Enduro drev?

suzuki125

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
KTM SMR690 -08, Suzuki 125cc 2T, hemmabyggd Honda CB125. GSXR750 - 96 SÅLD
Hallå!

Jag ska börja köra enduro med min cross (suzuki rm 125) som jag hört så är det ingen större skillnad på en 2t enduro och cross (te .x exc 125 och sx 125). Men jag har läst att min toppar ung. 120-130, vilket låter rimligt eftersom man inte kör mycket fortare på crossbana. Men te. x en exc lär väl göra upp emot 150? Så min fråga är: Ska jag byta drev på min suzuki när jag börjar köra enduro? isåfall vilka?

Umm...prova först, är man rookie i skogen så är det lågfartsvingel det handlar om, så det är dumt att dreva om det första man gör, farten kommer...naturligtvis behöver du ha ett par växlar du kan använda dig av i alla fall.

Prova först, handla sedan - toppfart på 120 är helt ointressant i skogen (när det går *fort* som fan, så kan man vara uppe runt 60-70 mellan tallarna...det är en bombrepa det...).

/J

GGn toppar ca 110 när den har en trevlig nybörjarenduro-drevning så jag ser inget behov av att dreva om.
Som SGM säger så är toppfarten oväsentligt nästan.
Däremot fann jag den drevningen trevlig.
1an fungerade bra när man satt fast, 2an funkar fint för lite söligare partier, 3an för lite snabbare, 4an för öppna områden.
5an och 6an har jag nog inte använt i endurosammanhang, möjligtvis om någon fått åka i på de öppna partierna (spåret jag kört på har en åker man kör på i början) för att få riktigt lågt varv, men det det tror jag inte.

Vänta med omdrevning tills du testat spåret :)

Det är åtminsteon hur en nybörjare (jag) ser på saken

Hallå!

Jag ska börja köra enduro med min cross (suzuki rm 125) som jag hört så är det ingen större skillnad på en 2t enduro och cross (te .x exc 125 och sx 125). Men jag har läst att min toppar ung. 120-130, vilket låter rimligt eftersom man inte kör mycket fortare på crossbana. Men te. x en exc lär väl göra upp emot 150? Så min fråga är: Ska jag byta drev på min suzuki när jag börjar köra enduro? isåfall vilka?

Kör du med org drevning så toppar INTE din 120-130. På en crossbana är man uppe i bästa fall runt 50-60km/h. Senaste tävlingen vi hade så låg medelhastigheten på 38km/h. Topphastigheten är helt ointressant gällande enduros å crossar. En 125exc med org drevning gör ca 110-120km/h.

Det man istället är ute efter är att hojen ska ha rätt drevnig så att den orkar det den är gjord för.

Skulle gissa på att 13/50 borde bli fint i skogen för din hoj:)

http://www.bikez.dk/mc.php?mc=5172&title=Suzuki_RM_125_2004

Vet inte om man kan lita på dessa siffror

Nån i 125 klassen skrev att hans exc 07 toppade 150

Det är klart att den gör 125 knyck, men jag skrev med org drevning så kan de bli svårt. Beror helt på vad för drevning de hade när de testade.

Tror du på mig om jag säger att min 300exc-e gör 250km/h?
Hans exc 125a kan göra 150, men vad kör han med för drevning? jäävligt tung måste han köra med då. alldeles för hög för att ens kunna tänka på ens kunna köra i skogen.

Det är klart att den gör 125 knyck, men jag skrev med org drevning så kan de bli svårt. Beror helt på vad för drevning de hade när de testade.

Tror du på mig om jag säger att min 300exc-e gör 250km/h?
Hans exc 125a kan göra 150, men vad kör han med för drevning? jäävligt tung måste han köra med då. alldeles för hög för att ens kunna tänka på ens kunna köra i skogen.

Då behåller jag dom dreven jag har då, eller? Det kan komma långa fält och vägar samt i starterna så kanske man kommer i en hastighet över 125. Men för att klara en rejäl backe så behövs rätt drevning.. hittar inget på nätet så jag får väl ut och räkna kuggar. Vet inte vilka drev den förra ägaren använde, han körde jsm. Frågan var ju ifall man behövde en annan drevning när man kör enduro och det uppfattade jag det som att ni inte tyckte.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT