Enduro A1 Hoj

OdinT

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2018
Ort
axvall
Hoj
Honda NSR 125 R 1991, KTM 300 EXC 1991
Har tänkt att införskaffa mig en A1 (lätt mc) som jag kan ta till skolan på vintern. Någon som vet vad för 125:or som inte är så dyra som ktm 125 exc t ex.
 
Vill du verkligen ha en endurohoj? Korta serviceintervall och direkt plågsamt att köra på väg.

Jag gjorde illa mig när vi var ute på en grus/skogs/endurorunda för ett par år sedan och blev tvungen att köra asfaltsväg i ca två timmar. Trots att jag körde med stoppade skyddsbrallor så var det väldigt obekvämt. Hojen ifråga var en Husaberg FE390.

Om jag var i din sits skulle jag satsa på en offroadhoj typ en Yamaha XT125 eller något liknande.

Mvh,
Ingvar
 
Jag har en honda nsr 125 r också. Jag vill dock ha en enduro som jag kan slänga på dubbade däck å köra med till och från skola/kompisar m.m och även köra i skogen. Yamaha dt 125 är väl också en ganska billig hoj?
 
En DT125 är ingen enduro-hoj utan en offroad-hoj (dual sport på utrikiska).
Är det en sådan du är ute efter så får du först bestämma vad du ska ha den till, vilket användningsområde prioriteras.
Finns både 2T och 4T 125:or.
Sålde en sådan här för lite sedan:
https://ljungbytorget.se/motorcyklar_och_mopeder/3147853-frasch_125a_saljes
(japp, min gamla på bilden - annonsen gäller inte längre)

Är en 4T som är klippt o skuren att pendla med men kanske inte världens roligaste i skogen...
:fakta
 
När man är ung så spelar de ingen roll om de är obekvämt... När folk blir äldre så vill dom ha skön fotölj som på guldvinge me armstöd...
 
När man är ung så spelar de ingen roll om de är obekvämt... När folk blir äldre så vill dom ha skön fotölj som på guldvinge me armstöd...

Så är det nog men en endurohoj på väg är inte bara väldigt obekväm den är också dyr i drift och kräver mycket jobb. En EXC 125 ska ha ny kolv och vevstake med lagring var 80:e timme och då ska också alla lager i motorn bytas (kolv och stake var 40:e timme om den används till racing). Man kan nog sträcka litet på de tiderna men väntar man för länge så kan det gå riktigt illa. Sen är det täta oljebyten, den ska ha oljeblandad bensin och en massa mer servicejobb som ska göras.

Något slags offroadhoj som t ex en Yamaha DT125 är ett mycket bättre val som brukshoj. Den kan man ha dubbade däck på, beroende på vad du väljer så går den också att köra i skogen med den men inte lika bra som med en ren endurohoj förstås.

Vare sig min Husaberg eller min KTM banracer kan med bästa vilja i världen sägas vara bekväma och något som liknar en guldvinge kommer aldrig att finnas i mitt garage.

Mvh,
Ingvar
 
Varför inte en KTM freeride E-xc? Dyrare i inköp men mindre service, och ingen bensinkostnad, morsan betalar elräkningen... :banana
 
Tänker nåt jag kan köra med i skogen på mindre stigar men inte enduro liksom. Helst inte så möe service eller skit som kostan en jävla massa då jag ska börja köra roadracing snart (whooops). Vad finns det för hojar som motsvarar en dt125? (måste vara 2t)
 
Vad finns det för hojar som motsvarar en dt125? (måste vara 2t)


Letar du efter ett gammalt härke så är Honda MTX eller CRM 125 båda 2T.
Suzukis kombatant i samma segment heter TS125R.
Vill minnas att samtliga moppar hade runt 25 kusar när det begav sig.
Nyare cyklar har jag ingen koll på...
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top