Ena gaffeln läcker, byta tätning på båda?

Hedero

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2010
Ort
Örebro
Hoj
Blade -06
Ena benet har börjat läcka. :gnissla

Har fått tag på en komplett packboxsats inkl dammskydd för båda sidor. Bör jag byta på båda gafflarna? Räcker det med den som läcker?

Tänkte hälla i 10w-olja men har inte bytt tidigare så vad som ligger i har jag ingen aning om.
 
Den andra kommer enl murphys lag att bvörja läcka snart så byt båda. Det är dags att byta olja oavsett...

Så moderna gafflar bör inte ha 10w olja omd et inte rekommenderas från fabrik. Jag gissar att Showa SS7 är rekommendationen till din gaffel. Titta här för översättning till vad det innebär hos andra märken.
 
Byter du framdäck om du får punka bak? ;) Fast det är klart, det är ju nästan samma jobb att ta bort ett ben som att ta bort båda. Byter du båda så har du ju skjutit ev problem långt ram i tiden. Men det är ju lite jobb att riva ett gaffelben också...

Lämpligast är väl den olja som Honda föreslår. Fast i min Gixxer har jag hällt i 7,5w-olja istället för 10, för att få en något följsammare gaffel.
 
Gaffelolja från Biltema? Nä kanske inte...

Snälla låt oss inte ha den diskussionen igen....

Biltemas gaffelolja är likt resten av biltemas oljesortiment för MC fullt dugligt. Fast visst du är varmt välkommen att köpa Showa original olja om du öht får tag på den i Sverige. De flesta aukt handlare använder den inte då den är för dyr och svårtillgänlig...
 
Vill du ha hjälp så är det bara du hojtar till. Dra ett pm isåfall. Tar inte lång tid o byta dom där. :-)
 
Byt båda, lika bra. och ben nummer 2 går fortare när du gjort det första.
 
Tackar för svaren! Då far båda med på samma gång. Nog lika bra att få samma olja i båda också. Knölade på nya däck i fredags så mek/race-faktorn tippar tyvärr över åt fel håll bara.

Står SS-55 i repboken och jag översatte det till 10w? Har skaffat Motorex racing på 10w men det kanske blir stumt som fasen?
 
Tackar för svaren! Då far båda med på samma gång. Nog lika bra att få samma olja i båda också. Knölade på nya däck i fredags så mek/race-faktorn tippar tyvärr över åt fel håll bara.

Står SS-55 i repboken och jag översatte det till 10w? Har skaffat Motorex racing på 10w men det kanske blir stumt som fasen?

SS-55 har ISO 36 och Motorex 10w ISO 32 så du är rätt på det...
 
Har själv stått inför detta ultimatum 2 gånger, den ena på en Kawasaki, den andra på en Suzuki. På Suzukin började jag med att byta den ena inför besiktningen, kort därefter gick den andra, som Murphys lag som Boris nämnt.

På min Kawasaki så började ena benet läcka så det var att byta men jag struntade i det andra benet och bytte enbart olja och hojen har nu rullat 1200 mil utan tendenser till läckage på det andra benet :tummenupp
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top