Enduro köp??

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Hallå nu ska jag köpa mig en enduro och jag ska ha den till skogen och till allmän körning på vägen!! Jag har hittat en husaberg fe 501 -95 är de nått att ha eller?? Eller ska man sattsa på nån annan hoj??

samma motor som i min 00a antar jag. Helt ok hoj alltså. Effektmonster enligt mig men det är mycket service som ska göras. Satsa på en 00 eller nyare så får du ett schysstare chassi. Var uppe en tråd just om FE 400 igår om jag inte minns fel.

philsson skrev:
samma motor som i min 00a antar jag. Helt ok hoj alltså. Effektmonster enligt mig men det är mycket service som ska göras. Satsa på en 00 eller nyare så får du ett schysstare chassi. Var uppe en tråd just om FE 400 igår om jag inte minns fel.

En 00 är inte så akuellt för det har jag inte råd med!!!
Men jag har en som kan tänka sig att byta sin husa mot min cross!
Mycke service vad menar du med de?? är det nått specielt som man måste underhålla på den??

Mögel skrev:
En 00 är inte så akuellt för det har jag inte råd med!!!
Men jag har en som kan tänka sig att byta sin husa mot min cross!
Mycke service vad menar du med de?? är det nått specielt som man måste underhålla på den??
FE är hälften så kräsen som FC vad gäller service. på en FE har du bara oljebyte+ filterbyte var 10e timme. Då är det 2 oljefilter som skall bytas. Det ena är i metall och kan bara tvättas rent. Byta luftfilter till ett rent och i med ny olja. Ventiljustering efter 20h och så är det med allt.

philsson skrev:
FE är hälften så kräsen som FC vad gäller service. på en FE har du bara oljebyte+ filterbyte var 10e timme. Då är det 2 oljefilter som skall bytas. Det ena är i metall och kan bara tvättas rent. Byta luftfilter till ett rent och i med ny olja. Ventiljustering efter 20h och så är det med allt.

Jo men då är det ju inga problem med servicen då sånt är ju lätt!! :)
Hur är den att köra på gatan då jobbigt att köra långt eller??

Mögel skrev:
Jo men då är det ju inga problem med servicen då sånt är ju lätt!! :)
Hur är den att köra på gatan då jobbigt att köra långt eller??
Ja den vibrerar en hel del och de grovmönstrade däcken spelar ju sin del i rövmassagen men en sån hoj är inte gjord för att köra på landsväg om det var det du syftade på. en gammal 95a tror jag blir väldigt svår att gatregga dessutom

helt ärligt så tycker jag du skall köpa dih en 2-taktare husa var inte direkt driftsäkra innan 98 så skall du ha en husa så handla en nyare. Blir dyrare i längden med en gammal hoj.

//Mcbudet

Om man inte vet så kan man lika gärna vara tyst :rolleyes:

Ledsen, men det fanns inget snällare sätt att säga det på :( :pannkyss

Men det vore ju elakt :tomten

Mcbudet skrev:
helt ärligt så tycker jag du skall köpa dih en 2-taktare husa var inte direkt driftsäkra innan 98 så skall du ha en husa så handla en nyare. Blir dyrare i längden med en gammal hoj.

//Mcbudet

En 2-taktare vill jag igentligen inte ha men hittar jag en som är reggad för en billig krona så kan jag tänka mig att köpa en sån. Jag måste ju ha en enduro nu, Min sporthoj vill inte köra i denna kylan den fryser så lätt! :)

Vad ska jag leta efter för märken då??? Skriv upp alla enduros som är nått att ha!! :banana

Mögel skrev:
En 2-taktare vill jag igentligen inte ha men hittar jag en som är reggad för en billig krona så kan jag tänka mig att köpa en sån. Jag måste ju ha en enduro nu, Min sporthoj vill inte köra i denna kylan den fryser så lätt! :)

Vad ska jag leta efter för märken då??? Skriv upp alla enduros som är nått att ha!! :banana
finns inte mycket i din prisklass som är reggat om du vill ha nåt vasst. ännu färre reggade 2t om det äns finns några. är 125a något att ha i åtanke? isf är husqvarna WR 125 kanske ett val om du letar 2t. Men de gjorde du visst inte. Leta efter mindre extrema maskiner så dyker de strax upp lite LV reggade. XT, TT, TTR, XR mm.

philsson skrev:
finns inte mycket i din prisklass som är reggat om du vill ha nåt vasst. ännu färre reggade 2t om det äns finns några. är 125a något att ha i åtanke? isf är husqvarna WR 125 kanske ett val om du letar 2t. Men de gjorde du visst inte. Leta efter mindre extrema maskiner så dyker de strax upp lite LV reggade. XT, TT, TTR, XR mm.

Just nu börjar jag faktist skita i om den är vass eller inte jag vill bara ut och köra jag vill inte sitta inne längre jag kan t.o.m tänka mig en kass 125 :rodnar
Och så får jag väl bytta upp mig sen när jag får mer pengar!!

XR är inte nåt att ha om man tänker köra i skogen frekvent. Men det går!
Och aldrig en sur gammal XT. TT och TTR är ju också sämre än XR på skogsåka.

Jag kör runt på en 2t 250cc lv-reggad. Faktiskt riktigt kul (även fast hojen är gammal, dock i väldigt bra skick). Vet dock inte om det finns några liknande till salu billigt, vet att det säljs en del gasgas250 2t som är lv-reggade, men dom kostar nog över 30k.

Kan rekommendera 2t 250cc lv-reg om du vill köra enduro, men också ta dig fram lagligt på väg. Det är dock inget man gärna åker fem mil asfalt på :) (fem mil grus funkar dock).

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT