Enduro åt mig och sambon

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Jag satt och diskuterade lite med sambon igår kväll och lyckades faktiskt gå henne att vilja köra lite enduro. Det verkar som hon tyckte det lät riktigt intressant. Så nu måste jag köpa två stycken hojar till våren, en åt mig och en åt henne. Det var ett tag sedan jag ägde en cross/enduro sist men jag vet i stort sätt vilken jag ska ha. WR450F är det jag går och funderar över, verkar vara lagomt med effekt och den verkar inte vara allt för tung heller. I och med att jag är rätt kort växt kan det bli problem om jag går ikull i skogen med att få igång hojen igen. Brukar få ställa den mot ett träd eller så på en hög sten när jag ska kicka igång hojen igen. Har väl inte varit någon gång som jag inte fått igång efter en liten vurpa, men man vet ju aldrig. Så jag har kikat på WR450F men jag har inte hittat någonstans om det är elstart på dom rackarna?
Men jag vet inte riktigt vad jag ska köpa åt sambon. Vad jag vet är att det ska vara 250 hoj (kan vara större också, kanske!) helst med elstart och ett pris på runt 30 papp. Har kikat lite på kawwa, sukka och hynda där, men inte fått fram riktigt vad som har elstart. DRZ400E har ju elstart men vet inte om den är i största laget åt henne... Hon har inte direkt någon vana av att vara i skogen och köra, och sist hon körde något tvåhjuligt (moppe....) så krockade hon och skadade käken och har fortfarande ont, 8 år senare.
Men nu jäklar ska hon upp på en två hjuling igen så kanske hon skaffar egen landsvägs hoj sedan så slipper jag skjutsa henne hela tiden :tummenupp

varför inte börja köra redan nu. Det är det som är tjusningen med enduro. Det går köra året runt. :tummenupp
Nu vet jag inte hur det är med andra märken kanske finns nåt liknande men på husabergs modeller så om vanliga hojen heter FE 400 så heter den med elstart FE 400 E.

philsson skrev:
varför inte börja köra redan nu. Det är det som är tjusningen med enduro. Det går köra året runt. :tummenupp
Nu vet jag inte hur det är med andra märken kanske finns nåt liknande men på husabergs modeller så om vanliga hojen heter FE 400 så heter den med elstart FE 400 E.

fast en husa kräver väl ganska mycket service och sådant. Vill ju helst ha en som inte behöver servasd så mycket, fast visserligen, hon lär ju inte köra så hårt ändå så det kanske inte krävs så mycket service på en sådan ändå.
Men hur är det med effekt och vikt på en sådan då? Vill ju inte ha en för kraftig hoj åt henne heller, hon har inte direkt någon erfarenhet sedan tidigare som sagt var.

Hinkas skrev:
fast en husa kräver väl ganska mycket service och sådant. Vill ju helst ha en som inte behöver servasd så mycket, fast visserligen, hon lär ju inte köra så hårt ändå så det kanske inte krävs så mycket service på en sådan ändå.
Men hur är det med effekt och vikt på en sådan då? Vill ju inte ha en för kraftig hoj åt henne heller, hon har inte direkt någon erfarenhet sedan tidigare som sagt var.
Du verkar ju vilja ha 4-takt så varför inte en KTM 450 EXC med elstart?
Till tanten så hade jag köpt en 250-två takt, billig i drift och jävligt lättservad.

Hinkas skrev:
Min uppfattning är att husan är ganska effektstark. Den kräver rätt mycket service men kör du i skogen så blir det inte så många timmar om vi gämför med landsväg. en FE har oljebyte efter 10h och ventiljustering efter 20. Husan är dock ganska hög, i alla fall FEn.

Yamaha WRF 250 och 450 fick elstart -03.Väldigt driftsäkra är dom också.Köp en WR 250 till tjejen.

Som tidigare nämnts har KTM elstart. Yamahas WR-modeller är också tävlingsmaskiner med motsvarande krav på underhåll som Husa, KTM m fl.

Du kanske skulle kolla på t ex XR400/600. De är ju lättskötta om det är viktigt för dig. :)

har en fin WR450 04:a med sm kit till samt isdäck om du är intresserrad!??!
PM:a i såfall hojen har knappt rullat nånting då det vart em cykel som stått på mässor

Bror lite på hur banorna ser ut som ni tänker köra på, men runt Göteborg är banorna ganska knixiga så här skulle jag rekomendera en så liten maskin som möjligt. Enda orsaken till en stor är om den som kör är storväxt eller man vill köra på gatan också.
Kolla i resultatlistorna på dom banor du tänker köra på, men jag tror att 250fyrtakt kommer att ligga på topp. Vill du ha en Yamma så sattsa på 250n, inte lika tufft vid korvmojen, men i skogen räcker effekten i 99% och eftersom vikten är lägre vinner du på det i längden (dessutom elstart).
Samma sak till din tjej: köp litet!
Själv kör jag 200Exc (två takt) Jag meckar mindre än mina fyrtakts vänner, den är lättare och alla tycker att den har mer effekt, så vad kan man mer önska?
- Ljudet är skönare på en fyrtakt, men va fan!
Min är dessutom starkare på låga varv: När jag lånar en fyrtaktare brukar jag få tjuvstopp för att jag är van vid att det finns mer effekt på låga varv... :banana

Sedan räknas 200EXC som en tjejhoj och motionshoj, men om det nu går fortare med den så är det väll det enda som räknas?

