Ena bromsoket fram beter sig konstigt.

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Hoj
Yamaha FZR
Hallå! Jag har en cykel som stått under en längre period som jag försöker skruva ihop för besiktning.
Har dock åkt på ett mindre trevligt problem med frambromsen. Bromsbeläggen i det ena oket åker tillbaka ut igen när man släpper på bromsen. Alltså, dom trycker till som dom ska men åker sen tillbaka en bit från skivan när man släpper bromsen. Följden blir att bromsen tar väldigt långt in och alldeles för lite eftersom bromscylindern inte kan mata på de oljemängder som krävs (skulle jag tro).

Tycker att det känns lite som luft i systemet men jag skulle vilja veta om det är nån här som vet? Har testat att öppna nippeln lite när jag trycker på bromsen och det verkar inte vara nån luft nere vid oket i alla fall. Kanske skulle köpa ett sånt där avluftningskit och prova? Oljan är gammal och brunaktig så det är nog ingen dum idé oavsett. :tungan

Bästa är att vara 2 pers. en person som öppnar nippeln, sen bromsar du fullt, bromsvätska / luft läcker ut, när du har bromsen helt nedtryckt ber du polaren att stänga nippeln för att göra om proceduren tills att det bara kommer vätska. pumpa du nån dl eller så. ;)

Hej.

Rent generellt skulle jag vilja säga att den kolven du syftar på är den som beter sig rätt.

I ett normalt ok med två eller fler kolvar så ska kolvarna (eller plunch) heter det egentligen, från att trycka fullt mot bromsbeägget backa en liten bit. Du ska med ögat kunna se att det backar, men det ska såklart inte åka tillbaka mer än nån mm. Oklart hur du menar lite.

Om du trycker in en plunch i ett ok som är ok, så ska den eller de andra pluncharna åka ut en bit. Detta är viktigt att allt löper lätt. Du ska med lätthet, beroende på storlek kunna trycka in en plunch med polygrip eller dylikt. Den ska gå in lätt.

Om du med ett löst ok, trycker på bromsen ska alla plunchar åka ut ungefär lika långt. Nån kan gå ut lättare. Om någon plunch tvekar så tryck in WD40, 5-56 eller liknande mellan plunch och damask och grotta den fram & tillbaka tills det går lätt.

När detta är ok så kan du titta på luftningen, samt att det inte är ngn skit i bromssystemet. Att lufta kan vara knepigt det med ibland men lättast kan vara att börja suga från bromsoket med en plastspruta du kan köpa på apoteket för ngn tia. Gör som du brukar när du luftar men använd sprutan och håll in handtaget och sen stäng..

Lycka till

Jag använder ALLTID bromsvätska till gummi / damasker, annars kan de lösas upp. men det du skriver är riktigt. Man kan behöva använda en sug fast det har jag aldrig behövt innan med tanke på att jag pumpat ut en jäkla massa. Har också haft fördelen att testa bromsverkan på Bilprov. iom att jag har en polare som jobbar där.

Önskar jag kunde varit där Saxxa! Bromsar är jävligt viktiga iom att det är så stor precition på att dom funkar. Måste vara "maxat".

Last edited:
Hallå där igen! Jo, det är ju så att bromsen måste släppa när man inte bromsar längre, så långt är ju jag också med förstås. Men på alla gamla crossar jag skruvat på har det varit så att när man tryckt tillbaka beläggen vid däckbyte så har det bara varit att pumpa några gånger så åker beläggen fram mot skivan och man får bromsverkan ganska snabbt.

På den här rackaren så gick beläggen fram mot skivan snyggt och prydligt så som det alltid gjort på de cyklar jag skruvat med i det ena oket men i det andra så gick beläggen bara fram och tillbaka på samma ställe. Fick säkert pumpa i typ 10 minuter på handtaget innan beläggen tillslut nådde skivan och även när dom är där så åker dom bara fram mot skivan lagom till dess att bromshandtaget når gashandtaget och när man släpper bromsen så åker beläggen tillbaka lika långt från skivan igen. Resultatet är en minst sagt dålig bromsverkan.

