt positivt för greppet...
Förvisso gick det desto bättre på partierna där det bildats woops men totalt sett var det ingen höjdare.

Hur det skulle varit med motardfjädring skulle jag definitivt inte vilja veta.

Men åka lite touring i skogen kan man ju fast göra med en R1a så om skogstouring är önskemålet så ÅK UT BARA! det är du själv som lägger ribban.

Går nog hyfsat bra för det är nog ingen SM vinnar motardhoj du kommer köra gissar jag, mjuka upp fjädringen för enduroåkning och skruva på hårdare när det ska sladdas asfalt. En nackdel är väl att motardhojar ofta har lite lägre fjädring så det kan slå i stenar och stubbar lite lättare i skogen.

Jajo, det är ju motionsåka som avses. Kolla på naturen lite s.a.s. Jag har kört i lera och snö med min gamla hoj (monster600) det gick men inget som rekommenderas alls:)
Men det skulle kunna funka med olika däck och omställd fjädring alltså, tack ska ni ha:tummenupp

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back