ALLA jag vet som börjat köra enduro köper för stora starka hojar! Om du är mindre eller sämmre än Anders Eriksson köp något som är litet!!!

Igen ide att ha XXL kodisar om man inte kan fylla ut dom :tummenupp

precis, satsa på 2-takt,
min är 200cc, 38 hästar och 100 pannor lätt,
och löjligt lättkickad.

Jag kan gå in i längdfrågan. Jag är 163cm/53kg och har inga problem alls att kicka igång min hoj efter den stannat i skogen. Yamman är lättkickad dessutom.

För ren enduro skulle jag titta på 250cc fyrtakt. Ska du söndagsåka däremot äre roligare med en större hoj. Till damen skulle jag rekomendera som de övriga en 200cc tvåtakt med endurokaraktär. Anledningen till det är mest att man lär sig köra hoj på tvåtakt. Känner ni att ni har råd så köp en fyrtaktare åt henne också.

Hmmm, ja har wr250 också eltakt så låter ju det bra. Vad jag har hört så är ju WR'en också jävligt lätt servad, behöver väl knappt aldrig justera ventiler och sådant, så det är ju positivt. Olje byte och filter och sådant ska nog jag och sambon kunna greja tillsammans =)
Vi ska ju inte direkt tävlingsköra utan det blir bara motions körning på stigar och en del i bergen runt ikring här. Bor ju i Härjedalen så det är aldrig långt till en rolig stig i skogen ;). Får väl kika på det där med wr250 också, kanske blir två stycken sådana istället då, men då ska man alltså ha en 03+. Stod och kickade brorsans RMX 250 idag innan jag skulle ut och åka, det var ju jobbigare än att köra ;). Det var riktigt spännande att köra idag, har kommit snö under natten =).

Om det är 2-takt som damen ska ha så är det 200cc som gäller tycker jag alt XR400 om du ska ha 4-takt.

Hade en Kawasaki KDX200 -95 som fungerade kanon bra. -95 kom just den med perimeterram som KX modellerna hade men även äldre KDX fungera bra. Stryltåliga som få.

Gas gas 200 har jag ingen erfarenhet av.

KTM 200 är rackans fin också och även den snäll i karaktären.

Om hon inte vill ha 2-takt som kan ju antingen Hondas XR400 vara nåt ELLER Suzukis DRZ250 i 4-takts väg eller varför inte en Kawasaki KLX300

Gå in på google och sök efter bilder på dessa hojar om intresse finns!

Om det är 2-takt som damen ska ha så är det 200cc som gäller tycker jag alt XR400 om du ska ha 4-takt.

Hade en Kawasaki KDX200 -95 som fungerade kanon bra. -95 kom just den med perimeterram som KX modellerna hade men även äldre KDX fungera bra. Stryltåliga som få.

Gas gas 200 har jag ingen erfarenhet av.

KTM 200 är rackans fin också och även den snäll i karaktären.

Om hon inte vill ha 2-takt som kan ju antingen Hondas XR400 vara nåt ELLER Suzukis DRZ250 i 4-takts väg eller varför inte en Kawasaki KLX300

Jo, jag hade ju tänkt att vi skulle ha 4-takts hojjar, tycker dom låter låte mindre än 2-takt. Har kört tvåtakt i 10 år och vill nu prova på 4-takt istället. Jo, sukka 400 verkar vara ganska lagomt åt henne, gott om effekt som första hoj åt henne. Och WR450'in är nog perfekt för mig, inte så tung, gott om effekt och rätt så stor tank så man kan åka ett par mil i skogen.
Som sagt så är det inte förräns i vår vi ska köpa, har helt enkelt inte råd just nu.
Kollade runt lite efter WR250F också, men det verkade vara svårt att få tag på en begagnade, såg bara ut att finnas i stort sätt fabriksnya 04+. Såg några på blocket men då är ju problemet att man helst ska ha alla pengar på en gång, fast det går nog att lösa det också, men helst köper jag från handlar så det blir lättare att få avbetalning plus att man förhoppningsvis får garanti på grejerna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT