En viltfråga.

  • Thread starter Thread starter VBK
  • Start date Start date
Kom precis hem efter en omtumlande upplevelse..
Körde hem till uppsalaskogen från stockholm, ett par kilometer hemfrån krockar jag med ett rådjur. Strax innan så hade jag tänkt mycket på hur det skulle kunna gå och anpassade farten därefter. Asfaltsvägen kantas av djupa diken och på sidan av det ängar med numera ganska högt gräs. Jag körde ca 75 km/h när en liten råbock hoppar ut på vägen ca 3 m framför mig, hinner inte ens tänka broms, inte vad jag kan minnas iallafall. Det smäller och jag o hojen glider väl ca 50 m på asfalten. Klarar mig med stukad tumme, ont i axeln och låret. Collegetröjan som satt över skinnjackan är bara trasor, handskarna lika så. Magnesiumbiten runt tårna på stöveln är nedslipad till oigenkännlighet.. Använd skydd det är bra.. Jag ska ringa bilsport-mc imorgon, kraschpuckarna tog den värsta smällen men kåporna,styret och framgaffeln behöver en översyn. Kör försiktigt men inspirerat.. MVH Kå2
 
JOO! Ducka och kör under :)

EDIT: Har hört en historia av nån för längesen att Peter Lindén hoppat av hojen i ca: 200 knyck pga gashäng. Ingen aning om det är sant men jag hade inte förvånat mig om det var sant. Om nån skulle hoppa av hojen så tror jag det är han :tungan Nån som vet om det är sant btw?

Jooo, det är sant... Om jag inte missminner mig så vart det på knutan efter rakan, när han förlorade frambromsen. Tror han körde en vf1000r då...kan ha fel ifs, men en hjälte är han ändå. Peter är min idol!!!
 
Grävlingar vill man inte köra på har jag hört, de ska tydligen vara hårda som sten.

Det kan jag intyga.
Tar du en grävling med bil & nått annat än "mitt i bilen" dvs tar du den med nått av hjulen = bye bye framvagn. Har du tur så kör du inte av vägen.

Tar du en grävling med hoj .... välkommen till "nu-ska-vi-lära-oss-flyga-utan-hjälpmedel-intensivkurs" :galen
 
Det kan jag intyga.
Tar du en grävling med bil & nått annat än "mitt i bilen" dvs tar du den med nått av hjulen = bye bye framvagn. Har du tur så kör du inte av vägen.

Tar du en grävling med hoj .... välkommen till "nu-ska-vi-lära-oss-flyga-utan-hjälpmedel-intensivkurs" :galen


Dizzy LOL:D :gnissla :tummenupp kul komentar

Har haft tur och slippa sånt här, men en kompis Busa gillar fåglar eller fåglarna gillar Busan villket som ;)
 
En polare träffade en grävling med en SAAB 99:a och voltade. Träffade djuret med ena framhjulet och lade bilen på taket.
Har själv kluvit en hare med en GPZ 900, blev kladdigt på stövlar och hoj men känndes inte så farligt. Körde rakt fram i ca 120. Känns kanske lite mer med dagens (något mindre framtunga) sporthojar.
 
Fågel är inga problem alls. I alla fall inte om det är dom lite mindre och du inte tar dom i bröstet. Jag känner en kille som fångade en duva i bröstet med hojen och bröt 4 revben av det. Men han lyckades så vitt jag förstår hålla bågen på vägen. Själv har jag väl någon gång kört på småfåglar och det blir mest ett moln av fjädrar. En kompis körde på en Kanin i kanske 90. Den sprang rakt in i hans framhjul. Det kändes tydligen mest som en liten bump men inget mer.

Så kör du rakt fram är det inga problem med djur upp till storlek som en katt eller hare. Det är möjligtvis kåpor och annat som kan ta stryk om man har otur. Större djur än så tror jag kan bli lite spännande. Har man ett ordentligt nedlägg så blir det ju lite känsligare. Då misstänker jag att även ett ganska litet djur kan fälla hojen om man har otur.
 
För många år sedan körde jag in i ett rådjur i 200+, tror att det var farten plus att min sambo satt på som räddade mig så vi fick ganska mycket "tyngd". Vet inte riktigt vad som hände men tror att jag klippte det precis efter frambenen. Han inte att göra någonting mer än att klämma armarna hårt mot tanken och hålla i. Ett ryck i styret och sedan var det över. Plasten på cykeln blev helt förstörd men för övrigt fullt åkbar. Tarminnehåll på både cykel och mig. Gick inte omkull. Efter det är jag lite reserverad att gasa på i skymning och gryning. Såg rådjuret ganska långt innan men det bara small. Tror också att det var tur att det var en sporthoj då det är lite lättare att "låsa" styret.
 
Klippte en råbock för ett par år sedan, bravaden resulterade i en bruten handled, ett sabbat båtben samt lyckan att komma kasande på arslet i dryga 100 och se hojjen fortsätta en 150-200 meter innan den stannade och la sig på sidan i diket. Kåporna blev skit och bromsskivorna fram slog sig men annars klarade sig hojjen fint. En hel sommar i gips är bra trist. Glad att jag bara körde rakt fram och olyckan hände när det hände, vajerräckena som är uppsatta på sträckan idag hade nog inte varit lika förlåtande.

//J
 
Kom bara ihåg att det du kör ihjäl måste du äta upp efteråt!!!!!!
Så väj bara för sådant du inte vill äta
 
Last edited:
Jag väjer aldrig för katt, ekorre etc, utan bara för större djur! :rolleyes:

Men ovanstående gäller ju bara i den bästa av världar. I verkliga livet är det reptilhjärnan som styr. Om en katt råkar dyka upp i ögonvrån i sämsta tänkbara läge så VET jag INTE hur jag kommer reagera.
 
Last edited:
Fick en stare på visiret i 100+. Ingen fara för kroppen men man såg inte ett smack med fågelkrås över hela glaset. Vad göra? Öppna visiret och skiten rinner in... Men det gick iaf bra den gången. Även smått kan ställa till besvär. En katt i oljekylaren på millen skulle nog göra den turen kort.
 
Ang väja. Svarar i igen tråd.

Fick denna i visiret i tisdags i ca 120-140.

Skönt att veta att det enda jag tänkte var få stopp på hojen och tuppa inte av. Inte en tillstymmelse till att reflexmässigt styra undan vilket känns bra då det troligtvis fått ett annat slut.

Detta var under gruppkörning så det var skönt att folket som var med var rutinerade och lugnande.
 
Där jag körde idag dök det plötsligt upp en djävla massa harpaltar/kaniner. det blev att scatman köra. Både kaniner och jag klarade sig, puhh.
 
Klarar mig med stukad tumme, ont i axeln och låret.


Stukad tumme.. Gick den ur led?
Min har gått ur led två ggr. Det är bara så skönt att ta tag i den och knäcka den på plats igen. Synd bara att det känns lite ömt ett tag efteråt..:dricka hick..
 
Det kan jag intyga.
Tar du en grävling med bil & nått annat än "mitt i bilen" dvs tar du den med nått av hjulen = bye bye framvagn. Har du tur så kör du inte av vägen.

Tar du en grävling med hoj .... välkommen till "nu-ska-vi-lära-oss-flyga-utan-hjälpmedel-intensivkurs" :galen

Kört på många grävlingar men inga trasiga framvagnar. Dock sket jag nästan i byxan när jag körde på en grävling på en grusväg ute i mörka skogen med moppen, så jag fick motorstopp och ljuset försvann:skrämd . Hörde ett litet morrande när jag fort som blixten sprang igång moppen igen och åkte därifrån livrädd...
 
Kört på många grävlingar men inga trasiga framvagnar. Dock sket jag nästan i byxan när jag körde på en grävling på en grusväg ute i mörka skogen med moppen, så jag fick motorstopp och ljuset försvann:skrämd . Hörde ett litet morrande när jag fort som blixten sprang igång moppen igen och åkte därifrån livrädd...

Kan bekräfta,tog en i 160 som gick under både fram och bakhjul utan några problem,bottnade inte ens men dimljuset fick ett nytt utseende.

Ska en liten grävling skrota framvagnen så är det nog dags att byta den iaf.

Henrik
 
Grävlingar vill man inte köra på har jag hört, de ska tydligen vara hårda som sten.

Precis så sa en jobbarkompis efter att han kört på en grävling i 90-100km/h med sin FJ1300. Spikrak väg, men ändå var det på håret att han höll sig på hjulen. Kändes som en stor stenbumling och cykeln lättade, sa han.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top