Enduro körning,Tävling

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Hello, rätt sugen på köra Enduro, arrangerat, tävling m.m
tänkt köpa en nu till vinter och vara redo till efter vintern.

Problemet är den att det är svårt att få info om var jag ska vända mej.
Vet inte vilka hojar man får köra med, cc, 2takt-4takt m.m
behöver ju vara i blekinge ochså eller angränsade län. Vill ju inte köra 70mil för att få vara med på lite körningar. Någon som kan ge mej lite info och kanske en bra länk där jag kan kontakta någon som ger mej möjligheten att starta.finns inget intresse för cross banor för min del

Andra saker man undrar är

får man köra med lv-reggade hojar?

får man köra med hur många cc som helst utan att delas in i klasser?

varför kör folk med 250cc när man kan ha 600cc med vikt skilnad på 30kg, jag
väger ca 20kg mindre än normal person?

får man köra med cross på enduro fast det inte är inhängnat?

vad är det för skilnad på en enduro reggad hoj 4takt med en vanlig offroad
lv-reggad hoj 4takt alltså motor mäsigt.
tycker det verka vara samma sak & varför inte köra med den jag redan har :) tjänstevikt på 150kg + min vikt.
kollat blocket och hittat enduro 250 på ca 130kg så 20kg skilnad.

Leta upp närmsta FMCK. Dom har bra info.

Sen kör folk med små maskiner för att det är mycket lättaren och går mycket fortare (iaf om man är glad amatör). Det säger säg ju själv att det är lättare att slänga runt en 250 än en 650.

Leta upp närmsta FMCK. Dom har bra info.

Sen kör folk med små maskiner för att det är mycket lättaren och går mycket fortare (iaf om man är glad amatör). Det säger säg ju själv att det är lättare att slänga runt en 250 än en 650.

Mycket lättare? vad jag har förstått väger en 250 ca 130kg men om jag har fel vad väger dom annas?

Du kan inte jämnföra en endurohoj mot ex din xt.. det e inte ens i närheten.. Behöver du banor så finns det i din närhet. Kolla in (soe.se)(enduromx.com) . Där finns det folk från bla olofström o trakterna runt omkring.15/9 tävling i hässleholm. 16/9 e det tävling i vissefjärda(öppet km)banan ligger norr om emmaboda.Finns även en bana(fmck) i karlskrona(träning nu på söndag). Men det e liksom ingen ide att försöka med din xt.Du skulle kanske komma runt men du hade fått slita ihjäl dig.Dom flesta enduro hojar från-03 o framåt e l-reg så ja du får köra l-reg .Storleken på hojen spelar ingen roll i dom flest motions tävlingar,iandra delas det upp. oftast delas det in i ålder på föraren.vissa banor godkänner crosshojar andra inte..bla annat karlskrona, där måste du köra reggat.storlek på hojen väljer du efter körstil o tycke o smak.men en mindre hoj e nog lättare för dig att börja med.Lycka till/Johan

Mycket lättare? vad jag har förstått väger en 250 ca 130kg men om jag har fel vad väger dom annas?

Vikten är inte det som gör 250 så mkt lättare. Mindre effekt & svängmassa osv är det som gör hojen lättare att hantera.

Viktmässigt ligger väl alla cross- & enduro hojar på runt 110+120 kg +/- 10% ungefär.

Du vill inte köra enduro (i tät skog uppför branta backar i stora stalp mellan täta träd osv) med din jättebajk.

Det du vill köra är stubbrace :tummenupp
Enklare terräng och du blir inte alltför hämmad av att ha större och tyngre bajk jämfört med de andra. Bli dock inte förvånad när killarna på 125or och 250or blåser om på utsidan.

Bara glöm XTn, köp en 250 2t eller en runt 400 4t. Xtn är tyärr stor, klumpig och kass i skogen. Det som kommer att funka sämst är fjädringen + dess massiva vikt. Men när du har bytt till en riktig endurocykel, är det bara att höra av dig så kan du hänga med oss och köra.

Bara glöm XTn, köp en 250 2t eller en runt 400 4t. Xtn är tyärr stor, klumpig och kass i skogen. Det som kommer att funka sämst är fjädringen + dess massiva vikt. Men när du har bytt till en riktig endurocykel, är det bara att höra av dig så kan du hänga med oss och köra.

Tackar för alla svar, bra info. är inte så mycket för tävling just nu men vill mer än gärna genomföra några körningar i egen takt. finns det enduro bana i jämshög ochså. blir nog att köpa en enduro 250 eller något :)

Ska oxå börja på enduro bara jag får sålt husan först, är då inne på en 2t 300cc Gasgas eller ktm..

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti