En viltfråga.

• Thread starter Thread starter VBK
  • Start date Start date

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
En rent hypotetisk fråga.
Vilka djur kan man köra på med en rimlig möjlighet att klara av?

Laglig hastighet dvs 70-90 km/h och jag menar bara själva kollisionen med djuret inte följdverkningar som avkörningar in i stolpar träd od.

Har aldrig kört på något men det kryllar av kaniner och rådjur här nere så tanken har slagit mig vad som skulle hända om nått sprang upp på vägen. Jag har intalat mig att en kanin eller katt kan man klara av men den inställningen är kanske helt fel.

Lite offtopic men jag mailade folksam (de är ju berömda för deras krockutredningar) och frågade dem för någon månad sedan vilka bilar de rekomenderar att man ska köpa med tanke på en ev älgkrock och där älgen slår in i framrutan o taket.

Fick till svar att de har inte fört specifikt statistik över det och menade att de flesta som dör i krock med vilt gör det inte genom att taket slås in utan att de kör av vägen direkt efter smällen.

För mc kan tänka mig någonting liknande, att även om en kanin är relativt mjuk att köra över så är den stora faran att du försöker väja eller får sturutslag så att du kör av vägen/krockar med mötande bil.

Vad jag menade med frågan var nog mer vilka djur ar det minst risk att inte väja för.

myror... :tungan

Det är lättare att nämna vilka djur som man inte vill smälla med: älg, rådjur, vildsvin, hästar o kossor.

Tror inte man hinner i det flesta fall att kolla vilket djur det är och sedan avgöra om man ska väja eller inte.

myror... :tungan

Det är lättare att nämna vilka djur som man inte vill smälla med: älg, rådjur, vildsvin, hästar o kossor.

Tror inte man hinner i det flesta fall att kolla vilket djur det är och sedan avgöra om man ska väja eller inte.

Ok kommer det en kossa uppsspringande på vägen så ser nog lillhjärnan till att jag väjer:) men en kanin/katt tror jag nog att jag skulle skita i att väja för men tänker jag fel då.

Tror det handlar om ren reflex... Vem ar inte kastat sig över tanken för att det kommit en liten sketen gråsparv som en projektil ur ett buskage längs vägen ?
Jag väjde för en katt... Det kostade en skrotad ZX9'a:rolleyes: . Mitt i en kurva , lite för hög hastighet o reflexen säger "väja".

Ok kommer det en kossa uppsspringande på vägen så ser nog lillhjärnan till att jag väjer:) men en kanin/katt tror jag nog att jag skulle skita i att väja för men tänker jag fel då.

Hinner du inte väja så hinner du knappast se ifall det är en katt, grävling, mink eller en liten kamphund. Har jag tid att välja på att väja eller inte så skulle jag föredra att väja ändå så jag slipper döda djuret, riskera skada hojen och slippa tvätta hojen efteråt.

Jag tror det är sällan att man hinner tänka överhuvudtaget utan det sitter som en reflex i ryggmärgen. Men som svar på frågan, ja du tänker fel...:tungan

Hinner du inte väja så hinner du knappast se ifall det är en katt, grävling, mink eller en liten kamphund. Har jag tid att välja på att väja eller inte så skulle jag föredra att väja ändå så jag slipper döda djuret, riskera skada hojen och slippa tvätta hojen efteråt.

Jag tror det är sällan att man hinner tänka överhuvudtaget utan det sitter som en reflex i ryggmärgen. Men som svar på frågan, ja du tänker fel...:tungan

Men du hinner tänka hur mycket jobb det blir att sanera hojen:)

Last edited:
Väjer bara för djur som är större än grävlingar, kan jag sakta ner så gör jag ju det själklart men det brukar mest bli släppa på gasen...

Hade jag kommit i låt säga 200 och jag ser ett rådjur springa fram så hade jag lagt mig mot tanken och hoppats att man skulle klyva det på mitten eller nåt... :näsblod

Om jag inte skulle hinna väja/bromsa ner ordentligt dvs.

Har sprungit nån hare mellan hjulen också nån gång, jävla flyt den haren hade. :hihi

Edit: hade en älg hoppat upp på vägen så hade jag tackat för den turen och hoppat av cykeln om jag hade vetat att jag aldrig skulle hinna med att bromsa/väja.

hade en älg hoppat upp på vägen så hade jag tackat för den turen och hoppat av cykeln om jag hade vetat att jag aldrig skulle hinna med att bromsa/väja.

Tror det är VÄLDIGT få personer som besitter den sinnesnärvaron att hinna ta beslutet att hoppa av hojen i en paniksituation. Tror att 99,9% håller krampaktigt i styret o bromsar......

Tror det är VÄLDIGT få personer som besitter den sinnesnärvaron att hinna ta beslutet att hoppa av hojen i en paniksituation. Tror att 99,9% håller krampaktigt i styret o bromsar......

Det är jag också helt övertygad om. Kastar man oväntat en ihopklycklad pappersboll mot ansiktet på någon så ryggar de flesta och får upp garden. En plötslig gråsparv mot hojen/överkroppen sätter igång ryggmärgsreflexer hos de flesta av oss hojåkare.

Den enda gången man egentligen hinner ta beslut är när man flera sekunder innan impact ser djuret. Men då är det ju heller sällan ngn fara.

Ligger man med nerlägg i en kurva kan det räcka det med en skogsmus under framhjulet för att fälla en hoj.

Om man i god tid ser djuret så väjer jag för det mesta även om det är små djur, bara för att vara snäll. Men även om man inte är snäll så skulle jag ändå inte rekommendera att ens ta en kanin eller större djur en det, även på en raka.
I en kurva ska man nog inte ha mer än insekter mellan hjul och asfalt.

Last edited:
Tjao du kan tro vad du vill, jag hade iaf inte suttit kvar på hojen, kanske bryter både armar och ben om jag hoppar av men jag lär garanterat dö om jag dundrar in i en stor älg.

Säg att man ser den börja gå upp på vägen och man kan vara säker på att den fortsätter gå upp på vägen och man verkligen inte hinner bromsa/väja, ja jag hade då inte stannat på hojen, faktiskt.

Resultatet av en HD-rådjurs krock som en kamrat bevittnade var en massa köttfärs och två motorcyklister 100 meter ute på en äng..:huvet

Klippt en ekorre, och för min del fick det bra, värre med korren :( Kändes inte ens. Men då körde jag helt rakt fram, ca 90-100 km/h

Nära att klippa en ormvråk, tror det skulle varit värre.

Vet faktiskt inte riktigt var gränsen går. Dom är ju så olika hård också. En grävling tillexempel är fan som en sten, konstigt nog. Äter dom jord eller?

Läst någon på sporthoj som gått omkull efter att kört på en katt... så det beror nog mycket på omständigheterna. Nedlägg eller inte osv.

Tjao du kan tro vad du vill, jag hade iaf inte suttit kvar på hojen, kanske bryter både armar och ben om jag hoppar av men jag lär garanterat dö om jag dundrar in i en stor älg.

Säg att man ser den börja gå upp på vägen och man kan vara säker på att den fortsätter gå upp på vägen och man verkligen inte hinner bromsa/väja, ja jag hade då inte stannat på hojen, faktiskt.

Mitt första år med hojkort tog jag nästan en älg i runt 180km/h.Kom över ett krön och såg en älg komma springade över vägen från vänster,blev helt stel och hann bara ta på bromsen sen så svartnade det för ögonen och jag missade älgen med några få meter på högersidan om mig.Jag bromsade in och satt mig i dikeskanten en bra stund och funderade över om det verkligen är värt att köra motorcykel:näsblod

JOO! Ducka och kör under :)

EDIT: Har hört en historia av nån för längesen att Peter Lindén hoppat av hojen i ca: 200 knyck pga gashäng. Ingen aning om det är sant men jag hade inte förvånat mig om det var sant. Om nån skulle hoppa av hojen så tror jag det är han :tungan Nån som vet om det är sant btw?

Last edited:
Jag körde på en katt i moppeåldern, skjuts och brant nedförsbacke så det gick fort för en moppe. Den tog bägge hjulen, dunka till lite sen va det inte mycket mer med det...
Kanske skillnad om man gör det i 70-90...

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back