Verkar konstigt tycker jag.

edit: Skulle ju kunna vara så att de oket där beläggen åkte fram direkt går trögt men då verkar det ju konstigt att beläggen åkte fram över huvudtaget...?

Last edited:
Testa lufta/byt vätska!

Jag kör med en vanlig genomskinlig slang, och öppnar/stänger luftnippeln nät jag pumpar. Pumpa ur så mycket att behållaren precis är tom (utan att suga in luft) och fyll sean på med ny och pumpa igenom.

Då har du bytt och luftat utan att dra in någon ny luft.

Eller molybdenfett, eller batteripolsfett, eller bromsfett, eller entrepenadfett, eller motorolja, eller växellådsolja, eller eller eller eller annat valfritt kladd..? :D

Nej Siliconfett till kolvarna, sen kan du ha vad du vill till glidbultarna om det sitter såna, jag har dock litiumfett till glidbultarna.

En ren gissning (dock logisk) är att damaskerna tål 5-56/wd40 utan problem då bromsvätskeresistant gummi är det som förmodligen tål mest av gummisorterna.
Annars är hederligt smörjfett inte så dumt. :)

För bromsvätska är det ofta EPDM gummi i tätningar och EPDM gillar inte "vanlig" olja så jag skulle vara lite försiktig med vad jag smörjer med.

Min erfarenhet av trilskande bromsok är, att snabblösningar och fuskmeck inte lönar sig. Att försöka göra rent bromskolvar med diverse medikamenter ger på sin höjd en stunds tillfredställelse.

Vill du få dina ok att funka perfekt så är den rätta vägen att ta loss och dela oken, byta alla packningar göra rent kolvar samt återmontera och lufta ordentligt. Är man hyfsat mekkunning gör man jobbet själv, annars lämna in, pröjsa och var glad.:tummenupp

om du behöver pumpa så pass mycket som du beskrev så får jag känslan av en jätte luftbubbla vid handtaget alternativt att din bromspump inte funkar som den ska.

Jag har också riktiga problem med mina bromsar! dock att höger ok ligger på. Mina kolvar ser helt våldtagna ut och vissa rör sig inte ut för fem öre oavsett hur mycket jag pumpar. hur kan jag då få ut dom?

och var sitter glidbultarna?

och vad ska man smörja med? var lite olika uppfattningar?

Tack!

Mer än vad jag vet, fick förklarat att när jag skulle köpa o-ringar till kopplingscylindern på en bil så rekommenderade en hydraulik-firma inte deras för dom tål inte bromsvätska, vilket är det som löser upp allra elakast tydligen. Dom skulle enligt hydraulik-firman vara resistanta mot det mesta. Men du kan ha rätt, talade bara från egen erfarenhet och hur dom förklarade för mig.

Kalrez är ett material som Busack-Shamban har som tål det mesta men tätningar i det är rätt dyrt. EPDM klarar bromsvätska men sväller i vanliga oljor. Hydraultätningar klarar valiga oljor men tål inte bromsvätska. Polyuretantätningar och nitril (vanliga O-ringar) klarar bromsvätska "ett tag". Teflon klarar bromsvätska men är "plastiska" så dom behöver kombineras med något som är elastiskt tex O-ringar som inte tål bromsvätska.

Kalrez är ett material som Busack-Shamban har som tål det mesta men tätningar i det är rätt dyrt. EPDM klarar bromsvätska men sväller i vanliga oljor. Hydraultätningar klarar valiga oljor men tål inte bromsvätska. Polyuretantätningar och nitril (vanliga O-ringar) klarar bromsvätska "ett tag". Teflon klarar bromsvätska men är "plastiska" så dom behöver kombineras med något som är elastiskt tex O-ringar som inte tål bromsvätska.

Höhö.. Fråga mig om det där imorgon... :rolleyes:

Ett hett tips från coachen:
Pumpa som fan tills du får upp tryck i systemet. Det går, även om det så krävs 100 pumpningar i snabb takt. Lås fast bromshandtaget i intryckt läge med ett buntband eller dylikt. Låt stå över natten så avluftar systemet sig själv!

Nice! Nu har jag distinkt och bra bromsverkan! :yoparty

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...