Ena handen "somnar/domnar"

Ragooka

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki
Känner du efter så märker du säkert att även halva ringfingret domnat (mot de övriga domnade fingrarna till). :pangihuve Det är för att Mediannerven inte riktigt trivs, på grund av t.ex. vibrationer eller tryck.
Symptomen är desamma som vid Karpaltunnelsyndrom, men om man har det så domnar handen bort i stort sett av sig själv, utan någon påverkan, och det gör ju inte i din hand.

Så lätta på trycket mot styret med handflatan, så borde domningarna försvinna. Som Gunsan skrev, testa hålla i rullen med bara tummen och pekfingret. Det skulle kanske kunna funka med Biltema-mojängen, om man nu vill ha en sån på handtaget. Å andra sidan ser den dock ut att trycka just där Mediannerven går in i handen, så det är inte säkert att det hjälper...
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Själv har jag problem med vänster handen med lillfingret, det pirrar och kan tappa känseln lite då och då. Har kört 320mil med "nya" hojen sen i april.
Och jag har tänkt på hela tiden att bära upp kroppen med benen och ryggen och inte lägga någon tyngd på styret, speciellt vid inbromsningarna, pressar ihop knänen mot tanken. Har haft problemet i en vecka nu. Är det nåt man kanske ska gå och kolla på?
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Rör på handen så mycket som möjligt, nyp inte runt med fingrarna hela tiden eller lås handen i ett och samma läge. Tyngre styrändar dämpar vibrationer oxå. Om det inte hjälper återstår nog bara biltema..

Personligen har jag problem med att skinkorna domnar, förbaskade enstånka. :näsblod
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Hittar tyvärr inga varv där det hjälper på den här hojen, har det väl börjat så släpper det inte så länge jag håller i styret, skitjobbigt.

låter som du använder händerna förmycket, du skall ju inte hålla i dig i styret, du skall hålla dig rak i ryggen genom ben å magmuskler, hänger du lite på styret? de gör jag när jag börjar bli trött i magmusklerna när man kör längre turer.. å då måste man hålla sig uppe med armar å händer på styret å då blir de knasigt...

kan de vara nått sånt??
 

bbird

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
kiruna
Hoj
honda
karpaltunnel syndromet,,har själv haft det i båda händerna,,bara operation hjälper
 

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
Mas
Hoj
Honda CBR 1000RR
Bränner man boring motorväg kan jag känna lite av domningar, men vid aktiv körning känner jag ingenting:tummenupp
 

SoX

#2752
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Gefle
Hoj
no
För mig är problemet handskarna, tjocka vår o hösthandskar = domningar i fingrarna, tunna racinghandskar utan foder = inga problem. Prova annars en slangklamma som "semestergasflärp"
 

*Chriss*

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2006
Ort
Täby
Hoj
CBR600RR -04
nå hur har det gått? blir nyfiken på ifall den där handtagsflärpen funkade?
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Skaffa dej en tjej så får du vill lite:tuttar ,,,,,,,,,,,, jag köpt en Honda så blev det bra :)
 

niad

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Rimforsa
Hoj
2007, Ducati, SportClassic 1000 Biposto
Jag kommer att köpa en "Biltemaflärp" ikväll tror jag. Återkommer med resultat.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
personligen tror jag att du håller för hårt i styret. jag kan också känna av att ahnden domnar lite då och då men det är bara att släppa lite på greppet och låta blodet strömma till för att det ska fixa sig. det är bara när du vrider på rullen som du behöver ta i lite, för att hålla kjonstant gas räcker det oftast med att bara vila handen på styret liksom. prova;)
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Minst fyra har redan skrivit carpaltunnesyndrom, vilket jag tror är huvet på spiken.Visst hjälper det att använda plastflärpar från biltema, men i slutändan kommer problemet förvärras och behöva åtgärdas ändå.

Gå till fabbro doktorn och få näven undersökt.
 

Nordh

Road 288
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR 954 RR -02
Efter ca 10 mils körning idag så upptäckte jag att mina handflator var helt blåa, det tog flera timmar de gick tillbaka till vanlig färg.
Någon som varit med om detsamma?
 

niad

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Rimforsa
Hoj
2007, Ducati, SportClassic 1000 Biposto
Monterade Biltemaflärpen igårkväll, 20 sek bara att "vika" på plats. Tog Duccen till jobbet idag och det gjorde helt klart skillnad, jag höll naturligtvis lösare med handen och det hjälpte verkligen. Möjligen kan jag nu känna bättre att jag inte hänger, greppar så hårt utan jag gasar med handleden istället med löst grepp med handen.

Dock så vibrerar det och det gör att jag får en lätt domning så min hand är nog känslig det är helt klart. Nu var det inte värre än att jag fick ta näven och greppa låret hårt ett par gånger under resan så släppte det direkt.

En klar förbättring alltså. Jag behåller "Biltemaflärpen" och skall även kolla efter andra flärpar för att se om de kan erbjuda något mer än denna.

Tack för alla tips, jag ringer även vårdcentralen och frågar om handen, jag skall ändå ringa för att försöka få bot på min nagelsvamp som äter min fot sakta men säkert :)
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top