Endags linser

t-quick

oldie but goldie, HSK
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 625sxc, zx636r -03*såld, gsx750r -05 *RIP*
Har haft det ett år nu utan strul men förra veckan var studentfester
så dom linserna jag satt i onsdag fick sitteri till i igår(8dagar) typ..
det har aldrig varit något strul att ha i dom ett par dagar men nu
ser jag suddigt på ena ögat och det ser ut som en tomat?
idag på morgonen kunde jag inte öppna ögat pga av allt ögongrus (?)

Vad ska jag göra? jag har tagit ögondroppar och inte kört i några linser
det känns lite sugit att köra taxi utan linser när jag har 0.2 i syn :tungan

t-quick skrev:

Optiker?

Om du ändå föredrar ett så dyrt alternativ som dagslinser, så kan du lika gärna gå över till dygnet runt-linser. De lär vara de absolut skonsammaste för ögat och kräver dessutom ingen skötsel över huvud taget - man bara har i linserna en månad i sträck. Brukar inte använda dom i vanliga fall pga. priset men har köpt ett par nu för MC-semestern.

mb skrev:
Om du ändå föredrar ett så dyrt alternativ som dagslinser, så kan du lika gärna gå över till dygnet runt-linser. De lär vara de absolut skonsammaste för ögat och kräver dessutom ingen skötsel över huvud taget - man bara har i linserna en månad i sträck. Brukar inte använda dom i vanliga fall pga. priset men har köpt ett par nu för MC-semestern.

men jag brukar gnuga mig i ögat minns en gång i månaden så linsen försvinner
bakomögat och aldrig kommer fram eller gå sönder..

Åk till en optiker och kolla ögonen, de kan bli permanent skadade om man inte är försiktigt!!! Speciellt med endagslinser som inte är gjorda för att sitta i så länge, kan "repa" ögonen eftersom de lättare går sönder.

Gå till optiker/läkare omedelbums! Tror det var Aftonbladet som hade ett reportage om "de farliga linserna" komplett med äckliga bilder...

t-quick skrev:

Jag slarvade lite med mina linser.. satt i för länge. Jag var röd i ena ögat och man såg vart linsen suttit. Åkte till optikern och blev skickad till ögonläkare direkt. Var en infektion och det var tydligen inte hälsosamt. Fick smörja ögat i två veckor och fick inte använda linser på ett tag.

Röda ögon när man inte tagit ut linser som ska tas ut beror på syrebrist i ögat. Små blodkärl går sönder eller blir större. Detta kan bli bra igen, men det tar tid. Jag är konstant lite mer röd i ögat än vad jag borde vara.

Tipset om dygnetrunt linser är bra. Är man snusare [inte portion] som jag är så svider det förbannat mycket att sätta i och ta ur linser. Dygnetrunt linser är toppen då - men man kan missa att ta ut dem efter en månad *suck* och då är det samma sak igen. - röda ögon.

Just nu är det återigen endagslinser som används vid behov..

mb skrev:

Är det dyrt?
Jag har månadslinser och börjar bli trött på att varje morgon och kväll hålla på.

t-quick skrev:
men jag brukar gnuga mig i ögat minns en gång i månaden så linsen försvinner
bakomögat och aldrig kommer fram eller gå sönder..
Saken är den att gnuggat beror på att ögat är irriterat. Dygnet runt-linser sägs vara betydligt snällare för ögat. Sen har de ett helt annat material som sitter på ögat på ett annat sätt, så det är inte säkert man gnuggar ur dom lika lätt. Det är om inte annat värt ett försök.

5min tog undersökningen (=400kr) infekterat ska tillbaka på måndag.

t-quick skrev:
5min tog undersökningen (=400kr) infekterat ska tillbaka på måndag.
Ajaj, där ser man. Har visserligen själv haft månadslinser i 2 månader/par i 7-8 år någonting nu, men att använda en dagslins som dygnet runt-lins i 8 dagar är kanske att ta en väl stor chans. Hoppas det går bra.

Mogge70 skrev:
Är det dyrt?
Jag har månadslinser och börjar bli trött på att varje morgon och kväll hålla på.
Jag har Night&Day linser,har använt den typen av lins i en 4-5år felfritt,smidigt som fan är det.Kostar ca 300:- paret :tummenupp Dom är billigare än Daylenses som kostar runt 400:- i månaden..

Back