Enduro killar hjälp!

Helgon26

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR929
Jag undrar hur det är att köra enduro med xr400 alt DRZ400?? funkar dom till motioneskörning eller är dom för tunga på en teknisk bana?? vad skulle ni rekomendera för ca 25.000-30.000kr??
 
Har hört många säga att en XR400 skall va en grymt bra cykel i endurospåren
 
Har inte kört varken xr eller DR-Z, men ska du ha en DR-Z så se till att det är en E modell, finns även en S modell men det är inget att ha i skogen.
Dom jag pratat med som har kört xr'en säger att den är lite mjuk i gaffeln och att den har lite låg markfrigång, Vilket kan vara jobbigt när man står och kör i djupa spår då fötterna tar i marken och glider av fotpinnarna. Dom ska kanske inte jämföras med renodlade enduromaskiner, men dom borde duga bra till lite motionsåka, och så är dom ju väldigt driftsäkra vilket är ett pluss.

Läs lite på EnduroMX där finns det nog en hel del info om dom cyklarna
 
Last edited:
Har haft en XR400,

är en väldigt lättkörd hoj, funkar bra på tekniska banor i min mening. Man vinner väl inga tävlingar på den men för en nybörjare/motionär så är den väldigt snäll och trevlig.

Plus:
Lite service
Skön motorkaraktär

Minus:
Väger rätt mycket
Ingen elstart

/Anders
 
Jag har inga planer på att tävla utan ska bara motionsköra, finns det något annat som ni tycker jag borde köpa i stället för angivet belopp? snälla släng in lite synpunkter ni som kan lite om ämnet
 
Helgon26 skrev:
Jag har inga planer på att tävla utan ska bara motionsköra, finns det något annat som ni tycker jag borde köpa i stället för angivet belopp? snälla släng in lite synpunkter ni som kan lite om ämnet

Jag har lite funderingar i samma prisklass och jag tittar på Yamahas 4-t. För min del lämpar sig nog Wr250f bäst eftersom jag inte är närkes största muskelberg. Har dock inte kommit så långt i mina planer än så något proffs kanske har andra synpunkter?
 
erik skrev:
Jag har lite funderingar i samma prisklass och jag tittar på Yamahas 4-t. För min del lämpar sig nog Wr250f bäst eftersom jag inte är närkes största muskelberg. Har dock inte kommit så långt i mina planer än så något proffs kanske har andra synpunkter?

Ja man undrar ju lite hur 250 4T är??? men en 2T är ju inte helt lättkörd om man inte har kört tidigare plus att man kanske inte är flugviktare......
 
Denna tror jag är lämplig för en "rookie"..
Och så blir det pengar över till soppa!!
Obs: slipon på bilden medföljer.. :banana
 
Last edited:
Helgon26 skrev:
Jag undrar hur det är att köra enduro med xr400 alt DRZ400?? funkar dom till motioneskörning eller är dom för tunga på en teknisk bana?? vad skulle ni rekomendera för ca 25.000-30.000kr??

Har en XR400r.

+Svår att döda(hållbar som fan)
+inga vattenkylare som kan gå sönder eller börja koka.
+säger raka motsatsen.. låg vikt(127kg fulltankad)
+otroligt snällt register(lång slaglängd), du kan puttra fram i skogen om du vill,faktiskt en skitbra skogshoj
+brant styrvinkel. går att styra rätt tvärt
+ingen elstart eller annan elektronik som kan pajja
+enkel att trimma. har funnits sedan -96 så det finns många grejjer att köpa.


-jobbig att köra i sand, dvs cross då det är för kort hjulbas och för mycket motorbroms
-som andra säger lite mjuka framfjädrar(speciellt om du väger 90+), dock enkelt åtgärdat till hårdare fjädrar
- många efter 00 är E-reggade. kan vara jobbit att lv-regga
- vill du köra supermotard med den så blir det nog en "diesel" motard i orginal utförande. dvs utan trim :rofl


vad gäller skogskörning osv.. så kommer det nog vara du som är begränsingen och inte hojjen mao duger nog mer än endast till motionskörning :hihi
 
´Det var ju två svenska bröder som körde Enduro framgångsrikt med just varsin XR400 för längesedan.

De jag har kört som ägt/äger DRZ-E är att det är en mkt bra hoj men kan vara lite för vass i vissa lägen.

Håller på XR400. Var nere i Andorra för ett antal år sedan och körde med www.motoaventures.com när de hade dessa hojar. De kör med KTM450EXC nu. XR400 är egentligen inte bäst på nåt, men jäkligt bra på mkt. Vill du ha en motionshoj som håller så är XR400 ett bra exempel. Finns en kille på SOE
http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=5761&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight som fick duktigt snurr på sin XR400.
 
Yamaha WRF250 är klart smidigast av dom hojjarna som är uppräknade här,plus att det är en betydligt nyare konstruktion än Honda XR.Väldigt hållbara också.Köp helst en -03 eller nyare,dom har både autodekomp och elstart.Kanske lite svårt att hitta en för max 30k.
 
Busaberg skrev:
Yamaha WRF250 är klart smidigast av dom hojjarna som är uppräknade här,plus att det är en betydligt nyare konstruktion än Honda XR.Väldigt hållbara också.Köp helst en -03 eller nyare,dom har både autodekomp och elstart.Kanske lite svårt att hitta en för max 30k.

Autodekomp och elstart fanns inte före -03 eller?
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top