Ena cyllen blir bara varm

riLLan

Gick med
25 May 2004
Hoj
harv =) =) pajj som fakkan
TJa..
detta kanske inte är en sporthoj men de e iaf en mc så jag skriver här

Farsan köpte en hojj idag..en Yamaha XV750.vet inte årsmodell. 80talare iaf

sen till problemet.
när den blir varm e den Omöjlig å starta. hur lätt som helst när den är kall

sen så märkte vi nyss att den främre cylindern är lätt ljummen och den bakre går inte nudda ens
likaså med avgasröret. det e ljummet bara. vafan kan de va för fel.
vi har provat bytt tändstift å skit men de blir så ändå

detta händer alltså när mcn står still. kvittar om man har fullgas eller tomgång

vet inte på andra hojar men på offroads bruka de juh va ventilerna som ska ställas när den startar dåligt när den e varm. :va

riLLan skrev:
TJa..
detta kanske inte är en sporthoj men de e iaf en mc så jag skriver här

Farsan köpte en hojj idag..en Yamaha XV750.vet inte årsmodell. 80talare iaf

sen till problemet.
när den blir varm e den Omöjlig å starta. hur lätt som helst när den är kall

sen så märkte vi nyss att den främre cylindern är lätt ljummen och den bakre går inte nudda ens
likaså med avgasröret. det e ljummet bara. vafan kan de va för fel.
vi har provat bytt tändstift å skit men de blir så ändå

detta händer alltså när mcn står still. kvittar om man har fullgas eller tomgång

jag kan nästan 100% säga att det är kolvringarna som e slut när den e varm så vidgas godset i cylinderloppet och då när den e varm får du inte upp något komp.
so rip apart the block!

Davidk skrev:
jag kan nästan 100% säga att det är kolvringarna som e slut när den e varm så vidgas godset i cylinderloppet och då när den e varm får du inte upp något komp.
so rip apart the block!
Enda hållet cylindern kan vidga sig åt är inåt, kolven vidgar sig utåt.

Jag tror på ventilerna.

Solid snake skrev:
Enda hållet cylindern kan vidga sig åt är inåt, kolven vidgar sig utåt.

Jag tror på ventilerna.

Inåt :confused:

När cylindern blir varm så blir den större.

UrbanTiger skrev:
Och jag kan nästan 100% sätta min högra pungkula på att avgasventilen på den främre cylinderna har för lite spel. Sätter du emot :gnissla

Jag sätter din vänstra på att det är förgasarknas.:D

Färnbo skrev:
Inåt :confused:

När cylindern blir varm så blir den större.

Mindre, den kan ju inte vidga sig utåt.

Den vidgar sig självklart åt det håll som är lättast, och det är inåt, alltså blir loppet mindre.

Ska snacka me farsan så får vi se om vi tar isär toppen å kollar om det är ventilerna

Solid snake skrev:

Den vidgar sig självklart åt det håll som är lättast, och det är inåt, alltså blir loppet mindre.

För det tror inte jag!

Om materialet i cylindern utvidgar sig när det blir varmt, hur ska då hålet i mitten kunna bli mindre?

Når man monterar foder så fryser man fodret och hettar upp cylindern för att den ska vidga sig!

Jag har gjort en CAD ritnig så att det är lättare att se...... :3freak

Bifogat

• cylinder01.JPG
    cylinder01.JPG
    11.3 KB · Visningar: 107
Last edited:
Blue skrev:
För det tror inte jag!

Om materialet i cylindern utvidgar sig när det blir varmt, hur ska då hålet i mitten kunna bli mindre?

Når man monterar foder så fryser man fodret och hettar upp cylindern för att den ska vidga sig!

Jag har gjort en CAD ritnig så att det är lättare att se...... :3freak

Det har lättare för att vidga sig inåt, tro mig, det blir mindre.

Edit, då ska man tydligen inte behöva ha kolvspel ens, för om cylindern vidgar sig utåt så gör ju kolven det också, så då behövs inget spel, typ.

Solid snake skrev:

:fakta cylindern vidgar utåt.. varför tror du att det inte är bra att köra på MAX när motorn är kall?.. jo för då vidgar kolven (alluminium) snabbare än cylindern.. PANG! så har den nypt!.. :7peta

Japp den utvidgar sig utåt....har du tillgång till en micrometer som kan mäta utvändigt så är det bara o mäta kall och sen köra den genomvarm och slita av toppen och mäta igen....

Vad tror du hade hänt om den hade vidgat sig innåt...säg att du har ett kolvspel på en kall motor på 0.25 mm (vattenkyld, något mer vid luftkyld) och sen börjar man köra och kolven i aluminium börjar utvidga sig och cyliderna börja krympa i loppet...hmm hade inte gått länge den motorn :rolleyes:

Edit: Sorry att det var lite OT ifrån frågan i tråden...

Last edited:
OK! Jag ger mig! Detta sa en mek till mig en gång, dom brukar ju oftast ha rätt så, men jag backar nu.

Solid snake skrev:
OK! Jag ger mig! Detta sa en mek till mig en gång, dom brukar ju oftast ha rätt så, men jag backar nu.
Man kan ju tänka att cylindern är som en ståltråd som man gjort en cirkel av och lött ihop i ändarna. När man värmer upp tråden ökar ju tjockleken, vilket minskar diametern på "loppet". Det var antagligen så den här meken tänkte.
Men ståltråden förlängs ju också, vilket ökar diametern på "loppet". Eftersom ståltråden aldrig kan vara tjockare än den är lång när den ligger i en cirkel ökar alltså diametern på "loppet" totalt.

Egentligen blir det en "uppskalning" av storleken med skalan "utvidgningskoefficienten multiplicerat med temperaturändringen":1.

---
Och jag ska försöka ge ett tips till trådstartaren också. Kolla gnistan och gör ett kompressionsprov när den är varm. Har du gnista, men kompressionen är lägre i cylindern som inte går är det antagligen ventilspelet.
Fast iofs är det nog enklare att kolla spelet direkt :rolleyes:

Last edited:
jaja åter till hans hjälp..
e de ventilerna tro?

varför inte bara ta ett komp pro?
det borde ju kunna säga endel om det skulle vara dåligt komp slå i en slick olja o blir det då bra så e det ju kolvringarna annars är det ventilerna.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT