En vit jul utan alkohol?

Ok att dricka alkohol vid jul

• Antal röstningar
    0
Visst kan man ta EN öl till maten, och EN snaps, men gör man det har man förverkat möjligheten att köra bil den dagen, och det är det inte värt.

Så gott är det inte med öl/snaps.

Och hur kul är det att köra bil då och varför måste man vara "bilredo" :va Det finns ju taxi även på julafton, eller fru/sambo/nån annan som kör om man nu måste åka nånstans.

Nu är det stor skillnad på att dricka och dricka. Jag tycker synd om barnen som får tillbringa sin jul med aspackade föräldrar som bråkar och beter sig som svin. Men med största sannolikhet har dom då alkoholproblem och då är det inte bara julen som blir förstörd utan troligtvis hela deras uppväxt.
Men att en skötsam och bra föräldrer inte skulle få kunna bli lite pruttig nån gång om året när barnen är med är ju lite larvigt.

Vilket hyckleri. Har man problem med läsken så hjälper det inte att du är nykter en dag för ungarna. Då bör man söka hjälp hur som helst.

"Varför vara ett föredöme i avhållsamhet när man hellre kan vara ett föredöme i förnuftig njutning?!" -Gustav Fröding

Jag har inga barn!:fyllisar :banana

Och hur kul är det att köra bil då och varför måste man vara "bilredo" :va Det finns ju taxi även på julafton, eller fru/sambo/nån annan som kör om man nu måste åka nånstans.

Och hur kul är då en öl och en snaps då?

Det är väl en sak att festa till någon gång och då avstå från att vara körklar, men att avstå från att vara körklar för att få en ljummet julöl och en snaps till Kalle änka med familjen...

Det är väl en sak att festa till någon gång och då avstå från att vara körklar, men att avstå från att vara körklar för att få en ljummet julöl och en snaps till Kalle änka med familjen...

Jag kan ju bara tala för mig själv men jag värdesätter 1-2 goda whiskey's med familjen, lite starkglögg och som sagt nån Irish. Ljummet öl dricker jag lika mycket som kall öl, inte alls med andra ord.
Och snaps är ju ett "måste" till sillen, men vill man inte så vill man inte.
Om man däremot har oturen att behöva flänga runt till 34-olika ställen på julafton så är det ju jävligt tråkigt.
Ska man bara hem så finns det som sagt taxi om det inte är för långt...

För min del så är jag hemma hela dygnets 24timmar så skall inte köra någon bil, jag tycker om en snarre eller två till sillen och jag vet vad jag tycker... faktum är att jag vet det så pass att jag kryddar min egen snaps och det är den jag vill ha. Däremot dricker jag folköl till då jag anser att det är tillräckligt med alkohol i snapsen.

Samma resonemang sker på nyår angående bubbel... förutom att jag inte kryddar den själv. :tungan

Är det här med en "vit jul" nått virus som går just nu eller? Först var det den förbannade facebookgruppen som var så fylld av nedlåtande pretentiösa arslen att jag ville spy. Sen var det en artikel i metro och nu alltså även en tråd på sporthoj.com.

Nog krävs det en trasig dnastege för att inte förstå skillnaden mellan att lämna sitt barn hos en barnvakt som är full och att själv dricka nån öl till maten, en julsnaps och lite glögg.

För att citera mitt inlägg i facebookgruppen "en nykter julafton"

"Jag är uppväxt i en familj där snaps till maten, julöl och starkglögg hör till. Jag har blivit djupt ärrad av detta. Det kändes fruktansvärt att se alla människor vara glada och pratsamma! Vad hände med den Svenska bitterheten tänkte jag för mig själv och knöt ilsket min fyraåriga näve i byxfickan när jag satt där framför Kalle Ankas julafton.

Tur då att någon gör en grupp där vi kan dunka varandra i ryggen och prata nedlåtande om människor som dricker alkohol på julafton. Och dessutom fick vi en länk till Weronicas blogg! Underbart.

Nu ska jag sluta svamla. Men glöm inte att pretentiös är mer än ett adjektiv, det är en livsstil.

God jul!"

Förövrigt kommer jag nog inte dricka på julafton. Det brukar jag nästan aldrig göra. Kanske en julöl men det räcker.

Last edited:
Jag dricker på julafton! Dock tänker jag på hur mycket! Vill inte bli packad men tar gärna en öl och nubbe till maten! Sedan kan det hända att det slinker ner nån glögg under kvällen!
God Jul

Har nog aldrig varit full en julafton iaf.
Men i mindre städer iaf så har vi sk hemvändardagar typ, när utflyttade människor kommer hem till familjen o firar.
Juldan är en sån dag i småstäder då det knappt går att komma in på krogen utan att ha förköpt biljetter, så en o annan juldag har man vart full.

Har inga direkta vänner här på orten.
En väldigt "splittrad" familj.

Blir nog en karatefylla framför datorn så man kan gotta sig i sin egen ensamhet :rolleyes:

Enligt väderrapporterna kommer nästan alla i sverige ha en vit jul i år:)
O tittar man ut genom fönstret så ser det ju ut o stämma:(

Kommer fira med mina föräldrar och tjejen.

Kommer bli som vanligt vad det gäller rusdrycksintaget.
Skinkmackor med senap och julmust till det mitt på dagen.
Julbordsmiddag med en eller två starköl. En snaps till sillen (inte så förtjust i snaps, så det brukar bli en halv bara).

Efter kaffet lite senare på kvällen så brukar det bli en whisky och sen är det klart.

Inget supande med andra ord.

Enligt väderrapporterna kommer nästan alla i sverige ha en vit jul i år:)
O tittar man ut genom fönstret så ser det ju ut o stämma:(

Ähhh! Snart ere onsdagsbus vid skogis igen :yoparty

Last edited:
I tomtedräkt hoppas jag! glöm inte att slå på webkameran

Har inga direkta vänner här på orten.
En väldigt "splittrad" familj.

Blir nog en karatefylla framför datorn så man kan gotta sig i sin egen ensamhet :rolleyes:

Det är för fan en tradition att vara full på julafton, se här bara!

[YOUTUBE-ID]29saI2nake0[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Det beror på väder. Är det blött å grått så blir det nog krogen som vanligt med min vapendragare Isaac och övrigt löst folk som skyr julfirandet.
Blir det däremot -10 och är mycket snö blir det skoter/pickupåka i drivorna på dagen först och sedan samma kvällsaktiviteter som i föregående situation.

Jag ska i alla fall ta mig nån kall öl, whiskey till kaffet osv. Trevligt sällskap och lite firande helt enkelt.

Dock ser jag ner på folk som i år kommer stoppa i sig och sina ungar massa Aladdin. Julafton infaller på en fredag och inte en lördag. Så det är riktigt dåligt av er som tänker äta Alladin bara för att det är Julafton!

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back