Ena fram dämparen läcker

snakerider

Medlem
Gick med
8 Apr 2005
Hoj
Kawa Z1000
Halloj

Har en 2004 Z1000 som gått 700mil utan misshandel med dåliga whieelisar, hursom helst så har ena benet börjat läcka! Vid stilla stående rinner det inget men så fort den börjar röra på sig så lägger det sig en olje film på benet :huvet . Är inge vidare på vad det kan vara men gissar på att en packning har gett medsig, MEN är detta normalt att det inträffar så fort utan misshandel med hojen borde det inte hålla lite mer än 700mil? Vad kan ett sådant ingrepp gå på om man lämnar in den för lagning? Är det en svår procedur om man själv skulle ge sig på detta?

Låter ju som en packbox som är sönder.
De kan gå sönder om hojen har stått still en lägre tid och du börjar köra för hårt med den direkt, utan att mjuka upp så att säga.

Kostar säkert en hel del på verkstad, pilligt att greja själv, men inte omöjligt vad jag har hört.

snakerider skrev:
2524779 Halloj

Har en 2004 Z1000 som gått 700mil utan misshandel med dåliga whieelisar, hursom helst så har ena benet börjat läcka! Vid stilla stående rinner det inget men så fort den börjar röra på sig så lägger det sig en olje film på benet :huvet . Är inge vidare på vad det kan vara men gissar på att en packning har gett medsig, MEN är detta normalt att det inträffar så fort utan misshandel med hojen borde det inte hålla lite mer än 700mil? Vad kan ett sådant ingrepp gå på om man lämnar in den för lagning? Är det en svår procedur om man själv skulle ge sig på detta?
Det e lätt å fixa, verkstaden tar väl kanske en ungefärlig tusing inkl olja!!

Jag har hört att packningarna kan torka.
Brukar själv gunga lite på dämparna (på vintern) när jag inte kör för att smörja packningarna.

Tror inte det är bara det att hojen bara gått 700 mil utan mera på åldern, hur den förvaras under vintern mm.

Jo hojen har stått still längre stunder, har den ståendes i Turkiet men själv bor jag i sverige använder den bara under somrarna så den står orörd i ett par månader. :näsblod

Mja dom kan säkert torka lite men den största orsaken till kass p-box är stenskott på gaffelbenet

Har du lite meckvana och hyffsat med prylar i garaget är det inga problem att fixa själv med meckboken

Gsxraren skrev:
2524799 Det e lätt å fixa, verkstaden tar väl kanske en ungefärlig tusing inkl olja!!
Låter billigt om det är en usd-gaffel. Ska ju vara ett helvetes meck med de där har man hört. Känns som det är lite viktigt att det blir rätt också, dvs inte fulmecka med framgaffeln :ajjabajja

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis