Ena bromsskivan varmare

Astro

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2008
Ort
hooden
Hoj
R1 2010
Plockade av mitt framhjul för däckbyte, sedan moterades allt tillbaks igen nu när jag kör märker jag att hojen drar ytterst lite men märkbart till höger när jag bromsar hårt, har kännt på skivorna och den högra är lite varmare.

Vad hände? Innan däckbytet drog den inte snett, kan det ha hänt någe när jag monterade tillbaks oken? Vart ska jag felsöka, hojen har gått 580mil.
 
Beläggen ligger helt enkelt emot skivan på höger sida, dessutom ganska allvarligt låter det som, en hoj ska inte kunna dra åt ena hållet oavsett.

Gör så att du lossar oket på höger sida och ta en tving eller liknande och pressa försiktigt in kolvarna i oket igen, men se till att du har locket på bromsvätskebehållaren avplockat. Sätt sedan tillbaka oket och pumpa med handtaget några gånger så att beläggen går ut och möter skivan, bromsa ordentligt ett par gånger till och lyft sedan framhjulet om du har möjlighet. Du kan också pröva att rulla den långsamt och höra efter om beläggen ligger emot. Skulle bromsen trots allt fortfarande ligga på efter det här så behöver du göra en mer omfattande renovering av bromsoket.

Förmodligen räcker det i så fall med att plocka ur kolven/kolvarna och smörja dom med fett avsett för bromsar och plocka ihop igen. Detta är dock inget jag rekommenderar till någon som inte är van, bromsar måste man veta hur man jobbar med, annars låter man bli eller lär sig.
 
Beläggen ligger helt enkelt emot skivan på höger sida, dessutom ganska allvarligt låter det som, en hoj ska inte kunna dra åt ena hållet oavsett.

Gör så att du lossar oket på höger sida och ta en tving eller liknande och pressa försiktigt in kolvarna i oket igen, men se till att du har locket på bromsvätskebehållaren avplockat. Sätt sedan tillbaka oket och pumpa med handtaget några gånger så att beläggen går ut och möter skivan, bromsa ordentligt ett par gånger till och lyft sedan framhjulet om du har möjlighet. Du kan också pröva att rulla den långsamt och höra efter om beläggen ligger emot. Skulle bromsen trots allt fortfarande ligga på efter det här så behöver du göra en mer omfattande renovering av bromsoket.

Förmodligen räcker det i så fall med att plocka ur kolven/kolvarna och smörja dom med fett avsett för bromsar och plocka ihop igen. Detta är dock inget jag rekommenderar till någon som inte är van, bromsar måste man veta hur man jobbar med, annars låter man bli eller lär sig.



1. Jodå, det drar snett på "alla" hojar, låna en hoj med dubbla skivor och häng av ett ok så märker du. Kanske. En Buell med fälgmonterad skiva på ena sidan drar snett så det är lätt obehagligt, men lätt att lära sig hantera.

2. Jag tror bara det är fullt av vätska i systemet, behövs nog ingen helrenovering på så ny hoj.
 
Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top