Ena cylindern äter tändstift

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Sym 200 Yoyride
Hallå

Kompisens hoj, n Z750 -84 slutate gå på ena cylindern. Vi bytte då alla tändstift vilka var rätt så grå/vita (lite magert). Efter det gick den bra igen men nu efter ca 40 mil så börjar det bli problem igen.
När man startar den går den bara på 3 cylindrar men nr 4 (samma som förut) kommer däremot igång efter några minuters körning. Vad kan detta bero på?
Det tickar rätt bra på den cylindern så vi tänkte göra en ventiljustering på den. Kan det vara så enkelt att ventilerna behöver justeras?

Tändstiften ser fortfarande bra ut tycker jag.

Knackig bestyckning på just den cylindern? Delar den tändspole med någon annan? Fräscha kablar/hatt?

Om en cylinder kommer igång först efter att motorn blir varm, kan det vara för litet ventilspel. Så att ventilen inte stänger helt när motorn är kall. I vilket fall som helst skulle jag börja med att kolla/ställa ventilerna, så att ni kan utesluta den faktorn.

För min del skulle jag börja med förgasarrengöring (särskilt lågfarts-/tomgångssdelar) samt trottelsynk (efter att tändkabel och tändstiftskabelsko granskats förstås).
Den omedelbara påverkan på motorgången av felaktiga ventilspel är inte så dramatisk - däremot kan det bli långsiktigt dyrt...

Knackig bestyckning på just den cylindern? Delar den tändspole med någon annan? Fräscha kablar/hatt?

Ja kanske är det men skumt att den ju kommer igång efter ett tag! antagligen så kommer den nog sluta gå igång om man forsätter köra ett antal mil som förut.

Har för mig att 1 , 4 och 2, 3 delar tändspole så då borde ju båda vara knasiga tycker man.

Kablarna ser nya ut och måste vara bytta hyfsat nyligen tror jag.

Om en cylinder kommer igång först efter att motorn blir varm, kan det vara för litet ventilspel. Så att ventilen inte stänger helt när motorn är kall. I vilket fall som helst skulle jag börja med att kolla/ställa ventilerna, så att ni kan utesluta den faktorn.

Ja jag tänkte att det som du säger så borde ju ventilspelet vara för litet och inte för stort (Då borde det ju inte ticka men det kan ju vara övriga som låter då det är svårt att höra exakt vilken cylinder det kommer ifrån) jaja det är nog rätt ände att börja med i alla fall då det säkert inte gjorts på länge. Bettan har ju gått 8500 mil nu och service viljan brukar ju ibland tendera att avta med åren på gamla hojar:)

Last edited:
Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...