Enastående Britter

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date

MC Doktorn

Guest
BSB måste vara den världen bästa nationella SBK serie med så många bra förare som är med i världstoppen.

Hur kommer det sig att så många Britter kan toppa listorna ?

Factory Yamaha rider James Toseland is currently the fastest man on track at mid way through day two of the Valencia WSB test. Using the new specification Pirelli tyre, Toseland lapped the Spanish track in 1m 34.3s, half a second quicker than his day one time.

Unofficial lap times at 12.50 local time

James Toseland (Yamaha) 1m 34.38s
Leon Haslam (Suzuki) 1m 34.7s
Jonathan Rea (Honda) 1m 34.7s
Max Biaggi (Aprilia) 1m 34.8s
Cal Crutchlow (Yamaha) 1m 34.8s
Sylvan Guintoli (Suzuki) 1m 35.0s
Leon Camier (Aprilia) 1m 35.3s
Max Neukirchner (Honda) 1m 35.6s

Kommer vi se Brittiskt top 3 på pallen nästa år ?

Varför producerar inte Spaniorer, USA, Australien, Italien och Tyskar den bredden och kvaliten på Sbk förare som dom gör i Gp racingen ?

Varför producerar inte Spaniorer, USA, Australien, Italien och Tyskar den bredden och kvaliten på Sbk förare som dom gör i Gp racingen ?

Mm.. De övriga kan inte skylla på att starka inhemska serier håller till baka förare då oxå BSB är jäkligt bra om inte bäst! Jag tror det ligger en del i att just Superbike passar britterna bäst, 125cc 250cc är väl liksom inte deras grej!

Har väl helt enkelt med kultur och göra?? Om man ska gräva riktigt djupt

Spanien Italien är väl 2takts människor med mycket scootrar, mopeder i deras kultur.
Sverige hockey, fotboll, handboll.

Ja ni fattar kanske vart jag vill komma. Sen vet jag faktiskt inte vad England har för kultur i sig då de landet suger, men de är ju en del motor i de landet (irland) isle of man..

Kanske är helt ute o cyklar, men Kulturen måste ju spela en väldigt stor roll?

Spanien Italien är väl 2takts människor med mycket scootrar, mopeder i deras kultur.

Ja ni fattar kanske vart jag vill komma. Sen vet jag faktiskt inte vad England har för kultur i sig då de landet suger, men de är ju en del motor i de landet (irland) isle of man..

Inte för att vara spydig men om du sätter fotboll efter Sverige får du garanterat göra det efter Italien däremot så kommer nog motorsport högre upp på listan i Italien!

Prioriteringen i england ligger nog just på superbike och i medelhavsländerna på GP! Därav dominansen i WSBK och den ynkliga representationen i GP.

Inte för att vara spydig men om du sätter fotboll efter Sverige får du garanterat göra det efter Italien däremot så kommer nog motorsport högre upp på listan i Italien!

Prioriteringen i england ligger nog just på superbike och i medelhavsländerna på GP! Därav dominansen i WSBK och den ynkliga representationen i GP.

stämmer säkert, men jag hatar fotboll så glöm allt jag sa om den sporten. :tummenupp

håller med dig, Sunkis. sen inbjuder klart det spanska klimatet till mer hojåka. dessutom är dom ca 45 miljoner invånare på ca samma yta som sverige. så marknaden omsätter lite mer pengar där.
vad beträffar England så är dom väl 4 taktsgossar från start på den lilla inavlade ön, inbillar jag mig iaf. Å dom är 60 miljoner pers, på halva sveriges yta ca. fast en del kollar fotboll å slåss förstås.
Vi cyklar kanske tandem Sunkan, vad vet jag. ren gissning.

Last edited:
håller med dig, Sunkis. sen inbjuder klart det spanska klimatet till mer hojåka. dessutom är dom ca 45 miljoner invånare på ca samma yta som sverige. så marknaden omsätter lite mer pengar där.
vad beträffar England så är dom väl 4 taktsgossar från start på den lilla inavlade ön, inbillar jag mig iaf. Å dom är 60 miljoner pers, på halva sveriges yta ca. fast en del kollar fotboll å slåss förstås.
Vi cyklar kanske tandem Sunkan, vad vet jag. ren gissning.

Den stora frågan är vad har sverige för kultur? disney dags o kalle anka?

Den stora frågan är vad har sverige för kultur? disney dags o kalle anka?

numera mångkultur:D
nä men här e ju så lite möjligheter å så lite folk som har råd att låta sina snorisar hålla på med motorsport. jämför man X % av befolkningen som har tid å råd är ju underlaget större utomlands. å då är det ju lönt att ha racing för de små. Fast motocross har väl många yngre utövare kan jag tänka mig. då där finns möjligheter, banor, ekonomi, samt intresserade föräldrar.
men åter igen, rena gissningar och spekulationer.

Det är ju lättare att skicka iväg barnen på fotboll, köp ett par skor å sen har du hela lagets föräldrar att dela skjuts å passning med. så har föräldrarna tid över att jobba extra för att få ihop till amorteringarna som hopat sig under de goda tidernas blinda framfart.....

Last edited:
Angående utveckling eller förfall..

Svenska RR kidsen får väl lägga upp strategier för träning o nöta igen.. Vet inte om dom gör på ett annat sätt utomlands!?

En genväg till framgång som att lipa över andra idrottare inte existerar..

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien